۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

رویترز: ترمیم فوری اقتصاد ایران منتفی است

ارزش ریال ایران روز شنبه در بازار آزاد 2 درصد افزایش یافت و قیمت هر دلار آمریکا به 32 هزار و 350 ریال رسید، و در محدوده قیمت چند ماه گذشته باقی ماند.
کد خبر : ۲۳۵۸۰۳
صراط: رویترز با اشاره به تغییر بازار ارز و بورس ایران در روز گذشته نوشت: در روز اول معاملات پس از تفاهم هسته ای ارزش ریال و شاخص بورس رشد کرد اما قابل توجه نبودن این رشد نشان داد سرمایه گذاران انتظار ندارند اقتصاد ایران فوری ترمیم شود.

رویترز طی گزارشی نوشت: در روز اول معاملات پس از تفاهم هسته ای ایران و 1+5، ارزش پول ملی و بازار سهام این کشور با رشد مواجه بود، اما قابل توجه نبودن این افزایش ها نشان داد که سرمایه گذاران انتظار ندارند اقتصاد ایران به صورت فوری ترمیم شود.

ارزش ریال ایران روز شنبه در بازار آزاد 2 درصد افزایش یافت و قیمت هر دلار آمریکا به 32 هزار و 350 ریال رسید، و در محدوده قیمت چند ماه گذشته باقی ماند.

شاخص اصلی بورس تهران نیز 3.1 درصد افزایش یافت که بالاترین میزان رشد در بیش از 2 ماه اخیر بود.

تفاهمی که روز پنجشنبه بر سر برنامه هسته ای ایران به دست آمد، در صورت تبدیل شدن به توافقی نهایی تا ضرب الاجل 30 ژوئن، تحریم های غرب علیه اقتصاد ایران را کاهش خواهد داد. این موضوع می تواند موجب رشد اقتصاد ایران و هموار کردن مسیر برای ورود ده ها میلیارد دلار سرمایه و داد و ستد جدید به ایران شود.

اما در حالی که بر اساس بیانیه منتشر شده، تحریم ها علیه ایران لغو خواهد شد، تحلیلگران معتقدند این فرآیند ممکن است سال ها طول بکشد و صادرات نفت ایران احتمالا تا سال 2016  به میزان پیش از تحریم ها باز نخواهد گشت. این بدان معناست که تاثیر فوری توافق نهایی بر رشد اقتصادی ایران محدود خواهد بود.

این گمانه زنی وجود دارد که با نزدیک شدن به ضرب الاجل 30 ژوئن ارزش  ریال در برابر دلار به زیر 30 هزار ریال برسد.

چشم انداز دستیابی به یک توافق نهایی می تواند مردم را تشویق کند تا شروع به آزاد کردن مقادیر زیادی ارز، شاید میلیاردها دلار به بازار نمایند که در طول مدت تحریم ها آنها را ذخیره کرده بودند.
اما بانک مرکزی ایران پیشتر اعلام کرده که خواهان هیچ گونه افزایش یا کاهش شدید ارزش ریال نیست، زیرا این امر می تواند به صادر کنندگان لطمه بزند.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران پس از تفاهم سوئیس نیز تلویحا این موضوع را تکرار کرد.
منبع: تسنیم