۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰

ظریف: غرب باید بین تحریم و توافق یکی را انتخاب کند

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای در شهر «مونترو» سوئیس گفت غرب باید بین تحریم و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کند.
کد خبر : ۲۳۱۰۶۰
صراط: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای ادامه رایزنی‌های هسته‌ای به شهر «مونترو» سوئیس سفر کرده است می‌گوید غرب باید بین تحریم و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کند.

آقای ظریف روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفت در صورتی که غرب واقعاً به دنبال دست‌یابی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است، نیازی به ادامه تحریم‌ها نیست.

وزیر خارجه ایران همچنین اعلام کرد مشکل جدی بر سر راه توافق فشار بیش از اندازه افرادی است که ایجاد هراس کرده و سعی می‌کنند در مسیر مذاکرات موانعی ایجاد کنند.

ظریف با اشاره به دور آخر مذاکرات بین ایران و کشورهای 5+1 گفت طرف‌های مذاکره کننده در این دور از گفتگوها به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافتند. وی خاطر نشان کرد علی رغم وجود اختلاف بین طرف‌های مذاکره کننده «تا توافق [نهایی] فاصله‌ای نداریم.»

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خطوط قرمز ایران چیست، اعلام کرد: «ما اعمال فشار و ضایع شدن حقوق مردم خود را نمی‌پذیریم و چیزی بیشتر از حق قانونی خود که همان پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای و رفع فشارهای بین المللی علیه ایران است، نمی‌خواهیم.»

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای با حضور وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی وی روز چهارشنبه در مونترو خاتمه یافت.

پیش از این دور مذاکره، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نشست فنی دیگری را برگزار کردند.

مونیز مذاکرات خود با صالحی را «بسیار عالی» توصیف کرد.

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از 15 تا 20 مارس (24 تا 29 اسفند) برگزار خواهد شد اما هنوز مکان آن مشخص نشده است.
منبع: فارس