۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
به بنده لطف دارند اما لیست نمی‌دهم

پاسخ ناطق نوری به چند سوال انتخاباتی

فعلا تصمیمی نگرفته‌ام و تنها می‌دانم اگر خواستند به میانه‌روهای هر دوجناح مشورت می‌دهم اما اینکه بخواهم در لیستی که یکی از دوستان چندی پیش مطرح کرده بود حضور داشته باشم یا خودم لیستی را تهیه و ارائه دهم، اینطور نیست.
کد خبر : ۲۳۳۵۹۴
صراط: روزنامه اصلاح طلب آرمان نوشت: باز هم رقابت برای یک برند به نام «ناطق‌نوری.» این رقابت مختص یک جناح هم نیست چون شیخ نور حتی اگر خود هم نخواهد در آسمان سیاست ایران به مثابه ستاره‌ای است که هر دو جناح برای روشن‌ترشدن اردوگاه خود به دنبال جذب وی هستند. جلسات ماهانه شیخ نور با استانداران و مدیران وزارت کشور در دوره‌ای که او وزیر کشور بود، هنوز پس از سال‌ها برقرار است و شنیده‌های «آرمان» حاکی از آن است که در جمعی، درباره انتخابات مجلس بحثی صورت گرفته و ناطق‌نوری در واکنش به این سوال که چه نقشی در این انتخابات ایفا خواهد کرد؟ گفته است: «کاندیداشدن که دیگر برای من موضوعی نیست که به آن فکر کنم و باید میدان را به جوانان داد اما به هر حال میانه‌روها را تنها نخواهم گذاشت و اگر به مشورت نیاز داشتند در خدمت آنها خواهم بود.»
حجت‌الاسلام ناطق‌نوری از تندروی برخی نمایندگان در مجلس نهم گلایه دارد و می‌گوید: «برخی رفتارهای این معدود نمایندگان به جایگاه و اعتبار مجلس ضربه می‌زند پس باید در انتخاب نمایندگان مجلس دهم با دقت عمل شود.» او بر نقش و اثرگذاری احزاب در انتخابات هم اشاره کرده و تصریح می‌کند که احزاب باید شناسنامه داشته باشند و سپس به تعریف برخی صدمات از ناحیه افراد و احزاب بدون شناسنامه سیاسی به کشور می‌پردازد. رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری همچنین به تحلیل شرایطی پرداخته که اکنون دولت یازدهم در آن قرار دارد و گفته است که «قیمت نفت افت زیادی داشته است و از سوی دیگر بدهی‌های دولت زیاد است. افرادی هم در امور این دولت کارشکنی و سنگ‌اندازی می‌کنند پس باید بیش از همیشه به یاری دولت یازدهم آمد و آنها را تنها نگذاشت.» او البته مشی اداره کشور از سوی دولت یازدهم را هم پسندیده دانسته و از دولت قبل ناراضی است چون اعتقاد دارد آنها کشور را بدون برنامه گذاشتند که همین موضوع باعث پدیدآمدن مشکلات زیادی شد. حمله به علی مطهری نمونه‌ای از هجمه تندروها به میانه‌روها بود و شیخ نور که بسیار، از صدمات هجمه‌گران به دولت و میانه‌روها گلایه داشت مانند زمانی که خود مورد هجمه تندروها قرار گرفته بود، از ماهیت خودساخته این جریانات تندرو ابراز تاسف کرده چرا که به اعتقاد ناطق‌نوری افراد تندرو در درون خود احساس تکلیفی می‌کنند که درباره درست یا نادرست بودن آن فکر نمی‌کنند و تنها می‌خواهند به هر نحوی آن تکلیف خودساخته را اجرا کنند. رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری هشدار می‌دهد که عملکرد تندروها تبعات ناگواری برای کشور دارد که حذف آثار آن شاید نیاز به سال‌ها زمان داشته باشد. وقتی از او درباره اینکه قرار است از لیست اصلاح‌طلبان حمایت کند پرسیده شد، لبخندی زد و گفت: «مگر کم از این حرف‌ها شنیده‌اید که حالا می‌خواهید این یکی را باور کنید. هر روز یک جریان از حمایت من از خودش می‌نویسد که البته بسیاری از آنها به بنده لطف دارند و می‌خواهند در کنارشان باشم اما واقعا فعلا تصمیمی نگرفته‌ام و تنها می‌دانم اگر خواستند به میانه‌روهای هر دوجناح مشورت می‌دهم اما اینکه بخواهم در لیستی که یکی از دوستان چندی پیش مطرح کرده بود حضور داشته باشم یا خودم لیستی را تهیه و ارائه دهم، اینطور نیست.» البته تاکید دارد که نباید اینگونه باشد که روزی یک جناح سر کار بیاید و افراد جناح قبلی را کنار بگذارد چون فرصتی برای تجربه در اداره کشور وجود ندارد.
این روزنامه در بخش دیگری از مطلب خود آورده است: ناطق‌نوری پیش از انتخابات سال 84 نقش یک عضو اردوگاه اصولگرایی را داشت که مانند سایر اعضایی که تجربه بیشتری داشتند به هدایت ساکنان اردوگاه می‌پرداخت. همگان در خاطر دارند که چه بی‌مهری‌هایی از سوی برخی ساکنان اردوگاه اصولگرایی با ناطق‌نوری در سال 84 برای انتخابات ریاست جمهوری و سال 86 برای انتخابات مجلس هشتم شد. او پس از ارزیابی چنین اوضاعی ترجیح داد سکوت کند و در منزل و محل کارش را به روی دوستان دیروز و فرصت‌طلبان آن روز ببندد. تنها چند عضو باتجربه اردوگاه اصولگرایی را پذیرفت و برای آنها توضیح داد کمرنگ شدن اخلاق در یک جریان سیاسی منجر به حذف آن جریان می‌شود و به درخواست‌های مکرر برای بازگشت به جمع یاران دیروز پاسخ منفی داد. در انتخابات سال92 با آیت‌ا... ‌هاشمی و آیت‌ا... سیدحسن خمینی همراه شد و مشخص بود که در نقش جدید یعنی سایه بر سر جریانات سیاسی در جهت پیشرفت کشور و حکمفرما شدن اعتدال جا افتاده است. پس از انتخابات 92 نفس‌های ناطق‌نوری آرام و مطمئن است و بلند می‌گوید «ریلکسم، نه دلواپس.»