۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳

واکنش‌ مطبوعات‌عرب به اجلاس شرم‌الشیخ

مطبوعات عرب زبان منطقه واکنش‌های مختلفی در قبال اجلاس سران اتحادیه عرب برگزار شده در شهر شرم الشیخ مصر داشتند تا بیش از پیش بیانگر اختلافات عمیق حاکم بین کشورهای عربی باشند.
کد خبر : ۲۳۴۸۱۳

صراط: بیست و ششمین دوره اجلاس سران عرب در شهر «شرم الشیخ» مصر درحالی امروز (شنبه) با سخنرانی شیخ «صباح احمد جابر صباح»، امیر کویت آغاز به کار کرد که وی در سخنان خود تروریسم را از بزرگترین چالشی دانست که کشورهای عربی با آن مواجهند و اینکه کشورها باید درب‌های خود را به روی افکار انحرافی و تروریسم ببندند.   

«یمن» و بحران حاکم بر آن مهمترین موضوع مورد بحث و گفت‌وگو بر این اجلاس است و در حالی‌که برخی از سران کشورهای عربی از تجاوز عربستان سعودی به یمن حمایت کردند، برخی دیگر نیز آن را محکوم کردند تا بیانگر اختلافات حاکم بین اعراب باشد.

روزنامه‌های عربی منطقه نیز ضمن پوشش این اجلاس مواضع مختلفی در برابر آن اتخاذ کردند و به تحلیل‌های متفاوتی از آن ارائه دادند تا بیش از پیش نشان دهنده این اختلافات باشد.

روزنامه مصری «الاهرام» از اجلاس سران شرم الشیخ با عنوان «اجلاس چالش‌ها و رویارویی‌ها» نام برده بود.

روزنامه مصری «الیوم السابع» به این اجلاس عنوان «اجلاس بازدارندگی عربی» داده بود و دیگر روزنامه مصری «المصری الیوم» اجلاس شرم الشیخ را «اجلاس جنگ» توصیف کرده بود.

در حالی‌که روزنامه مصری «الوفد» از سران شرکت کننده در این اجلاس خواسته بود، در برابر دشمنان واقعی اعراب صف‌آرایی کنند.

اما روزنامه سعودی «الوطن» اگرچه از اجلاس شرم الشیخ به عنوان فرصتی تاریخی برای گشودن افق‌های جدید پیش روی اعراب یاد کرده بود، اما در عین حال به این نکته نیز اشاره کرده بود که اعراب باید به اختلافات و تفرقه خود پایان دهند.   

روزنامه سعودی «الریاض» نیز با اینکه تلاش داشت، اینگونه جلوه دهد که اجلاس شرم الشیخ، اجلاس موفقی بوده، اما در عین حال تاکید کرده که وقت آن فرا رسیده تا اعراب به اختلافات بین‌اشان پایان دهند. 

منبع: فارس