۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹

موارد نقض حقوق‌بشر علیه مردم فلسطین

در قطعنامه ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته گذشته در خصوص موارد نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین و از جمله شرق قدس توسط رژیم صهیونیستی صادر کرده بود به موارد متعددی از اقدامات این رژیم اشاره شده است.
کد خبر : ۲۳۵۰۷۴
صراط: در قطعنامه ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته گذشته در خصوص موارد نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین و از جمله شرق قدس توسط رژیم صهیونیستی صادر کرده بود به موارد متعددی از اقدامات این رژیم اشاره شده است.

به گزارش سایت شورای حقوق بشر سازمان ملل ،دراین قطعنامه امده است :

نگرانی شدیدی درخصوص اقدام اسرائیل بعنوان یک قدرت اشغالگر در ادامه نقض حقوق بشر مردم فلسطین شامل استفاده بیش از حد زور و عملیات نظامی وجود دارد که موجب مرگ و زخمی شدن غیرنظامیان فلسطینی از جمله کودکان و زنان فلسطینی شده است. و همچنین نگرانی شدیدی درخصوص موارد ذیل وجود دارد : استفاده بیش از حد از زور علیه راهپیمایی های مسالمت آمیز و علیه خبرنگاران مانند موارد استفاده از مهمات جنگی ، استفاده از مجازات جمعی و محصور کردن مناطق ، تصرف زمین ، و گسترش شهرک سازی ها ، ساخت یک دیوار در سرزمین های اشغالی فلسطینی ،سیاست ها و اقدامات تبعیض امیز علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی فلسطین شامل شرق قدس ،اختصاص تبعیض امیز منابع اب میان شهرک نشین های اسرائیلی که به طور غیرقانونی در سرزمین های اشغالی فلسطین مستقرند ، نقض حقوق اولیه برای سکونت مناسب که بخشی از حقوق استاندارد مناسب برای زندگی است ، تخریب دارایی ها و زیر ساخت ها و همه دیگر اقدامات که که برای تغییر وضع قانونی و حقوقی و ترکیب جمعیتی و ماهیت جغرافیای سرزمین های اشغالی فلسطین شامل شرق قدس طراحی شده است.

 

متن کامل مصوبات شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جلسه بیست و هفتم مارس دوهزار و پانزده ده قطعنامه جدید تصویب کرد و ماموریتهای خود را درباره سوریه، ایران، کره شمالی و میانمار تمدید کرد.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ده قطعنامه را در تاریخ بیست و هفتم مارس دوهزار و پانزده تصویب کرد که در آن حکم کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق درباره سوریه و احکام گزارشگران ویژه درباره اوضاع حقوق بشر در ایران، کره و میانمار تمدید شد. این شورا همچنین چندین متن را درباره آزادی مذهب و باور، سرمایه گذاری در حقوق کودکان، حقوق بشر در منطقه اشغالی جولان سوریه، حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت، شهرکسازیهای اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین و اراضی اشغالی جولان سوریه و درباره وضع حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از جمله شرق بیت المقدس ، تصویب کرد.
در ابتدای این جلسه جوشیم روکر رئیس شورای حقوق بشر، گفت که او درخواستی را از گروه آفریقایی برای تشکیل جلسه ویژه این شورا در روز چهارشنبه یکم آوریل دریافت کرده است تا در آن حملات تروریستی و نقض حقوق بشر از طرف گروه تروریستی بوکوحرام بررسی شود. رئیس شورای از اعضا خواسته است حداکثر تلاش خود را بکنند درباره پیش نویس قطعنامه ای در این خصوص به اجماع برسند.
در قطعنامه ای درباره ادامه وخامت اوضاع حقوق بشر و اوضاع انسانی در سوریه که با بیست و نه رای موافق در مقابل شش رای مخالف و دوازده رای ممتنع تصویب شد، شورا قویا اقداماتی از جمله آدم ربایی، گروگانگیری، زندان بدون تماس با دیگران، شکنجه، خشونت جنسی، قتل بیرحمانه غیرنظامیان و اعدامهای خودسرانه و بدون محاکمه توسط نیروهای رژیم و شبه نظامیان وابسته به آنها ، گروههای مسلح غیردولتی و همچنین گروههای تروریستی را محکوم و تاکید کرد کرد چنین اقداماتی ممکن است جنایت علیه بشریت تلقی شود. شورا برای یک سال ماموریت و حکم کمیسیون تحقیق درباره سوریه را تمدید کرد و از آن خواست تا اطلاعات و گزارشهای جدید را به صورت شفاهی در بیست و نهمین جلسه شورای حقوق بشر و به صورت کتبی در سی امین و سی و یکمین جلسه این شورا ارائه کند.
در متن مربوط به وضع حقوق بشر در کره ، شورای دوباره نگرانی شدید خود را درباره یافته های کمیسیون تحقیق مبنی بر اینکه منطقی است باور کنیم جنایاتی علیه بشریت در این کشور ارتکاب شده است و این نتیجه سیاستهایی است که در بالاترین سطوح دولت طی دهه هاست وجود دارد. این شورا با بیست و هفت رای موافق، شش رای مخالف و چهارده رای ممتنع تصمیم گرفت ماموریت گزارشگر ویژه در خصوص وضع حقوق بشر در این کشور را تمدید کند که از جمله آن درباره مسئله ربودن اتباع کشورهای دیگر، ناپدید کردن افراد و موضوعات مرتبط با آن است.
این شورا برای یک سال ماموریت گزارشگر ویژه را درباره وضع حقوق بشر در میانمار با بیست رای موافق و یازده رای مخالف و شانزده رای ممتنع تصویب کرد. ماموریت گزارشگر ویژه وضع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نیز یک سال دیگر تمدید شد.
شورای نگرانی عمیق خود را درباره موانع موجود برای بهره مندی از آزادی مذهب و باور و درباره خشونت فزاینده علیه افراد اقلیتهای مذهبی اعلام کرد و از دولتها خواست تلاشهای خود را برای ارتقا و دفاع از آزادی فکر، عقیده و مذهب و باور بیشتر کنند.
شورا تصمیم گرفت جلسه بعدی خود را روی حقوق کودک در چارچوب « فناوری اطلاعات و ارتباطات و استثمار جنسی کودکان » متمرکز کند و از دفتر کمیسر عالی حقوق بشر خواست گزارشی را در این خصوص تهیه کند.
شورا همچنین متونی را درباره حقوق بشر در جولان اشغالی سوریه با بیست و نه رای موافق در برابر یک رای مخالف و هفده رای ممتنع تصویب کرد. قطعنامه ای نیز درباره حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود با چهل و پنج رای موافق، یک رای مخالف و یک رای ممتنع تصویب شد. درباره شهرکسازیهای اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله شرق بیت المقدس و در جولان اشغالی سوریه، قطعنامه ای با چهل و پنج رای موافق و یک رای مخالف و یک رای ممتنع تصویب شد. درباره وضع حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس قطعنامه ای با چهل و سه رای موافق و یک رای مخالف و سه رای ممتنع تصویب شد.
لتونی از طرف اتحادیه اروپا، اوروگوئه از طرف جامعه آمریکای لاتین و کشورهای منطقه کارائیب ، انگلیس، سوئد، ژاپن و پاکستان از طرف سازمان همکاری اسلامی متونی را ارائه کردند.
لبنان هم به صورت شفاهی اصلاحیه هایی را ارائه کرد.
سوریه ، ایران و جمهوری دموکراتیک خلق کره ، میانمار و دولت فلسطین به عنوان کشورهای ذیربط صحبت کردند. اما اسرائیل به عنوان ذینفع، صحبت نکرد.
هند، قطر از جانب گروه عرب، روسیه، قطر، عربستان سعودی، آمریکا ، لتونی از طرف اتحادیه اروپا، پاکستان از طرف سازمان همکاری اسلامی ، اندونزی و هند نیز به صورت عمومی و کلی صحبت کردند.
نمایندگان روسیه، پاکستان همچنین از طرف بنگلادش، آمریکا، آفریقای جنوبی، چین، ونزوئلا، کوبا، الجزایر، برزیل، آرژانتین ، پاکستان، ژاپن ،‌ویتنام، اندونزی، پاراگوئه و غنا در توضیح این رای، قبل و بعد از رای گیری صحبت کردند.
اقدام درباره قطعنامه ای تصویب شده اقدام درباره قطعنامه مربوط به آزادی مذهب و باور در قطعنامه شماره (A/HRC/28/L.12) درباره آزادی مذهب و باور، که بدون رای گیری تصویب شد زیرا به صورت شفاهی مورد تجدید نظر قرار گرفت، شورا نگرانی عمیق خود را درباره موانع نوظهور برای استفاده از حق آزادی مذهب و باور و موارد تحمل ناپذیری مذهبی ، تبعیض و خشونت، و همچنین درباره شمار فزاینده اقدامات خشونت آمیز علیه افراد از جمله افراد متعلق به اقلیتهای مذهبی در مناطق مختلف جهان و همچنین درباره مواردی از تنفر مذهبی، تروریسم که این هم ممکن است تاثیرات منفی بر بهره مندی همه اعضای جامعه مذهبی مربوطه از حق آزادی مذهب و باور داشته باشد، بیان کرد و از کشورها خواست تلاشهای خود را برای ارتقا و دفاع از آزادی اندیشه، عقیده ، مذهب یا باور بیشتر کنند و از پتانسیلهای آموزشی برای ریشه کنی باورهای غلط درباره افراد بر اساس مذهب و باورشان استفاده کنند و از گزارشگر ویژه آزادی ومذهب و باور خواست که سالیانه به شورای حقوق بشر و مجمع عمومی گزارش بدهد.
لتونی با ارائه پیش نویس قطعنامه L.12 که به صورت شفاهی از طرف اتحادیه اروپا بازنگری شده است، گفت که اتحادیه اروپا توجه ویژه ای به آزادی مذهب یا باور دارد و از کشورهای خواست تلاشهای خود را در دفاع از این حق افزایش دهند. پیش نویس این قطعنامه از همه رهبران خواسته است هر زمان که حق آزادی مذهب و باور نقض شد علیه آن صحبت کنند و بر اهمیت این حق در مقابله با هم اشکال خشونت تاکید کرده است.
اقدام درباره قطعنامه مربوط به حقوق کودک: حرکت به سمت سرمایه گذاری بهتر در حقوق کودکان در قطعنامه شماره (A/HRC/28/L.28) درباره حقوق کودک: حرکت به سمت سرمایه گذاری بهتر در حقوق کودکان ، که بدون رای گیری تصویب شد، شورا تصمیم گرفته است جلسه بعدی خود را روی حقوق کودک در چارچوب فناوری اطلاعات و ارتباطات و استثمار جنسی کودکان متمرکز کند، این شورای از کمیسر عالی می خواهد گزارشی را در این باره تهیه کند. این شورای قویا هر خشونتی را علیه کودکان محکوم می کند و از دولتها می خواهد اقدامات موثر و مقتضی قانونی از جمله اختصاص منابع کافی را برای جلوگیری، ممنوع کردن و محو همه اشکال خشونت علیه کودکان انجام دهند.
لتونی به نیابت از اتحادیه اروپا و جامعه کشورهای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب پیش نویس قطعنامه L.28 را ارائه کرد و اعلام کرد هفتاد و دو کشور از همه مناطق این پیش نویس را پشتیبانی کرده اند. این پیش نویس از دولتها می خواهد سرمایه گذاری برای کودکان را افزایش دهند. دفاع از حقوق کودکان امری حیاتی است همانطور که توسعه آینده آنها حیاتی است. این کار از طریق سرمایه گذاری در بهداشت، آموزش و پرورش و حمایتهای اجتماعی امکانپذیر است.
اوروگوئه نیز از طرف جامعه کشورهای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب این پیش نویس قطعنامه را معرفی کرد و گفت که هفتاد و هشت کشور از آن پشتیبانی کرده اند. در این پیش نویس تدابیر و کارهایی فهرست شده است که دولتها باید برای ارتقای حقوق کودک انجام دهند.
هند در اظهاراتی کلی ، گفت اهمیت زیادی به رفاه کودکان در سیاستهای بودجه ای خود می دهد، و آن را اولویتی ملی می داند.
قطر نیز در اظهاراتی کلی از طرف گروه عرب گفت که اهمیت زیادی برای حقوق کودکان قائل است و در سیاستهای ملی اولویت دارد.
روسیه نیز گفت سرمایه گذاری برای خانواده و کودکان یکی از اولویتهای کنونی این کشور است گرچه رویکرد متن پیشنویس یک جانبه، غیرمتوازن و ماهیت آن اندکی مداخله جویانه است.
پاکستان نیز در بیانیه ای مشترک با بنگلادش گفت که این دو کشور درباره این قطعنامه نظر مشترکی دارند. هر چند این قطعنامه تفسیر خیلی محدودی درباره سرمایه گذاری در خصوص حقوق کودک دارد. از نظر این دو کشور اختصاص بودجه به این مسئله اولویت اول است.
آمریکا گفت خوشحال است که به اجماع درباره این قطعنامه پیوسته است. آمریکا خاطرنشان کرد این کشور همیشه از کمک کنندگان به برنامه های صندوق کودکان سازمان ملل متحد بوده است.
آفریقای جنوبی هم یادآوری کرد کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان را امضا کرده است. آفریقای جنوبی گفت در عین حالیکه از روح این قطعنامه حمایت کرده است از برخی فرمولهای تجویز شده در این قطعنامه حمایت نمی کند. تصمیم برای تصویب پیمانی بین المللی جزء اختیارات دولتهاست.

در ادامه جلسه شورای حقوق بشر آمده است :

اقدام در مورد قطعنامه های مرتبط با دستور کار اوضاع حقوق بشر که مستلزم توجه شوراست
اقدام در مورد قطعنامه ادامه وخامت جدی وضع حقوق بشر و اوضاع انسانی در جمهوری عربی سوریه
در قطعنامه (A/HRC/28/L.6 ) درباره ادامه وخامت جدی وضع حقوق بشر در جمهوری عربی سوریه ، که با 29 رای موافق ، 6 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب رسید، شورا تصمیم گرفت ماموریت کمیسیون بین المللی مستقل تحقیق درباره سوریه را یک سال دیگر تمدید کند و از مقامات سوریه نیز می خواهد که به صورت کامل با این کمیسیون همکاری کنند و از جمله اجازه دسترسی فوری و بدون مانع به سرتاسر خاک این کشور بدهند. شورا همچنین از کمیسیون تحقیق می خواهد یک گزارش شفاهی جدید در نشست بیست و نهم شورای حقوق بشر بدهد گزارش جدید مکتوب خود را نیز در نشست های سی ام و سی و یکم ارائه کند. شورا ادامه تشدید خشونت در سوریه را، که بیش از 200 هزار کشته بر جا گذاشته است، به شدت محکوم می کند؛ از رنج و مرارت و شکنجه در زندان ها و بازداشتگاهها ابراز تاسف می کند؛ و اقداماتی مانند آدم ربایی، گروگانگیری ، بازداشت در سلول های انفرادی، شکنجه ، خشونت جنسی ، قتل بیرحمانه غیرنظامیان و اعدام های بدون محاکمه توسط نیروهای رژیم و شبه نظامیان وابسته به آن، گروههای مسلح غیردولتی و نیز گروههای تروریستی را به شدت محکوم و تاکید می کند که چنین اقداماتی به منزله جنایت علیه بشر است.
شورا اقدامات تروریستی و خشونت ورزی علیه غیرنظامیان از طرف گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را به شدیدترین وجه محکوم می کند. شورا همچنین استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه را به شدت محکوم می کند. شورا مداخله همه جنگجویان تروریست خارجی و آن دسته از سازمان های خارجی را که از طرف رژیم سوریه می جنگند به شدت محکوم می کند. شورا نگرانی عمیق خود را از اینکه مداخله آنها اوضاع سوریه را بیش از پیش وخیم و وضع حقوق بشر را در این کشور بدتر کرده است ، اعلام می کند و خواستار آن است که مقامات سوریه و همه طرف های دیگر این کشمکش به تعهدات خود بر اساس قطعنامه های 2139 و 2165 و 2191 شورای امنیت سازمان ملل عمل کنند تا امکان رساندن فوری و بدون مانع کمک های بشردوستانه فراهم شود. شورا تاکید می کند که یک دوره گذار سیاسی واقعی بر اساس بیانیه ژنو برای پایان دادن به این کشمکش ضروری است. شورا تصمیم گرفته است همه گزارش ها و اطلاع رسانی های شفاهی کمیسیون تحقیق را به همه نهادهای ذیربط سازمان ملل بدهد. شورا توصیه می کند که کمیسیون تحقیق در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گزارش خود را عرضه کند. شورا همچنین توصیه می کند که مجمع عمومی این گزارش ها را برای اقدام متقضی به شورای امنیت بدهد.

نتایج رای گیری بدین شرح است:
موافق (29): آلبانی، آرژانتین، برزیل، بوتسوانا، ساحل عاج، السالوادور، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، اندونزی، ایرلند، ژاپن، لتونی، مالدیو، مکزیک، مونته نگرو، مغرب، هلند، پاراگوئه، پرتغال، قطر، جمهوری کره، عربستان سعودی، سیرالئون، جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق، امارات عربی متحده، انگلیس، و آمریکا.
مخالف (6): بولیوی، چین، کوبا، فدراسیون روسیه، ونزوئلا، و ویتنام.
ممتنع (12): الجزایر، بنگلادش، کنگو، گابن، اتیوپی، هند، قزاقستان، کنیا، نامیبیا، نیجریه، پاکستان، و آفریقای جنوبی.
قبل از اینکه قطعنامه تصویب شود، شورای حقوق بشر درباره L.36 ، متمم پیش نویس قطعنامه L.6 رای گیری کرد. شورا با 10 رای موافق، 23 رای مخالف و 14 رای ممتنع متمم L.6 را رد کرد.

نماینده ونزوئلا در سخنانی قبل از رای گیری گفت پیش نویس قطعنامه ال. هفده اعتبار شورای حقوق بشر را تضعیف کرده است. این قطعنامه بر اساس منافع سیاسی تدوین شده است و عینی نیست. پیش نویس این قطعنامه غیرمشروع و متناقض بود و توسط برخی قدرت ها ارائه شده بود که از نشست ها و نهادهای بین المللی برای نقض اصول استقلال کشورها استفاده می کنند. ونزوئلا مخالف این پیش نویس است و به آن رای منفی خواهد داد.

نماینده چین هم در سخنان خود قبل از رای گیری گفت چین همیشه به دیالوگ سازنده رای داده است و مخالف کشورهایی بوده است که از حقوق بشر بعنوان یک ابزار سیاسی برای پیشبرد اهداف و تحقق خواسته های خود استفاده می کنند. این کشورها باید فشار بر ایران را متوقف کنند و باید نقش سازنده ای ایفا کنند. قطعنامه ال. هدف به هیچ وجه سازنده نیست. به همین علت چین به این قطعنامه رای منفی خواهد داد.
نماینده برزیل هم قبل از رای گیری درباره قطعنامه موسوم به ال.هفده گفت همکاری ایران با نهاد موسوم به تجدید نظر دوره ای بین المللی و کمیسیونر عالی آن و روندهای ویژه مورد توجه و تایید قرار بگیرد. برزیل بر اهمیت اقدامات مهم گزارشگر ویژه در خصوص جلب توجه ها به حقوق بشر درایران از جمله تبعیض علیه زنان و ارعاب فعالان حقوق بشر و استفاده از مجازات اعدام در ایران تاکید می کند. برزیل امیدوار است ایران همکاری های خود را با شورای حقوق بشر و مکانیسم های آن توسعه دهد.
نماینده ژاپن هم در سخنرانی خود قبل از رای گیری درباره قطعنامه موسوم به ال.هفده از اقدام و موضع ایران مبنی بر پذیرش بسیاری از توصیه ها در جریان تجدید نظر دوره ای سال گذشته استقبال کرد. وی گفت ژاپن همچنان درباره وضع حقوق بشر نگران است و معتقد است پیشرفت های قابل توجهی انجام نشده است. ژاپن به دیالوگ و همکاری های خود با ایران درباره موضوعات حقوق بشر ادامه خواهد داد. وی گفت ژاپن به این قطعنامه رای مثبت خواهد داد.
قطعنامه حقوق بشر در جمهوری دمکراتیک مردمی کره(کره شمالی) هم با بیست و هفت رای موافق و شش رای مخالف و چهارده رای بی طرف تصویب شد. شورای حقوق بشر بطور شدیدالحن نقض گسترده و نظام مند حقوق بشر را کشور کره محکوم کرد. شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به افشای جزئیات جدید در خصوص نقض حقوق بشر در کشور کره شمالی از دولت این کشور درخواست کرد به نقض گسترده حقوق بشر در این کشور اعتراف کند. شورای حقوق بشر اعلام کرد قصد دارد در نشستی وضع حقوق بشر را در کشور کره شمالی از جمله ربودن اتباع خارجی را در این کشور و مفقود شدن شهروندان را در این کشور بررسی کند. همچنین قرار شد مدت فعالیت گزارشگر ویژه سازمان ملل در کره شمالی تمدید شود.
نماینده کوبا هم در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت پیش نویس قطعنامه این نهاد درباره وضع حقوق بشر سیاسی است و بر اساس اغراض سیاسی تدوین شده است. وی گفت فعالیت های شورای حقوق بشر باید بر مبنای همکاری دوجانبه و دیالوگ باشد. کوبا به قطعنامه این نهاد رای منفی خواهد داد.
نماینده پاکستان هم درباره پیش نویس قطعنامه حقوق بشر گفت محتوای این قطعنامه با روح همکاری و دیالوگ در این شورا در تضاد است و هیچ امیدی به دستاوردهای این توافقنامه وجود ندارد. هدف این قطعنامه صرفا اتهام و محکومت برخی کشورها است و هیچ تاثیری بر بهبود وضع حقوق بشر ندارد. به جای دورویی و اتهام زنی و استانداردهای دوگانه رویکرد بی طرفانه و همکاری الزامی است.

ادامه مصوبات شورای حقوق بشر در جلسه بیست و هفتم مارس سال 2015 میلادی به این شرح است:

اقدام در زمینه قطعنامه حقوق بشر در ارتباط با بلندی های جولان اشغالی در سوریه
در قطعنامه (A/HRC/28/L.3) مرتبط با حقوق بشر در جولان اشغالی در سوریه، که با بیست و نه رأی موافق، یک رأی مخالف و هفده رأی ممتنع تصویب شد، شورا از اسرائیل، قدرت اشغالگر می‌خواهد که به قطعنامه های مرتبطِ مجمع عمومی، شورای امنیت و شورای حقوق بشر، بویژه قطعنامه شمار 497 شورای امنیت (سال 1981 میلادی)، پایبند باشد؛ در آن (قطعنامه 497) یکی از تصمیم های شورا این بود که تصمیم اسرائیل برای تحمیل قوانین، اختیارات و نظام اجرایی خود در جولان اشغالی در سوریه فاقد اعتبار و ضمانت اجرایی در قوانین بین المللی است و شورا خواستار آن شد که اسرائیل فوراً تصمیم خود را لغو کند؛ شورا از اسرائیل می خواهد که از شهرک سازی های ادامه دار خودداری کند، از تحمیل شهروندی اسرائیل و کارت های شناسایی اسرائیل به شهروندان سوری در جولان اشغالی سوریه و همچنین اقدامات سرکوب گرانه علیه آنها خودداری کند. شورا از اسرائیل می‌خواهد که فوراً شهروندان سوری بازداشت شده در زندان های اسرائیل را که برخی از آنها بیش از بیست و هشت سال است زندانی شده اند، آزاد کند و مطابق با قوانین انسانی بین المللی با آنها رفتار کند. شورا همچنین از دبیر کل سازمان ملل درخواست می‌کند که این قطعنامه را تا حد امکان توزیع کرده و در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر به شورا در این رابطه گزارش دهد.
نتیجه رأی گیری به شرح زیر است:
موافق (29 رأی): الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بولیوی، برزیل، چین، کنگو، ساحل عاج، کوبا، السالوادور، اتیوپی، گابن، هند، اندونزی، قزاقستان، کنیا، مالدیو، مکزیک، مراکش، نامیبیا، نیجریه، پاکستان، قطر، فدراسیون روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، ونزوئلا و ویتنام.
مخالف ( یک رأی): آمریکا.
ممتنع (17 رأی): آلبانی، بوتسوانا، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، ایرلند، ژاپن، لاتویا، مونته نگرو، هلند، پاراگوئه، پرتغال، جمهوری کره، سیرالئون، مقدونیه از جماهیر سابق یوگوسلاوی و انگلیس.
پاکستان با ارائه پیش نویس قطعنامه L.3 در زمینه حقوق بشر در جولان اشغالی سوریه اعلام کرد اسرائیل به نقض حقوق بشر شهروندان سوری که تحت اشغالگری غیرقانونی زندگی می‌کنند، ادامه می دهد. با توجه به اشغال طولانی مدت بلندی های جولان و نقض ادامه دار حقوق بشر از سوی اسرائیل، پاکستان امیدوار است که قطعنامه با اجماع نظر تصویب شود.
سوریه، به عنوان کشور مد نظر اعلام کرد اوضاع کماکان مؤید درخواست ها از اسرائیل برای پایان دادن به اشغالگری در جولانِ سوریه و پایان دادن به اقداماتی است که اوضاع حقوق بشر برای غیرنظامیان را وخیم‌تر کرده است. اسرائیل به بازداشت خودسرانه شهروندان سوری و تحمیل ملیت خود به شهروندان سوری ادامه می‌دهد. اسرائیل کماکان حق برخورداری از غذا و توسعه را از کسانیکه تحت (سلطه) اشغالگران هستند، سلب می کند و با نقض تعهدات بین المللی خود، منابع آنها را تاراج می کند. کشورها باید دوباره غیر گزینشی بودن شورا را ثابت کرده و از پیش نویس قطعنامه حمایت کنند.
آمریکا در توضیح رأی خود پیش از رأی گیری گفت تنها راه حل مناقشه فلسطین و اسرائیل، ایجاد دو کشور است. به همین علت، ناراحت کننده است که چنین قطعنامه های یک جانبه ای در شورا مطرح می شود. راهکار تشکیل دو کشور، مطمئن ترین شیوه برای حفاظت و بهبود وضع حقوق بشر فلسطینیان و اسرائیلی هاست. آمریکا، به تنهایی بزرگترین اهداء کننده کمک های بشردوستانه به آوارگان فلسطینی بوده است. (صدور) قطعنامه های مجزا برای اسرائیل نگران کننده است، زیرا تنها با اسرائیل اینگونه رفتار می شود. نظر به اینکه شورا پیوسته اسرائیل را متمایز می‌کند، آمریکا درخواست کرد قطعنامه مربوط به حقوق بشر در جولان اشغالی سوریه به رأی گذاشته شود.
اقدام در زمینه قطعنامه حقوق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خودشان در قطعنامه (A/HRC/28/L.32) درباره حقوق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خودشان که با چهل و پنج رأی موافق، یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع تصویب شد، شورا دوباره حق مسلم، دائمی و بدون شرط مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خودشان، از جمله حق زندگی با آزادی، عدالت و کرامت و همچنین حق آنها برای داشتن کشور مستقل فلسطین را تأیید کرد. شورا همچنین بار دیگر حمایت خود را از راهکار تشکیل دو کشور، فلسطین و اسرائیل که (مردم آن) در صلح و امنیت کنار یکدیگر زندگی می کنند را نشان داد؛ شورا خاطرنشان می کند که چندپارگی سرزمین های اشغالی فلسطین این امکان را نمی‌دهد که فلسطینیان حق خود را برای تعیین سرنوشت خودشان بشناسند، این مسئله با اصول و اهداف منشور سازمان ملل سازگاری ندارد؛ شورا در این زمینه بر لزوم حفظ یکپارچگی و احترام به یکپارچگی ارضی، مجاورت و تمامیت همه سرزمین های اشغالی فلسطینان از جمله قدس شرقی تأکید دارد؛ شورا این مسئله را تأیید می کند که از حق حاکمیت دائمی فلسطینان بر منابع و ثروت های طبیعی خودشان باید برای توسعه ملی و رفاه مردم فلسطین و پی بردن آنها به حق تعیین سرنوشت خودشان استفاده شود؛ شورا از همه کشورهای عضو و نهادهای مرتبط در سازمان ملل می خواهد که فلسطینیان را در برخورداری زودهنگام از حق خود برای تعیین سرنوشت، کمک و حمایت کنند.
نتیجه رأی گیری به شرح زیر است:
موافق (45 رأی): آلبانی، الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بولیوی، بوتسوانا، برزیل، چین، کنگو، ساحل عاج، السالوادور، استونی، اتیوپی، فرانسه، گابن، آلمان، هند، اندونزی، ایرلند، ژاپن، قزاقستان، کنیا، لاتویا، مالدیو، مکزیک، مونته نگرو، مراکش، نامیبیا، هلند، نیجریه، پاکستان، پاراگوئه، پرتغال، قطر، جمهوری کره، فدراسیون روسیه، عربستان، سیرالئون، آفریقای جنوبی، مقدونیه، امارات متحده عربی.
مخالف (1 رأی): آمریکا
ممتنع (1 رأی: غنا.
پاکستان که پیش نویس قطعنامه L.32 را درباره حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت ارائه کرده است، اعلام کرد پیش نویس قطعنامه دوباره حق مسلم، دائمی و بدون شرط مردم فلسطین را برای تعیین سرنوشت خودشان یادآور شده و از راهکار تشکیل دو کشور حمایت کرده است. پیش نویس شامل حقایقی است که جامعه بین المللی آنها را به رسمیت می شناسد و به آنها اذعان دارد.
عربستان در توضیح کلی خود اعلام کرد که از آرمان و حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خودشان حمایت می‌کند. لذا عربستان از جامعه بین المللی و بالاخص کشورهای حامی اسرائیل می‌خواهد که اسرائیل را مجاب کنند نقض حقوق بشر را در سرزمین های اشغالی فلسطینیان متوقف کند، این سرزمین ها را تخلیه کند و حق فلسطینیان را برای تعیین سرنوشت خودشان به رسمیت بشناسد. این کشورها نباید در موضع کنونی خود گرفتار شوند و با در نظر گرفتن سایر گزینه ها، به نفع پیش نویس قطعنامه رأی دهند.
دولت فلسطین به عنوان کشور مربوطه اعلام کرد تعیین سرنوشت بخشی از مفاهیم مطرح در قوانین بین المللی، از جمله منشور سازمان ملل، دو میثاق (بین المللی) و اعلامیه وین است. کشور فلسطین به همکاری با اسرائیل برای تدوین پیش نویس قطعنامه مشترک در ارتباط با حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خودشان، متعهد است. اسرائیل می بایست فعالیت ها و استعماری گری های خود در سرزمین های اشغالی را متوقف کند. فلسطینیان نیز خطاهایی کرده اند که کشور فلسطین آنها را پذیرفته است و باید به این اشتباهات رسیدگی شود. اما اسرائیل نیز به علت نقض گسترده حقوق بشر و قوانین انسانی باید پاسخگو باشد که نخستین و مهم ترین این تخلف های اسرائیل، اشغالِ خارجی (سرزمین ها) است. تجاوز اخیر به غزه به مرگ بیش از پانصد کودک منجر شد. اسرائیل، کودک چهارده ساله ای را فقط به علت پرتاب سنگ به سوی اسرائیلی ها بازداشت کرده است. کشور فلسطین از همه اعضای شورا می خواهد تا به قطعنامه هایی که در رابطه با این مسئله در دستور کار قرار گرفته است، رأی موافق دهند.

 ادامه مصوبات شورای حقوق بشر در جلسه بیست و هفتم مارس سال 2015 میلادی به این شرح است:

اقدام درباره قطعنامه مربوط به شهرک های اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس و بلندی های اشغالی جولان سوریه
در قطعنامه (A/HRC/28/L.33) مربوط به شهرک های اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس و بلندی های اشغالی جولان سوریه که با چهل و پنج رای موافق، یک مخالف و یک ممتنع به تصویب رسید شورا دوباره تصدیق کرد شهرک های اسرائیلی در سرزمین های اشغالی غیرقانونی و مانعی در مسیر صلح و توسعه اقتصادی و اجتماعی است؛ و از اسرائیل، قدرت اشغالگر، می خواهد بلادرنگ کلیه فعالیت های مرتبط با شهرک سازی را در تمامی سرزمین های اشغالی، از جمله شرق بیت المقدس و بلندی های اشغالی جولان سوریه متوقف کند. شورای نارضایتی شدید خود را در این باره ابراز می کند و از اسرائیل می خواهد عملیات احداث مسیر قطار برقی ارتباط دهنده شهرک ها به غرب بیت المقدس، تصرف زمین های فلسطینیان، تخریب خانه های فلسطینیان، جابجایی اجباری فلسطینیان در مناطق مشخص شده برای توسعه یا ساخت شهرک ها و سایر اقداماتی که با هدف انتقال اجباری فلسطینیان از جمله اقوام بادیه نشین و رمه داران انجام می شود به کلی متوقف کند. شورا از کمیسر عالی حقوق بشر می خواهد گزارشی مفصل از به اجرا در آمدن توصیه های مصرحه در گزارش هیات مستقل حقیقت یاب درباره پیامدهای شهرک های اسرائیل بر حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم فلسطین در سرتاسر سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس تهیه کند و در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر ارائه دهد.

این موضوع با 45 رای موافق ،یک رای مخالف و یک رای ممتنع تصویب شد .
پاکستان، به هنگام معرفی قطعنامه L.33 به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی گفت اسرائیل به ساخت شهرک های غیرقانونی در سرزمین های اشغالی فلسطینی ادامه می دهد و این مساله نقض معاهده ژنو و تصمیم های دیوان بین المللی دادگستری است که احداث دیوار حائل را غیرقانونی اعلام کرده است. این قطعنامه تصدیق می کند شهرک سازی غیرقانوی و مانعی در مسیر صلح است و خواهان عقب نشینی بلادرنگ اسرائیل ار سرزمین های اشغالی،‌توقف شهرک سازی و پرداخت غرامت به قربانیان است.
عربستان سعودی، در اظهار نظری کلی ادامه اشغالگری اسرائیل و احداث شهرک های غیرقانونی را محکوم کرد. اسرائیل ساکنان بومی را اخراج کرد تا مهاجر نشین هایی ایجاد کند که نقض معاهده ژنو و تصمیم دیوان بین المللی دادگستری است. قدرت اشغالگر به سیاست های خود ادامه می دهد. سیاست هایی که نقض جدی حقوق بشر است. برای دستیابی به صلحی عادلانه،‌اسرائیل می بایست از همه سرزمین های اشغالی از جمله جولان سوریه عقب نشینی کند.
پاراگوئه، پیش از رای گیری اعلام کرد این کشور باور راسخ دارد گفتگو و مذاکره مستقیم بین دو طرف تنها راه دستیابی به صلح پایدار است. این کشور از طرف های درگیر خواست مذاکره صلح را با حمایت جامعه بین المللی ادامه دهند. راه حل به یقین در تبعیت از از قوانین بین المللی و حیات توام با آرامش دو کشور درون مرزهایشان در کنار یکدیگر است. این قطعنامه کمکی به حل صلح آمیز اختلاف ها نمی کند، و پاراگوئه با آن مخالف است.
اقدام درباره قطعنامه مربوط به اوضاع حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس در قطعنامه (A/HRC/28/L.34) مربوط به اوضاع حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس که با چهل و سه رای موافق، یک مخالف و سه ممتنع به تصویب رسید، شورای تاکید می کند اسرائیل، قدرت اشغالگر، از سرزمین های فلسطینی اشغال شده از 1967، از جمله شرق بیت المقدس، باید عقب نشینی کند تا فلسطینی ها بتوانند از حق تعیین سرنوشتی که جهان به رسمیت می شناسد منتفع شوند؛ از اسرائیل می خواهد از قیود مصرحه در چهارمین کنوانسیون ژنو مصوب 1949 پیروی کند؛ محاصره طولانی مدت و محدودیت های اقتصادی و جایجایی را از جمله محاصره نوار غزه بلادرنگ پایان دهد. محاصره ای که به شدت آزادی حرکت فلسطینیان را دورن غزه، به هنگام ورود و خروج از غزه و دسترسی آنها به لوازم اولیه را محدود می کند. شورا از مصادره و آسیب زدن به تورهای ماهیگیری در غزه که هیچ توجیه امنیتی ملموسی ندارد به شدت ابراز نگرانی می کند.
شورا کلیه اقدامات خشونت آمیز، از جمله ایجاد وحشت، اقدام های تحریک کننده و مخرب به ویژه استفاده از زور توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه در نوار غزه محکوم می کند. این شورا همچنین شلیک موشک به مناطق غیرنظامی اسرائیل که به کشته و زخمی شدن انسان ها منجر شد محکوم می کند. شورا از اوضاع زندانیان و بازداشت شدگان فلسطینی، از جمله اقلیت ها، در زندان ها و بازداشتگاه های اسرائیل ابراز نگرانی می کند و توقف انتقال زندانیان فلسطینی را از سرزمین های اشغالی به قلمرو اسرائیل خواستار است. شورا به شدت ازسرگیری سیاست ویران کردن خانه های فلسطینیان در مقام اقدامی تنبیهی و سلب مجوز شهروندی فلسطینیان ساکن در شرق بیت المقدس با دست آویز قرار دادن قوانین تبعیض آمیز ابراز انزجار می کند. شورا از دبیرکل می خواهد درباره اجرای قطع نامه های شورای حقوق بشر گزارشی تهیه و در نشست سی و یکم ارائه دهد.

این پیشنهاد با 43 رای موافق ، یک مخالف و سه ممتنع به تصویب رسید.
پاکستان، به هنگام ارائه پیش نویس قعطنامه L.33 مربوط به اوضاع حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس گفت پیش نویس ارائه شده از اسرائیل می خواهد اقدامات ناقض حقوق بشر علیه فلسطینیان از جمله ساکنین درغزه متوقف و از الزامات بین المللی تبعیت کند. پاکستان نسبت به شرایط نامناسب حقوق بشر در سرزمین های اشغالی ابراز نگرانی کرد و گفت امیدوار است همه کشورهای عضو به قطع نامه رای دهند.
عربستان سعودی گفت جرایم اسرائیل غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان و سالمندان را مستثنی نمی کند. دستان رهبران اسرائیل با خون انسان های بیگناه پوشیده شده است و جامعه بین المللی می بایست اسرائیل را وادار کند حقوق فلسطینیان را محترم شمارد. صلح تنها با عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های اشغالی محقق خواهد شد. عربستان از همه کشورهای دوستدار صلح خواست به قطع نامه رای موافق دهند.
پاراگوئه پیش از رای گیری اعلام کرد مذاکره مستقیم بین طرف ها تنها راه دستیابی به صلح پایدار است و از طرف های درگیر و جامعه بین المللی خواست تلاش برای مذاکره را از سربگیرند. پاراگوئه از راه حل دو کشور حمایت کرد و نقض حقوق بشر را محکوم کرد. قطع نامه پیشنهادی به یافتن راه حل صلحی پایدار کمک نمی کند و پاراگوئه به آن رای ممتنع خواهد داد.
آرژانتین پس از رای گیری بر حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود و تشکیل کشور فلسطینی بر اساس مرزهای سال 1967 و مطابق مذاکرات صلح تاکید کرد. آرژانتین فلسطین را به رسمیت می شناسد. آرژانتین حق اسرائیل را برای زندگی در صلح قبول دارد، اما هم زمان حق انسانها برای تعیین سرنوشت خود را به رسمیت می شناسد. اگر کشوری به اشغال خارجی در آید، دیگر از حق تعیین سرنوشت برخوردار نخواهند بود. آرژانتین از این قطع نامه حمایت می کند و امیدوار است به تشکیل کشور مستقل فلسطینی منجر شود.
غنا پس از رای گیری اعلام کرد در رای به دو قطع نامه L.32 و L.34 اشتباه شده است. رئیس شورای حقوق بشر اعلام کرد در ثبت سابقه جلسه این موارد لحاظ خواهد شد.