۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳

روایت فرمانده اسبق سپاه از عملیات بدر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعد از شهادت مهدی باکری امام پیامی را صادر کردند تا در پیروزی برای عملیات های بعدی آماده شویم از همین رو موج جدیدی در بین فرماندهان و رزمندگان پدید آمد.
کد خبر : ۲۳۱۲۶۷
صراط: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم گرامیداشت برادران شهید باکری که در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس لشکر 31 عاشورا به فرماندهی مهدی باکری در عملیات بدر ماموریتش عبور از دجله و فتح جاده بغداد- بصره بود که اگر این اتفاق می افتاد ارتباط شمال و جنوب عراق قطع می شد.

وی با بیان این که در رابطه با این موضوع کتاب های زیادی منتشر شده اما راز دجله گفته نشده است تصریح کرد: در عملیات بدر دو قرارگاه فعالیت مستقیم داشتند که فرماندهی یکی از آن دو به دست شهید مهدی باکری بود از همین رو وقتی شهید مهدی باکری در تلاش بود که ماموریت خود یعنی فتح جاده بغداد – بصره را صورت دهد با توجه به مشکلات روز سوم عملیات بدر اوضاع تغییر پیدا کرد و ما هر چه تلاش کردیم که مهدی باکری را برگردانیم این مهم حاصل نشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مهدی باکری یک انقلابی به تمام معنا و موثر در خط آذربایجان بود و در دانشگاه تبریز فعالیت های زیادی را اعم از فرهنگی، انقلابی و آموزشی داشت و توانست در زمان حمله ضد انقلاب به غرب کشور در امنیت آذربایجان نقش بسزایی را ایفا کند از همین رو زمانی که ضد انقلاب برقرار شد تا در امنیت ارومیه خللی به وجود آورد مهدی باکری علی رغم این که شهردار بود در این عرصه فعالیت های زیادی را انجام داد و در زمان دفاع مقدس نیز بعد از فتح خرمشهر فرمانده لشگر 21 عاشورا شد.

محسن رضایی با بیان این که عملیات بدر، عملیاتی عجیبی بود گفت: به دلیل عدم فتوحات بعد از فتح خرمشهر توسط نیروهای ما و این که چندین عملیات بود که به پیروزی در تمامی بخش ها نرسیده بودیم در تلاش بودیم که با نوآوری در عملیات بدر آن بن بست را که در جنگ به وجود آمده بود را بشکنیم زیرا در مذاکرات بین المللی در آن مقطع زمانی حقمان را نمی دادند و در جنگ نیز حدود 3 سال هر چه حمله می کردیم به جایی نمی رسیم به همین منظور این طلسم شکنی به لشکر 21 عاشورا سپرده شد تا روند جنگ را تغییر دهد.

وی بیان داشت: بعد از روز اول عملیات بدر دشمن متوجه آن شده بود که ایرانی ها از دجله عبور کرده اند از همین رو جنگ بسیار سختی از روز اول عملیات آغاز شد و ارتش بعث عراق با تمامی تجهیزات در مقابل لشگری مخلص و با ایمان قرار گرفت.

رضایی با بیان این که در آن مقطع زمانی متوجه آن بودیم که این عملیات به شکست منجر خواهد شد بیان داشت زمانی که این موضوع را متوجه شدیم هر چه در تلاش بودیم که با مهدی باکری تماس بگیریم تا به عقب بازگردد نتوانستیم زیرا مهدی باکری بین خودش و غیرتش مانده بود از همین رو با توجه به غیرتی که داشت به عقب بازنگشت زیرا می دانست که جنگ به قوت رسیده و باید دجله را حفظ کند تا جنگ از بن بست در بیاید از همین رو مهدی باکری همچون ابوالفضل امام حسین(ع) که علمدار بود از روی شرمندگی که عملیات به شکست منجر شده بود نمی خواست به عقب برگردد و تا سر حد جان خود جنگید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: زمانی که خبر شهادت مهدی باکری به گوش فرماندهان رسید تمامی آن ها ناراحت شدند و به گونه ای می توان گفت که خود را باخته بودند اما حاج احمد آقا با ما تماس گرفت و گفت امام این موضوع را فهمیده اند و پیامی را برای شما دارند که این پیام این بود که عزیزان من ما برای خدا می جنگیم و به همین دلیل پیروز هستیم آماده شوید برای عملیات های بعدی که پیروزی از آن شماست.

وی تاکید کرد: بعد از این پیام بود که روح تازه ای به رزمندگان و فرماندهان جنگ دمیده شد و عملیات فاو را طراحی کردیم که به برکت اخلاص و شکست در عملیات بدر توانستیم آن را به پیروزی برسانیم از همین رو موج فتح الفتوح های ما در جنگ شروع شد که توانستیم در عملیات های والفجر 8، والفجر 10 و کربلای 5 به پیروزی برسیم.

رضایی اشاره ای به رشادت ها و اخلاق نیکوی حمید باکری برادر مهدی باکری فرمانده لشگر 21 عاشورا داشت و گفت: حمید باکری از اخلاق نیکویی برخوردار بود و با توجه به استعدادی که داشت مقرر شده بود که بعد از عملیات بدر فرمانده یکی از لشکرها شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با طرح سوالی خاطر نشان کرد: چرا مهدی باکری ها دوباره تکرار نمی شوند و مشکل ما کجاست و ما باید در این موضوع ریشه یابی کنیم زیرا شهدا از ما انتظار دارند که این مسیر ادامه پیدا کند و همه ما در این مسیر تمامی تلاش خود را صورت دهیم تا ارزشهای انقلاب و میراث شهدا حفظ شود.