۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۳

رونمایی اسناد بمب‌های هیدروژنی اسراییل

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: رژیم اسرائیل در دهه ۸۰ تلاش کرد از فیوژن و شکافت هسته‌ای در سطح میکروسکپی و ماکروسکوپی برای ساخت بمب هیدروژنی که هزاران مرتبه قوی‌تر از بمب‌های هسته‌ای معمول است، استفاده کند.
کد خبر : ۲۳۴۹۷۳
صراط: وبگاه تحلیلی «وترن نیوز» در گزارشی نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ماه گذشته اسنادی را افشا کرد که بر اساس آن اسرار فوق محرمانه برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل رونمایی شده و به نوعی آمریکا سکوت خود را در این زمینه شکسته است.

بر اساس این گزارش، این فعل و انفعال از سوی جریان‌های رسانه‌ای مورد توجه قرار نگرفته است. در اسناد 386 صفحه‌ای پنتاگون تحت عنوان «ارزیابی فن‌آوری حساس در اسرائیل» به توصیف چگونگی پیشرفت رژیم اسرائیل در زمینه فن‌آوری نظامی هسته‌ای و بهبود توسعه زیر ساخت‌های هسته‌ای و تحقیقی در دهه 70 و 80 میلادی پرداخته شده است.

به گزارش وترن نیوز، این اسناد آشکار می‌سازد که اسرائیل در دهه‌های گذشته سرگرم توسعه تبدیل ماده‌های انفجاری به بمب‌های هیدروژنی بوده است و در جریان این فعل و انفال‌ها اسرائیل در دهه 80 تلاش می‌کند از فیوژن و شکافت هسته‌ای در سطح میکروسکوپی و ماکروسکوپی برای ساخت بمب هیدروژنی استفاده کند که هزاران مرتبه قوی‌تر از بمب‌های هسته‌ای معمول است.

همچنین این گزارش مشخص کرده است که آزمایشگاه‌های هسته‌ای اسرائیل شبیه آزمایشگاه‌های هسته‌ای لس‌آلاموس، لوارنس لایومور و اوک‌ریج آمریکا هستند؛ به عبارت دیگر این آزمایشگاه‌ها مشابه زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا ساخته شده‌اند.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که اساس راهبردی هسته‌ای تل‌آویو همواره به دنبال آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا حرکت می‌کرده و در زمینه بمب هیدروژنی نیز آمریکا در سال‌های 1955 تا 1960 چنین بمبی را آزمایش کردند و سپس اسرائیل دنبال ساخت بمب هیدروژنی رفت.

در انتهای این گزارش آمده است: جدا از قابلیت‌های هسته‌ای، اسرائیل سامانه‌های نبردهای الکترونیکی برای نیروی زمینی، هوایی و دریایی خود ایجاد کرده که در مواردی فن‌آوری آن از آمریکا نیز پیشرفته است.

همچنین فرآیند کسب اجازه برای انتشار این گزارش طبقه بندی شده از 3 سال پیش شروع شده بود و دولت آمریکا برهه فعلی را برای انتشار آن تشخیص داد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط اسراییل بمب