۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵

ربیعی نام وزارت کار را تغییر داد!

وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: دوست‌ دارم نام وزارتخانه را «عدالت اجتماعی » بگذارم و برای رسیدن به آن تلاش کنم.
کد خبر : ۲۳۱۰۵۶
صراط: علی ربیعی در نشست « ائتلاف اجتماعی، امید و نشاط اجتماعی؛ پیشرفت و توسعه»که با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران انجام شد، با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دو نوع جامعه تولیدمحور و رانتی می‌توانند در آینده ادامه حیات بدهند، گفت: نوع نشاط این دو نوع جامعه با همدیگر متفاوت است. در جامعه تولیدمحور ،تولیدکار، اندیشه و فکر را داریم و تولید مبنای کار اجتماعی است.

ربیعی افزود: زاییده این تولید همان نشاط است و در ذات جامعه نوعی تحرک و فرو ریختن انسدادها را شاهدیم. در این مسیر نوعی اقناع روحی به وجود می‌آید و مبنای شکل گیری طبقات جدید تلاش و کار است و نشاط زندگی را شاهدیم.

یاس و ناامیدی محصول جامعه رانتی است

وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اما در جامعه رانتی افراد بسیاری مغموم هستند گفت: حتی آن دسته که به پول می‌رسند نیازهای اساسی شان ارضا نمی‌شود و به دنبال نیازهای کاذب می‌روند. ایده جدید در این جامعه وجود ندارد و تقسیم پولی که در یک بازه زمانی ارزشش را از دست می‌دهد جامعه را به سمت فقر می‌کشاند.

به گفته ربیعی، در جامعه رانتی طبقات اجتماعی می‌خواهند با سیاست رفاهی فقرنوازانه ارتقا یابند و نشاطی که وجود دارد نشاط تخدیری است.

ربیعی با بیان اینکه یاس و ناامیدی محصول جامعه رانتی است، اظهار کرد: بخواهیم یا نخواهیم جامعه ما جامعه رانتی است و هنوز به جامعه ای که اساس و بنیانش تولیدمحور باشد نرسیده ایم.

رفاه را حق مردم تلقی می‌کنیم

وزیر کار و رفاه اجتماعی افزود: باید روح تولیدمحوری را در جامعه بدمیم. در هشت سال گذشته سیاست رفاه صدقه ای را داشتیم که مختصات جامعه رانتی را تشدید کرد و مردم را به سمت دست دراز کردن کشاند. ما سیاست رفاهی "توانمندساز" را دنبال می‌کنیم و رفاه را حق مردم تلقی می‌کنیم و تصور می‌کنیم نشاط اجتماعی می‌تواند با این سیاست رخ بدهد.

ربیعی در پایان تصریح کرد: دولت روحانی، دولت فروتن است یعنی این دولت به کاستی های خود آگاه است و برای رفع آن کمک میگیرد

گفت‌وگوی اجتماعی نطفه نشاط اجتماعی است

همچنین محسن رنانی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز با اشاره به اینکه بهترین شاخص برای شادی جمعی، ورزش است، گفت: ملتی که شاد است، ورزش عمومی را دنبال می‌کند و شخصی که با نشاط است، حتما امیدوار است.

وی با بیان اینکه به پایان عصر دولت پولدار رسیدیم و از این پس دیگر درآمد نفتی بالا نخواهد بود عنوان کرد: انرژی های نو در حال جایگزین شدن هستند و دولت دیگر مرفه نیست که هزینه کند و مارا مرفه نگه دارد.

رنانی معتقد است: با رفاهی که رضایت را به همراه ندارد روبرو هستیم. رفاه متفاوت از رضایت است. متاسفانه بخش بزرگی از ما به دنبال رفاهیم و نه رضایت. تصور می‌کنیم رفاه که بیاید رصایت هم به دنبالش می‌آید، اما در بسیاری اوقات به رفاه می‌رسیم ولی هنوز رضایت نداریم، ناامیدیم، ناراحتیم و دغدغه داریم.

وی با اشاره به اینکه آمار کشته شدگان در تصادفات بیش از 20هزار نفر است گفت: اگر فرض کنیم سرمایه صرف شده برای هر انسان تا بزرگسالی هفت میلیارد تومان باشد، می‌توان گفت سالانه 175هزار میلیارد تومان نیروی انسانی ما زیر دست و پای ماشین ها از دست می روند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: در این میان با وجود مشکلاتی که وجود دارد اگر نخواهیم به شکاف اجتماعی و تشتت برسیم یک راه بیشتر نداریم و آن از نو ساختن اقتصاد در تعامل رفاقت‌مندانه است.

رنانی افزود: باید شروع کنیم و گفت‌وگوی اجتماعی که نطفه نشاط اجتماعی و هر تحول اجتماعی است را راه بیاندازیم.

منبع: ایسنا