۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۳

نگاهی به همه دردسرهای دستیار روحانی

اما از آن روز تا کنون اظهارات یونسی هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرده است. هزینه هایی که گاهی تا کدورت میان دو کشور پیش رفته است.
کد خبر : ۲۳۲۷۴۰
صراط: معمولا یک «مشاور» یا به عبارت دیگر «دستیار ارشد» نباید آنچنان خبرساز و پرحاشیه باشد. اما به نظر می رسد که علی یونسی دستیار ارشد رئیس جمهور در امور اقلیت های دینی از این قاعده پیروی نکرده و هرچند وقت یکبار اظهارات علی یونسی به سوژه یک رسانه های داخلی و خارجی تبدیل می شود.علی یونسی که پیش از این سابقه تصدی وزارت اطلاعات در دولت اصلاحات را نیز در کارنامه دارد، در ۹ مهر ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی منصوب شد. از روز انتصاب یونسی به عنوان دستیار ارشد رئیس جمهور تا کنون اظهارت یونسی حواشی زیادی را به همراه داشته است:

حمایت از نماد شیر و خورشید!

در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتها، در پایان سفر دو روزه اش به شیراز اظهارات جنجالی بیان داشت. او گفت : «پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

در واکنش به این اظهارت بسیاری از رسانه ها به انتقاد از یونسی پرداختند اما برای بسیاری از منتقدین ساده ترین راه یادآوری سخنان امام خمینی در رابطه با شیر و خورشید بود: « بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم‌های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه‌‏ها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.»

نزدیکی ایران و حکومت بنی اسرائیل!

یونسی به نظر می رسد که به تدریج در حال تکرار سناریوی مشایی در دولت سابق است؛ در شیراز در جمع اقلیت های مذهبی اظهارات عجیب دیگری نیز مطرح کرد. دستیار ارشد رئیس‌جمهور گفت:«امروز حکومت بنی‌اسرائیل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران درخصوص همزیستی و اصلاح‌طلبی می‌گوید نزدیک شده است»

البته این اظهارات نیز با واکنش های متعددی روبرو شد تا جایی که حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت: «آیا بنی‌اسرائیل در صحرای آریزونا! قطب‌شمال! جنگل‌های استرالیا! و یا نقطه دیگری از کره‌زمین حکومتی تشکیل داده‌اند که غیر از آقای یونسی هیچ دیارالبشر دیگری از آن خبر ندارد؟! به یقین اینگونه نیست و منظور از «حکومت امروز بنی‌اسرائیل»، همان رژیم جعلی و کودک‌کش اسرائیل است که جناب دستیار ارشد رئیس‌جمهور با گشاده‌دستی موجودیت آن را - احتمالا بی‌آن که بخواهند و قطعا بدون آن که بتوانند - به رسمیت شمرده‌اند!»

بغداد پایتخت ایران است!

علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روز یکشنبه در همایش هویت ایرانی با عنوان «ایران، نام، مردم و سرزمین» با اشاره به قدرت و نفوذ ایران در منطقه و اینکه «نتانیاهو صریحا به عظمت نفوذ ایران اعتراف کرده و هرچند وی گفته که ایران ۴ کشور را بلعیده است» گفت «اما باید بگوییم ایران به ۴ کشور کمک کرده است» و با نام بردن از بغداد گفت: «عراق نه تنها حوزه تمدنی است بلکه هویت، مرکز و پایتخت‌ ماست که تفکیک جغرافیای ایران و عراق ممکن نیست »

همین اظهارات کافی بود تا رابطه ایران و عراق را دچار چالش کند. هرچند که به واسطه کمک های مستشاری ایران برای مقابله با داعش و همچنین همکاری های متعدد سایسی و اقتصادی و گردشگری؛ ایران و عراق بهترین روزهای همسایگی خود را سپری می کنند، اما همین اظهارات نسنجیده کافی بود تا مقامات دولت عراق نسبت به آن واکنش نشان داده و علیه یونسی موضع گیری کنند.

وزیر خارجه عراق که به رابطه خوب با ایران شهره است، در واکنش به اظهارات «علی یونسی» دستیار ویژه «حسن روحانی» در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی که از «امپراطوری ایران به پایتختی بغداد» سخن گفته، به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.

همچنین وزارت خارجه عراق امروز با انتشار بیانیه‌ای که وبگاه خبری «السومریه» آن را منتشر کرد، به این اظهارات واکنش نشان داد و از آن ابراز انزجار کرد. در این بیانیه آمده است «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، اعلام می‌کند».

وزارت امور خارجه عراق ضمن «ابراز انزجار از این سخنان غیرمسئولانه» تأکید کرد: «کشور عراق حاکمیتی دارد که فرزندان آن از آن برخوردارند و روابط مثبت با همسایگان از جمله ایران دارد و عراق اجازه نخواهد داد که در امور داخلی آن دخالت یا حاکمیت ملی‌اش خدشه‌دار شود».

یونسی و تلاش برای احیای مشایی

وجود پدیده ای به نام «مشایی» در سیاست ایران سبب شد تا مدتها بعد از خداحافظی مشایی از قدرت بازهم برخی رسانه ها لقب «مشایی» را برای برخی از سیاستمداران استفاده کنند. هرچند که تا کنون چندتن از دولتمداران روحانی به لقب «مشایی دولت یازدهم» مفتخر شده اند، اما به نظر می رسد جنس اظهارات و تعدد اشتباهات وی سبب شده است که با اختلاف زیاد نسبت به دیگر رقبای خود در صدر جایگاه «مشایی دولت یازدهم» قرار گیرد.

علی یونسی در همایش هویت ایرانی در اظهاراتی همسو با نظرات مشایی در رابطه با مکتب ایرانی گفته است: «هر چیز وارد ایران شده، زوایدش حذف شده و بهترینش وارد ایران شده است. اسلام هم که آمد، ایران سعی کرد آن را از عربیت جدا کند...ایران اسلام ناب را گرفت. امروز دنیای اسلام و منطقه بیش از هر زمانی به تمدن اسلامی و فرهنگ ایرانی و فرهنگ اهل بیت(ع) احتیاج دارد.»

یونسی تصریح کرده است:«ما باید تلاش کنیم بار دیگر پرچم محبت و صلح اسلام ایرانی در منطقه گسترش بیابد و باید ایران این مسئولیت را به عهده بگیرد که گرفته است»

پیش از این نیز مشایی در مراسم اختتامیه دومین همایش ایرانیان خارج از کشور از اصطلاح «مکتب ایران» استفاده کرد که بعدها به «مکتب ایرانی» معروف شد. وی گفت: «برخی‌ها از من خرده می‌گیرند که چرا نمی‌گویی مکتب اسلام و می‌گویی مکتب ایران، گفت: از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.»

در این سخنرانی مشایی بهترین راهکار معرفی اسلام اصیل را، ارائه اسلام با نام مکتب ایران معرفی نمود. مشایی در این سخنرانی شاخصهٔ اصلی مکتب ایران را توجه همزمان به انسان و خدا دانست.


منبع: مجله مهر