۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
در مصاحبه با کیودو

ظریف: توافق با ادامه تحریم‌ ممکن نیست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با پایگاه خبری «کیودو» گفت: لازمه رسیدن به توافق هسته‌ای، لغو تحریم‌های وضع‌شده علیه تهران است.
کد خبر : ۲۳۱۲۹۱
صراط: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با پایگاه خبری «کیودو» ژاپن بار دیگر تصریح کرد که لغو همه تحریم‌های ضدایرانی لازمه رسیدن به توافق هسته‌ای است.

آقای ظریف که روز پنج‌شنبه در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای در شهر مونترو سوئیس صحبت می‌کرد، گفت: «تحریم‌ و توافق نمی‌تواند همزمان وجود داشته باشد.»

وزیر امور خارجه در این مصاحبه همچنین گفت لغو تدریجی تحریم‌ها، برای اعتمادسازی «خیلی سازنده» نیست. وی افزود: «ما الزام بسیار روشنی داریم مبنی بر اینکه تمام تحریم‌ها باید برداشته شود.»

آقای ظریف با بیان اینکه مسائل باقی‌مانده در مذاکرات هسته‌ای دیگر فنی نیست، گفت غرب باید در مورد این مسائل تصمیمات سیاسی اتخاذ کند.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد مکانیزمی جهت حصول اطمینان از حسن اجرای توافق، گفت: «اگر توافقی باشد و پارلمان ما آن را تائید کند، ایران می‌پذیرد که به نظارت‌های بیشتر بین‌المللی متعهد شود.»

به نوشته کیودو، آقای ظریف تأکید کرده است که تهران درخواست‌های «ساختگی و بی‌پایه و اساس» در مورد سایت نظامی پارچین را نخواهد پذیرفت.

وزیر امور خارجه همچنین در مورد تلاش‌های صورت‌گرفته برای دو مرحله‌ای کردن مذاکرات، تصریح کرد: «تا زمانی که تمام جزئیات مشخص نشود، هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد.»
آقای ظریف در پایان با بیان اینکه نشانه‌ها و در عین حال دشواری‌هایی برای رسیدن به توافق وجود دارد، از تلاش‌های کنگره آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای ایجاد مانع در مسیر مذاکرات، انتقاد کرد.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، متشکل از 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، این هفته با دیدارهای دوجانبه مدیران سیاسی ایران و آمریکا در شهر مونترو آغاز شد، با دیدارهای دوجانبه وزرای خارجه دو کشور ادامه یافت. نهایتا روز پنج‌شنبه مدیران سیاسی ایران و 6 کشور برای جمع‌بندی نتایج مذاکرات صورت‌گرفته در این هفته، دیدار کردند.

بر اساس دومین تمدید توافق موقت، ایران و 1+5 تا پایان ژوئن (نهم تیر ماه سال آینده) برای رسیدن به توافق نهایی زمان دارند، اما طرف غربی می‌گوید می‌خواهد تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین)، یک تفاهم سیاسی در مود کلیات به دست آید.

نحوه لغو تحریم‌های ضدایرانی یکی از مهمترین موارد مورد مناقشه در مذاکرات هسته‌ای است. در حالی که تهران تأکید دارد تحریم‌ها باید یکجا و به طور کامل لغو شوند، کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها تنها به صورت تدریجی برداشته می‌شوند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط ظریف توافق