۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲

بزرگترین چالش اتحادیه اروپا چیست؟

رئیس کمیسیون اروپایی دلسردی شهروندان از سازمان های اروپایی را چالشی بزرگ برای اتحادیه و در عین حال بیکاری را بزرگترین مسئله اروپا دانسته و گفت بحران یورو هنوز تمام نشده است.
کد خبر : ۲۳۱۱۱۴
صراط: یان کلود یونکر" رئیس کمیسیون اروپایی در گفتگو با روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در پاسخ به این پرسش که بزرگترین مسئله اروپا چیست گفت: دلسردی مردم از سازمان های اروپایی یک چالش بزرگ است، اما بزرگترین مسئله این اتحادیه بیکاری است. با نرخ بیکاری مانند آنچه در اسپانیا و یونان وجود دارد این نامعقول است که بخواهیم خود و دیگران را متقاعد کنیم که بحران پایان یافته است. عاقلانه این است که بگوییم ما مدت ها در مشکلات باقی خواهیم ماند تا شمار بیکاران کاهش پیدا کند. ما هنوز در بحران قرار داریم و این بحران تمام نشده است.
 
وی در ادامه به مسئله یونان پرداخته و اظهار داشت: "آلکسیس تسیپراس" نخست وزیر یونان یک گام مهم برداشته است. وی عهده داری مسئولیت را آغاز کرده است. اما نخست وزیر یونان یک مسئله دارد چرا که باید به مردم بفماند برخی وعده هایی که با آن ها انتخابات را برنده شده است نمی تواند برآورده کند.
 
یونکر در ادامه گفت: در بسیاری کشورها این تصور وجود دارد که یونان یک داستان ناپایان دارد و یونانی ها نیز این گونه فکر می کنند. اما پیشرفتهایی وجود دارد. کسری ها و بیکاری پایین آمده است و شرایط عمومی در این کشور قبل از انتخابات بهتر شده بود. بااین حال یک یونانی 27 ساله که هنوز شغلی ندارد به این آمارها علاقه ای ندارد و وی نگران است چرا که هیچ شغلی ندارد.
 
وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: انسان ها حالا متوجه مسئله ای شده اند که من از پنج سال پیش آن را درخواست کردم وآن پایان کار تروئیکای اروپایی بود.
 
وی افزود: نکته من این است که کشورهای بحران زده با این مقامات تروئیکا مذاکره می کردند به جای اینکه مستقیما با کمیسیون اتحادیه اروپا یا گروه یورو مذاکره کنند. این نامناسب بود و یک مسئله دوم وجود دارد و آن این است که  قبل از اینکه ما یک برنامه ریاضتی را اجرایی کنیم باید عواقب اجتماعی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. ما در این راستا کوتاهی کردیم و امروز می بینیم که حدود یک چهارم یونانی ها از شبکه های امن اجتماعی جدا شده اند.
 
رئیس کمیسیون اروپایی در ادامه تاکید کرد که آمریکا و منطقه یورو نمی توانند باهم مقایسه شوند. در اروپا ما بر این عقیده ایم که کاهش کسری بودجه ها و بدهی ها و همچنین اصلاحات مهم هستند. اما این درست نیست. ما باید همچنین سرمایه گذاری کنیم تا از اینکه حدود 23 میلیون اروپایی تحت فقدان جایگاه های کاری رنج بکشند جلوگیری به عمل آوریم. برای این منظور ما یک برنامه سرمایه گذاری حدود 315 میلیارد یورویی را پیش بینی کرده ایم که بانک هایی از آلمان و اسپانیا در آن مشارکت می کنند. ما در مسیر خوبی قرار داریم.
 
یونکر در ادامه گفت: اروپا یک دولت با یک حکومت واحد و یک وزارت دارایی واحد نیست. قواعد اروپایی برای هماهنگی در تصمیمات سیاسی اقتصادی غیر قابل اجتناب است.
منبع: تسنیم