۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
یکی از فرماندهان سازمان بدر:

آمریکا داعشی‌ها را از تکریت فراری می‌دهد

وی افزود: جنگنده‌های آمریکایی مواضع بسیج مردمی در خطوط مقدم جنوب تکریت را بمباران کردند که با شهادت دستکم پنج تن از نیروهای بسیج مردمی و زخمی شدن شماری دیگر همراه شد.
کد خبر : ۲۳۴۸۴۶
صراط: یکی از فرماندهان سازمان بدر عراق تاکید کرد حضور نیروهای ائتلاف بین المللی در عملیات تکریت برای فراری دادن عناصر داعش و مصادره پیروزی نیروهای امنیتی و بسیج مردمی است.

سرتیپ «جبار علی المشکوری»، یکی از رهبران سازمان بدر عراق درباره چند و چون عملیات آزادسازی تکریت که از ماه گذشته آغاز شده است گفت: ارتش عراق و بسیج مردمی تاکنون موفق شدند هشتاد درصد از اراضی اشغالی تکریت را آزاد کنند و اکنون حضور آمریکا و نیروهای ائتلاف در عملیات تکریت به منظور مصادره این پیروزی است.

وی افزود: جنگنده‌های آمریکایی مواضع بسیج مردمی در خطوط مقدم جنوب تکریت را بمباران کردند که با شهادت دستکم پنج تن از نیروهای بسیج مردمی و زخمی شدن شماری دیگر همراه شد.

المشکوری تاکید کرد: نیروهای امنیتی و بسیج مردمی به خاطر مین‌های کاشته شده در برخی مناطق تکریت و مسیرهای بمب‌گذاری شده با احتیاط پیشروی می‌کنند، اما عملیات آزادسازی تکریت کاملا بررسی شده و فرمانده کل نیروهای مسلح در جریان روند امور است.

وی با تاثیرگذار بودن حملات هوایی ارتش و ائتلاف علیه مواضع داعش تاکید کرد: نتایج نبرد طی روزهای آتی مثبت خواهد بود.
این فرمانده سازمان بدر گفت: استقرار واحدهای تک تیرانداز داعش در برخی مناطق تکریت عملیات پیشروی نیروهای امنیتی و گروه‌های مقاومت مردمی را کند کرده بود و برخی حملات هوایی ائتلاف موجب فراری دادن عناصر داعش شده است.

به گزارش فارس، رسانه‌‌های غربی و عربی در روزهای گذشته از توقف عملیات آزادسازی شهر تکریت خبر داده و مدعی شده بودند که با فشار دولت آمریکا، نیروهای عراقی به تکریت وارد نشدند.

با این حال تحولات میدانی در استان صلاح الدین نشان می‌‌دهد نه فقط عملیات متوقف نشده، بلکه نیروهای عراقی با دقت در حال پاکسازی مناطق آلوده هستند؛ به طوری که حجم مین گذاری در اطراف تکریت به شکلی است که نیروهای عراقی با احتیاط خنثی‌ سازی مین‌‌ها را ادامه می‌ دهند.

خبرسازی رسانه‌های غربی - عربی درباره توقف عملیات آزادسازی تکریت در حالی ادامه دارد که خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که کشورهای حامی تروریست‌‌ها در سوریه و عراق نگران شکست، بازداشت یا مرگ فرماندهان داعش در تکریت هستند و تلاش می‌کنند با تماس‌‌های غیر مستقیم با دولت عراق زمینه فرار صدها تن از نیروهای داعش از تکریت را فراهم کنند.

در همین زمینه رسانه‌‌های عراقی از جمله «الغد پرس» به نقل از «موفق الربیعی» مشاور سابق امنیت ملی عراق و نماینده کنونی مجلس این کشور،‌ گفت: عراق اجازه نمی‌ دهد سران داعش از تکریت فرار کنند.

الربیعی، عضو ائتلاف ملی عراق، در این باره گفت: بغداد با باز کردن گذرگاهی امن برای عناصر باقی‌مانده داعش (در تکریت) برای فرار به سوریه موافق نخواهد بود.

عملیات آزاد سازی شهر تکریت (شهر زادگاه صدام) بزرگ ترین عملیات نظامی علیه داعش از زمان تصرف شهر موصل در خرداد سال 93 است.

عملیات آزاد سازی تکریت که به عنوان قدم نخست برای آزاد سازی شهر موصل از دست داعش انجام می‌شود با حضور نزدیک به 30 هزار نیروی ارتش و شبه نظامیان شیعه عراقی از ماه گذشته آغاز شده است.

این عملیات به رغم پیشرفت‌های سریع اولیه در داخل شهر تکریت به دلیل استقرار واحدهای تک تیرانداز و تله های انفجاری داعش به موانع جدی برخورد کرده است.

شهر تکریت به دلیل حضور غیر نظامیان موقعیت حساسی دارد و نگرانی مقامات عراقی از این است که حملات هوایی بی محابا به این شهر ، تلفات غیر نظامیان را افزایش دهد.
منبع: فارس