۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۶

بازگشت فابیوس و زمان خروج اشتاین مایر

وزرای خارجه چین و روسیه نیز هم‌اکنون در محل مذاکرات حاضر نیستند.
کد خبر : ۲۳۵۳۲۲
صراط: وزیر خارجه فرانسه که بامداد چهارشنبه راهی پاریس شد دوباره به جمع مذاکره کنندگان در لوزان پیوست و گفت که خواسته این کشور رسیدن به توافق است ولی هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که در ساعات اولیه چهارشنبه مذاکرات را ترک و به پاریس برگشت و گفته شد که به خاطر شرکت در نشست کابینه لوزان را ترک کرده، دقایقی پیش به مذاکره کنندگان در هتل بوی ریواژ لوزان پیوست.

به گزارش فارس، وی در بدو ورود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تنها چند متر مانده ولی همین قدم‌های آخرند که سخت‌ترند، عنوان کرد: مذاکرات ایران وارد گام‌های نهایی که معمولاً دشوارترین مراحل هستند، شده است و موضع فرانسه همچنان همان است، ما خواستار توافق استوار هستیم.

فابیوس با ذکر این نکته که خواسته فرانسه رسیدن به توافق است، یادآور شد: ولی هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

وی درباره حضورش در لوزان عنوان کرد: آمده‌ام با همکارانم بر روی مسائل کار کنیم.

وزیر خارجه آلمان پنجشنبه مذاکرات هسته‌ای را ترک می‌کند

«فرانک‌والتر اشتاین‌مایر»، وزیر خارجه آلمان صبح روز پنجشنبه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 که در شهر لوزان سوئیس برگزار می‌شود را ترک می‌کند.

اشتاین‌مایر پیش از این با بیان اینکه قرار است پیشنهادهای تازه‌ای در این رایزنی‌ها مطرح شوند گفته بود فعلا در لوزان خواهد ماند. وی گفت: «فعلا در لوزان می‌مانیم تا ببینیم اوضاع روز پنج‌شنبه چطور پیش می‌رود... امشب پیشنهادات تازه‌ای مطرح می‌شود، اما نمی‌‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا آن‌ها برای اینکه در طول شب به توافق برسیم، کافی خواهند بود یا نه.»

وزرای خارجه چین و روسیه نیز هم‌اکنون در محل مذاکرات حاضر نیستند.

مذاکرات هسته‌ای که از چهارشنبه هفته گذشته با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد در روزهای گذشته با ابهام‌هایی بر سر رسیدن به تفاهمی سیاسی که بتواند زیربنای ادامه گفت‌وگوها بر سر جزئیات باشد، دنبال شده است.

دیپلمات‌های گروه 1+5 نشانه‌های متناقضی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای ارائه کرده و ضمن اشاره به حصول برخی پیشرفت‌ها در این گفت‌وگوها از باقی ماندن اختلافات در برخی موضوعات نظیر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل خبر می‌دهند.

مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر می‌گویند در صورتی که طرف مقابل زیاده‌خواهی‌ها را کنار بگذارد توافق بین دو طرف امکان‌پذیر است.

این رایزنی‌ها برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شوند که از 12 سال پیش به رهبری آمریکا با متهم کردن ایران به پیگیری اهداف نظامی در لفافه این برنامه آغاز شد و مبنای وضع تحریم‌های یکجانبه و بین‌المللی علیه ایران قرار گرفت.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورها حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.