۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۶
ورود مذاکرات در لوزان به نهمین روز

مذاکرات به سیزده‌به‌در کشیده شد

رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان وارد نهمین روز خود شد.
کد خبر : ۲۳۵۳۲۷
صراط: دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در شهر لوزان از چهارشنبه شب با رایزنی‌های دوجانبه معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد و طی این چند روز در سطوح مختلف برگزار شد.

لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین مایر وزرای خارجه فرانسه و آلمان نیز تا ظهر شنبه خود را به لوزان رساندند و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سومین مقامی بود که شنبه شب وارد لوزان شد. و روز یکشنبه نیز هتل بو ریواژ لوزان میزبان وزرای خارجه چین،‌ انگلیس و روسیه بود.

رایزنی‌ها طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در سطح وزرای خارجه ادامه یافت و البته وانگ یی وزیر خارجه چین به دلیل برنامه‌ای که در پکن داشت مذاکرات را ترک کرد.

با اینکه از قبل عنوان شده بود 31 مارس پایان ضرب الاجل چهار ماهه برای حصول نتیجه است،‌ ولی در ساعت 1:30 بامداد چهارشنبه و در حالی که همگان منتظر خبری جدید بودند،‌ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از یک روز مذاکره فشرده آن هم با وزرای خارجه 6 کشور به جمع خبرنگاران آمد و از حصول پیشرفت‌‌های خیلی خوب در روند جاری مذاکرات خبر داد و گفت: به دلیل آنکه ساعت یک و سی دقیقه نیمه شب به وقت لوزان است و این کار ادامه داشته، تصمیم گرفته شد که بقیه کار از 6 و 7 صبح شروع شود و امیدواریم بتوانیم فردا (صبح امروز) به نتیجه برسیم.

ظریف عنوان کرد: در اکثر موضوعات راه حل‌ها کاملاً مشخص شده و البته بعد از فردا (چهارشنبه) باید نگارش شروع شود.

مذاکرات در روز چهارشنبه اول آوریل که به قول سید عباس عراقچی در وقت اضافه است، بدون حضور وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه و البته با حضور نمایندگان این کشورها در گروه 1+5 ادامه یافت.

لوران فابیوس در ساعات اولیه صبح راهی پاریس شد و گفته شد که به خاطر شرکت در نشست کابینه لوزان را ترک کرده و البته عنوان شد که احتمال دارد دوباره به لوزان بازگردد.

سومین وزیری هم که لوزان را ترک کرد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بود و البته گفته شد بعید است دوباره به لوزان بازگردد.

کارشناسان آنگونه که عراقچی عنوان کرد تا ساعات 3 و 4 صبح مشغول رایزنی بودند و پس از آن گفت‌وگوها در سطوح مختلف از جمله در سطح وزرای خارجه شش کشور و همچنین وزرای خارجه ایران و شش کشور برگزار شد و ظریف و کری نیز دو بار گفت‌وگویی دوجانبه داشتند یک بار با یکدیگر و یک بار هم با حضور معاونانشان و صالحی و مونیز هم گفت‌وگوهای فنی خود را ادامه دادند و البته نشستی هم با حضور صالحی و مونیز و کارشناسان ایران و آمریکا برگزار شد.

از سوی دیگر رایزنی‌های فشرده بین طرف‌ها در سطوح مختلف و همچنین به صورت داخلی برگزار شد.

از شب گذشته برخی می‌گفتند که تا ظهر همه چیز تمام می‌شود و بیانیه صادر خواهد شد که اظهارات عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای به شایعات پایان داد. او در این باره گفت: تصور ما این است که اگر در پایان درباره همه موضوعات به جمع بندی و راه‌حل برسیم، یعنی راه‌حل درباره تک تک موضوعات، احتمالاً بیانیه مشترک مطبوعاتی از سوی طرفین صادر و پیشرفت‌های حاصله و کلیاتی از راه‌حل‌های به دست آمده را اعلام کند و اینکه ما به کارمان برای نگارش این راه‌حل‌ها ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در پایان امروز ما توافق نخواهیم داشت. توافق وقتی خواهد بود که تمام راه‌حل‌ها مکتوب، جزیی و نگارش شود و ما یک متن واحد به عنوان توافق نهایی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5 است به سرانجام برسد و اعلام شود.
عراقچی تصریح کرد: آنچه امروز در قالب یک بیانیه مطبوعاتی اعلام می‌شود، اعلام پیشرفت در مذاکرات است و اینکه در مسائل کلیدی موفق شدیم به راه‌حل برسیم.

وی افزود: در پایان امشب بیانیه خواهیم داشت که پیوستی نخواهد داشت. این یک بیانیه مشترک مطبوعاتی است. یکسری اسناد کاری بین ما و 1+5 است که در حال نگارش است و ضمیمه جایی نیست و باید به یک توافق نهایی منجر شود. این پروسه را چندین ماه قبل در وین شروع کردیم. الان این پروسه دوباره دارد شروع می‌شود.

عراقچی درباره حضور تیم ایرانی در لوزان افزود: تا هر زمانی نیاز داشته باشد مذاکرات ادامه خواهد یافت و تا زمانی که نظراتمان در همه موارد تامین نشود مذاکرات را پایان نخواهیم داد ولو اینکه دیگران برنامه‌هایشان چیز دیگری باشد تا آخرین لحظه‌ای که نیاز باشد پای میز مذاکره خواهیم بود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توئیتر نوشت: «در تلاش برای نهایی کردن توافق، داریم سخت تلاش می‌کنیم. یک توافق خوب.»

 جان کری بعدازظهر به موزه المپیک شهر لوزان رفت و ظریف هم در اواخر روز به همراه هیأت مذاکره کنندگان به پیاده‌روی در کنار دریاچه ژنو پرداخت و در جمع خبرنگاران گفت: پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد و اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.

وی عنوان کرد: ما پیشرفت‌های خیلی خوبی داشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها به نکات مورد نظر طرفین که بازی با حاصل جمع مثبت یا برد - برد است،‌رسیده‌ایم. اما هنوز نکاتی است که باید حل شود و ما بعد از اینکه این نکات را حل کنیم، باید وارد مرحله دشوار نگارش توافق شویم که برای آن کار تا دهم تیر ماه فرصت داریم.

وزیر خارجه درباره انتشار بیانیه گفت: هنوز درباره بیانیه یا سایر نتایجی که از این اجلاس خارج می‌شود، تصمیمی گرفته نشده است. بحث‌های زیادی از شب گذشته در این زمینه بوده است. حتی تلاش‌هایی برای نگارش نیز صورت گرفته است، اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که از اینکه نتیجه اجلاس چه خواهد بود، صحبت کنیم. اما حتما بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود.
ظریف در خصوص اینکه آیا فردا و پس فردا مذاکرات ادامه دارد، پاسخ داد: معلوم نیست و همه چیز ممکن است.

دیپلمات‌های اروپایی در این میان از ادامه 24 ساعته تا 48 ساعته مذاکرات سخن گفتند و ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز چهارشنبه شب با بیان اینکه طرفین با وجود پیشرفت‌ها هنوز به تفاهم سیاسی نرسیده‌اند، گفت جان کری دستکم تا پیش از ظهر پنج‌شنبه در لوزان می‌ماند.

در ساعات پایانی چهارشنبه نیز فابیوس برای دومین بار به لوزان بازگشت و هنوز مشخص نیست که آیا فردا پیشرفت در دو سه موضوع باقیمانده حاصل خواهد شد یا نه  و یا آنگونه که عراقچی عنوان کرد: تا هر زمانی نیاز داشته باشد مذاکرات ادامه خواهد یافت و تا زمانی که نظراتمان در همه موارد تامین نشود مذاکرات را پایان نخواهیم داد ولو اینکه دیگران برنامه‌هایشان چیز دیگری باشد تا آخرین لحظه‌ای که نیاز باشد پای میز مذاکره خواهیم بود.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط لوزان سوییس