۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳

تحلیل رویترز از بازگشت فابیوس به لوزان

خبرگزاری رویترز با امیدوارکننده خواندن بازگشت وزیر خارجه فرانسه به لوزان، نوشته است که هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهند دست خالی از سوئیس بازگردند.
کد خبر : ۲۳۵۳۳۴
صراط: در حالی که مذاکرات هسته‌ای همچنان برای نهمین روز متوالی در شهر لوزان سوئیس در جریان است، رسانه‌ها تحلیل‌های مختلفی در مورد گفت‌وگوها منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین مطلب خود در مورد گفت‌وگوهای میان ایران و گروه 1+5، به بازگشت لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به محل مذاکرات اشاره کرده و آن را «نشانه‌ای امیدوارکننده» تلقی کرده است.

این گزارش همچنین با اشاره به مذاکرات فشرده محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا که تا ساعت 6 صبح به وقت لوزان ادامه داشت، نوشته است: «دیپلمات‌ها می‌گویند چشم‌انداز توافق اولیه، کاملا بین موفقیت و شکست در معلق است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «تمام طرف‌ها تحت فشار هستند تا دست خالی به خانه بازنگردند. با این حال واشنگتن روز چهارشنبه تصریح کرد که اگر طرفین نتوانند به چارچوب اولیه دست یابند، آماده ترک مذاکره است.»

رویترز که مذاکرات کنونی را «بزرگترین شانس مصالحه» ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی خوانده، نوشته است: «حتی اگر یک توافق اولیه هم به دست آید، توافقی شکننده و ناقص خواهد بود که تضمینی برای رسیدن به توافق نهایی طی ماه‌های پیش رو، نیست.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای در حالی همچنان در جریان است که بر اساس برنامه قرار بود طرفین تا روز سه‌شنبه گفت‌وگوها را جمع‌بندی کنند. با این حال عدم توافق بر سر بیانیه پایانی موجب شده تا گفت‌وگوها همچنان ادامه داشته باشد.
منبع: فارس