۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹

زمان دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و 1+5

چهار روز رایزنی‌های فشرده در شهر مونترو سوئیس در راستای حصول توافق جامع هسته‌ای بین ایران و آمریکا و همچنین با حضور ۱+۵ پایان یافت و قرار است دور بعدی رایزنی‌های هسته‌ای ۱۰ روز دیگر برگزار شود که هنوز محل آن قطعی نشده است.
کد خبر : ۲۳۱۲۴۸
صراط: چهار روز رایزنی‌های فشرده در شهر مونترو سوئیس در راستای حصول توافق جامع هسته‌ای بین ایران و شش کشور با رایزنی‌های دوجانبه عصر امروز (پنجشنبه) معاونان وزیر خارجه ایران و نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 پایان یافت و تیم مذاکره کننده امشب راهی تهران می‌شود.

محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور کشورمان صبح دوشنبه (11 اسفند ماه) به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌ها - به فاصله یک هفته بعد از چهار روز رایزنی در ژنو - راهی سوئیس شدند.

البته ظریف در بدو ورود به ژنو رفت تا در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کند. او ضمن حضور در این نشست و ایراد سخنرانی در حاشیه آن با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و موضوع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با وزیر خارجه هلند و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز به گفت‌وگو پرداخت و از آنجا راهی مونترو شد تا با جان کری دیدار و گفت‌وگو کند.

جان کری هم که یکشنبه شب وارد ژنو شده بود روز دوشنبه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و با لاوروف دیدار کرد و سپس راهی مونترو شد.

تیم‌های مذاکره کننده دو کشور هم دوشنبه به مونترو رفتند و اولین دور رایزنی‌ها در سطح معاونان و با حضور صالحی و مونیز در این شهر برگزار شد و این نشست در حدود چهار ساعت به طول انجامید. علی اکبر صالحی و «ارنست مونیز» هم پس از حضور در نشست معاونان، به رایزنی دو جانبه به مدت 3 ساعت درباره مباحث فنی پرداختند.

پس از آنکه کری و ظریف به مونترو آمدند، رایزنی‌ها در سطح وزرا و البته با حضور معاونانشان، صالحی و مونیز،  هلگا اشمیت معاون موگرینی و حسین فریدون برگزار که 2 ساعت و نیم به طول انجامید و قرار شد این مذاکرات صبح سه‌شنبه از سر گرفته شود.
 
وزیر امور خارجه ایران پس از این رایزنی‌ها گفت: بدون شک تنها انتخاب دنیا برای راه‌حل هسته‌ای ایران، مذاکره است و غیر از این راه هیچ انتخابی وجود ندارد. این دوره از مذاکرات هسته‌ای فرصت مناسبی است تا دو وزیر درباره موضوعات سیاسی به ویژه نحوه رفع فوری تحریم‌ها گفت‌وگو کنند. امیدواریم در این مذاکرات بتوانیم گام‌های اساسی برداریم.

دور دوم رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح وزرا و با حضور صالحی، مونیز، معاونان و اشمیت ساعت 12 ظهر سه‌شنبه به وقت تهران از سر گرفته شد که دو ساعت و نیم به طول انجامید. البته قبل از آن نیز صالحی و مونیز به گفت‌وگوی دوجانبه و کارشناسان ایران و آمریکا نیز در نشستی به بررسی راه‌های حل اختلافات موجود پرداختند.

مونیز بعد از پایان این رایزنی‌ها گفت که گفت‌وگوهای بسیار عالی با طرف ایرانی داشته و مذاکرات به خوبی پیش می‌رود.

همزمان با رایزنی‌ها در مونترو، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که ایران برای دستیابی به توافق باید دستکم به مدت یک دهه فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود نگهدارد که این سخنان واکنش وزیر خارجه ایران را به همراه داشت و ظریف در این باره عنوان کرد: «روشن است که مواضع آقاى اوباما براى جلب افکار عمومى آمریکا و مقابله با تبلیغات نخست وزیر رژیم صهیونیستى و سایر مخالفان تندرو مذاکرات و درقالب کلمات و عبارات غیرقابل قبول و تهدیدآمیز مطرح شده است.»

وی تصریح کرد: «با صداقت وارد مذاکره شده و تا دستیابى به حقوق هسته‌اى مردم به این مذاکرات ادامه داده و تسلیم زیاده‌خواهی‌ها و مواضع غیرمنطقى طرف مقابل نمی‌شویم.»

رایزنی‌های هسته‌ای در مونترو بعدازظهر سه‌شنبه نیز ادامه داشت و اولین گفت‌وگوها بین صالحی و مونیز انجام شد و آنها در ساعت 15 به وقت تهران برای بار سوم طی دو روز گذشته درباره مباحث فنی برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌وگو پرداختند.

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز به همراه هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ساعت 17 به وقت تهران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند و پس از آن بود که سومین دور رایزنی‌های کری و ظریف به همراه معاونان وزرای خارجه 2 کشور و هلگا اشمیت در ساعت 18:30 به وقت تهران برگزار و چهار ساعت و نیم به طول انجامید. صالحی و مونیز بعد از این رایزنی‌ها به گفت‌وگوهایشان ادامه دادند.

البته در این میان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه‌شنبه 12 اسفند ماه در تماسی تلفنی با ظریف، در جریان آخرین روند مذاکرات هسته‌ای قرار گرفت. موگرینی همچنین با کری نیز تلفنی گفت‌وگو کرد و در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل عنوان کرد: نباید «فرصت تاریخی» رسیدن به توافق را از دست داد.

 با پایان رایزنی‌های صالحی و مونیز که آخرین دور گفت‌وگوها در روز سه‌شنبه بین هیأت‌های ایران و آمریکا بود قرار شد اولین رایزنی‌های روز بعد در ساعت 9:30 صبح چهارشنبه به وقت تهران و مجدداً با دیدار دوجانبه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا آغاز شود.

این رایزنی‌ها بین صالحی و مونیز برگزار و یک ساعت و نیم به طول انجامید و پس از آن چهارمین دور رایزنی‌های محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه صالحی و مونیز، عراقچی، روانچی و وندی شرمن معاونان وزرا و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری برگزار شد که سه ساعت و نیم به طول انجامید و بعد از آن مذاکرات ایران و آمریکا در مونترو پایان یافت و قرار شد دور بعدی مذاکرات دو طرف از 24 اسفند ماه در سطح وزرای خارجه با حضور معاونان و هلگا اشمیت از سر گرفته شود.

ظریف در پایان این رایزنی‌ها در مصاحبه با ان‌بی‌سی با اشاره به نشست‌های فشرده در مونترو گفت: این یک نشانه‌ای مبنی بر آن است که ما بسیار جدی هستیم و ما می‌خواهیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: شماری از موضوعات هم فنی و هم سیاسی باقی مانده که ما باید آنها را حل کنیم. ما پیشرفت‌های خوبی حاصل کرده‌ایم، اما راه زیادی باقی مانده است.

ظریف افزود: تا زمانیکه بر روی همه مسائل توافق صورت نگیرد، توافقی صورت نگرفته است. این یک پازل است و تمامی قطعات این پازل باید در کنار یکدیگر قرار گیرد تا ما بتوانیم تصویری از آنچه که پیش روی ما قرار دارد را در اختیار داشته باشیم. اما من فکر می‌کنم که بزرگترین مانع، تصمیم سیاسی است که باید اتخاذ شود به این مفهوم که ما باید بین فشار یا توافق انتخاب کنیم و به نظر می‌رسد که فشار زیادی به ویژه در آمریکا از جهات مختلف وارد می‌شود که توافقی با ایران صورت نگیرد و اخیراً نیز شاهد این مسئله بودیم.

آخرین رایزنی‌های چهارشنبه نشست چهارجانبه معاونان وزیر خارجه ایران و هانس دیتر لوکاس، نیکلا دوریویر و سایمون گس نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) در 1+5 بود که حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید.

بعدازظهر امروز پنجشنبه نیز مونترو میزبان چهاردهمین نشست عمومی مذاکرات جامع ایران و 1+5 در سطح معاونان که نزدیک به دو ساعت و نیم طول کشید و پس از آن هم سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف با نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 به صورت دوجانبه به رایزنی پرداختند.

تیم مذاکره کننده ایرانی نیز امشب مونترو را به مقصد تهران ترک می‌کند و قرار است 24 اسفند دور جدید رایزنی‌ها بین ایران و آمریکا در سطح وزرا برگزار شود که هنوز محل آن اعلام نشده است.

جان کری نیز شب گذشته مونترو را ترک و راهی ریاض شد و با ملک سلمان پادشاه عربستان و سعود الفیصل دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با سعود الفیصل همتای سعودی خود گفت که برای ارائه گزارشی از نتایج دیدارها و گفت‌وگوها با وزیر خارجه ایران در سوئیس به ریاض آمده است.‬‎

کری تأکید کرد که به دنبال رسیدن به «توافق بزرگی» در پرونده هسته‌ای ایران نیستیم اما تلاش می‌کنیم که نشان دهیم برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

وی همچنین افزود: ایران باید به برخی سوال‌ها و نگرانی‌ها پاسخ دهد. پیشرفت‌هایی حاصل شده اما در انتظار پاسخ‌های کامل تر هستیم .‬‎

«سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان نیز گفت که در دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا آخرین تحولات منطقه، پرونده هسته‌ای ایران و تحولات سیاسی یمن را بررسی کرده و افزود: امیدواریم توافق خوب بین ایران و 1+5 حاصل شود.

شهر ژنو نیز از اول اسفند ماه به مدت چهار روز میزبان رایزنی‌های هسته‌ای بود و سیزدهمین نشست عمومی مذاکرات جامع ایران و 1+5 در سطح معاونان در این شهر برگزار شد.

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه 1393 به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع به دلیل اختلافات موجود امکانپذیر نیست، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) را برای هفت ماه تمدید کرده و البته تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت خواهند داد تا ظرف چهار ماه (ماه مارس) مذاکرات به نتیجه برسد. بعد از آن بود که شهرهای ژنو، زوریخ، استانبول، مونیخ و مونترو میزبان این رایزنی‌ها بود.
منبع: فارس