۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰

بعیدی‌نژاد: آنچه در سطح وزرا مطرح می‌شود، موضوع "فنی" نیست

بعیدی‌نژاد در خصوص اینکه موارد اختلافی فنی است یا سیاسی؟ پاسخ داد: موضوعی که الان در سطح وزیر خارجه کشورها مطرح می‌شود، موضوع فنی نمی‌تواند باشد. ممکن است چارچوب فنی دارد، ولی ابعاد سیاسی مهمی دارد که وزرای خارجه وقت می‌گذارند.
کد خبر : ۲۳۵۱۰۵
صراط: عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: همه با جدیت تلاش می‌کنند و امیدواریم راه‌حل‌های مدنظر به دست بیاید.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جمع خبرنگاران گفت: همه با جدیت تلاش می‌کنند و امیدواریم راه‌حل‌های مدنظر به دست بیاید.

وی با بیان اینکه رایزنی‌ها در همه سطوح ادامه دارد‌، عنوان کرد: از صبح خیلی زود رایزنی‌ها شروع می‌شود و هر لحظه ممکن است تحولاتی رخ دهد.

بعیدی‌نژاد موضوعاتی که درباره آن اختلاف وجود دارد را مجموعه‌ای از چند موضوع بیان کرد و گفت: این موضوعات مهم هستند و فقط هم مربوط به ما نیست و حتی خود 1+5 نیز باید درباره آنها به نتیجه برسند.

رئیس هیأت کارشناسی ایران درباره حصول نتیجه در روز سه‌شنبه نیز گفت: همه در حال تلاش هستند و جدیت در کار نشان می‌دهند و همه مایلند راه‌‌حل‌هایی پیدا شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در همه سطوح سیاسی موضوعات مورد بحث قرار می‌گیرد، عنوان کرد:‌ تلاش‌ها باید ادامه یابد تا به راه‌حل‌هایی که مورد توافق همه هست، برسیم.

بعیدی‌نژاد به جلسات هماهنگی که 1+5 با یکدیگر دارند نیز اشاره کرد و افزود: تا آخرین ساعات دوشنبه شب مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد و روز سه‌شنبه نیز از ساعات اول صبح مذاکرات شروع می‌شود.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی با بیان اینکه مرتب متن‌هایی مبادله می‌شود و روی راه‌حل‌ها فکر می‌شود،‌خاطرنشان کرد:‌ جلسات ماراتن وار ادامه می‌یابد تا به توافق نهایی برسیم.

رئیس هیأت کارشناسی ایران با بیان اینکه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد نشانگر جدیتی است که همه دارند و افزود: همین تلاش امیدوار کننده است که هیچکس متوقف نشده و همه تلاش می‌کنند. وزرا در اینجا حضور دارند و درگیر هستند و هیأت‌ها درگیر هستند و این تلاش‌ها فردا ادامه خواهد یافت از صبح زود و انشاءالله هر چه زودتر به نتیجه برسیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر تا سه‌شنبه شب به نتیجه نرسیم آیا مذاکرات ادامه می‌یابد؟ تصریح کرد: اصلا چنین صحبتی الان مطرح نیست که اگر به راه‌حل‌ها نرسیم چه می‌شود. مطلقا تا الان چنین ایده‌‌ای مطرح نشده است. همه می‌گویند تلاش ما این است که به راه‌حل برسیم. این موضوع برای همه مهم است.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تأکید همه این است که فرصت نباید از دست برود و همه تلاش می‌کنند.

وی درباره بازگشت لاوروف گفت: آقای لاوروف برای یک کاری که داشتند باید حتما می‌رفتند ولی گفتند هر زمان لازم باشد برمی‌گردند.

بعیدی‌نژاد در خصوص اینکه موارد اختلافی فنی است یا سیاسی؟ پاسخ داد: موضوعی که الان در سطح وزیر خارجه کشورها مطرح می‌شود، موضوع فنی نمی‌تواند باشد. ممکن است چارچوب فنی دارد، ولی ابعاد سیاسی مهمی دارد که وزرای خارجه وقت می‌گذارند.

رئیس هیأت کارشناسی ایران ادامه داد: همه باید تصمیم بگیرند و همینطور فرمول‌های جدید انتخاب می‌شود، همه فکر می‌کنند و همه خلاقیت‌های ذهنی و فکری خود را به کار گرفته‌اند که چطور برای موضوعات باقیمانده راه‌حل‌های جدید پیدا کرد. متن و فکر تبادل می‌شود و همه تلاش می‌کنند راه‌حل‌ها به دست بیاید.

وی درباره اینکه در مذاکرات روز دوشنبه پیشرفتی حاصل شده؟ خاطرنشان کرد: چون یک بحث کیفی است و کمی نیست که بگوییم تا کجا پیشرفت‌ کردیم. مرتب فکرهایی که مبادله می‌شود همه در همه سطوح فکر می‌کنند و تلاش‌ها ادامه دارد.

بعیدی‌نژاد افزود: تا این لحظه الان هیچ توافق نهایی نیست، ولی حس ما این است که همه تلاش می‌کنند با جدیت و این تلاش‌ها ادامه می‌یابد، امیدواریم راه‌حل‌های مدنظر به دست بیاید.

وی افزود: اگر فردا شب راه‌حلی به دست نیامد همه درباره این فکر می کنند چه کار کنند، ولی تا این لحظه کسی در مذاکرات به این نپرداخته است. همه فکر می‌کنند باید تلاش کنیم و تمرکز روی کار باشد و اینکه می‌توانیم تلاش‌ها را شدت ببخشیم که به هدف برسیم.
منبع: فارس