۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
رهبر انقلاب: اقتصاد کشور از دو اشکال بزرگ «نفتی بودن» و «دولتی بودن» نیز به شدت رنج می‌برد

خوش‌چهره: نفاق در مدیریت مانع تحقق اقتصاد مقاومتی است/ اقتصاد مقاومتی با خام فروشی نفت محقق نمی‌شود

محمد خوش‌چهره با توجه به موانع رسیدن به مدیریت مطلوب گفت: معضل عدم باور یکی از دلایل اصلی بوده که به شکل نفاق گونه است به طوری که در ابتدا مخالفت های خود را مطرح نمی کنند و حتی ممکن است تایید ضمنی هم داشته باشند بنابراین در عمل کار دیگری انجام می دهند.
کد خبر : ۲۳۵۸۴۹
گروه مطالبه صراط - حضرت آیت الله خامنه‌ای در تاریخ 29 بهمن 93 با تأکید بر اینکه باید در مقابل برنامه‌ریزی بدخواهان به گونه‌ای تلاش شود که ضربه دشمن، تأثیرگذار نشود و یا کم اثر شود، افزودند: علاوه بر برنامه‌ریزی مستمر و گسترده جبهه استکبار، اقتصاد کشور از دو اشکال بزرگ «نفتی بودن» و «دولتی بودن» نیز به شدت رنج می‌برد.

ایشان خام فروشی نفت و صرف آن در امور جاری کشور و استفاده نکردن از فرآورده‌های گسترده ناشی از ارزش افزوده نفت را، میراث شوم رژیم طاغوت و خسارتی جبران‌ناپذیر خواندند و گفتند: این روش، آسان‌ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان‌های مختلف، ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند.

ایشان همچنین در تاریخ 30 مهر 93 فرومدند: در کشورى و اقتصادى که متّکى به منابع زیرزمینى است و ثروت باد آورده در آن کشور حاکم است، نخبه، نه شناسایى میشود، نه جذب میشود، نه اصلاً احتیاج به نخبه احساس میشود. وقتى قرار شد که ما این ثروت ذخیره ى تاریخى خودمان را از زیرِ زمین بکشیم بیرون، مدام خام فروشى کنیم، به حالت «بچّه پولدارىِ ملّى» - اینجورى بگوییم؛ مثل بچّه پولدارها که قدر پول را نمیدانند، هرجور دستشان بیاید خرج میکنند - کشور را بخواهیم اداره کنیم، آنجا نه نخبه شناسایى میشود، نه به نخبه احساس احتیاج میشود، نه نخبه میتواند نقش ایفا کند. نتیجه هم همین میشود که سرنوشت کشور مىافتد دست آن کسانى که سیاستگذاران کلانِ دنیاى نفت و منابع زیرزمینىاند.


محمد خوش چهره در گفتگو با خبرنگار گروه مطالبه صراط عنوان کرد: تا زمانی که اقتصاد ایران، متکی بر خام فروشی نفت باشد اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولتمردان چه میزان به شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اعتقاد دارند اظهار داشت: برای پی بردن به این موضوع به ماحصل کار دولتمردان نگاه کنیم.

خوش چهره اقتصاد مقاومتی را عامل کاهش فعل و انفعالات پیرامون قیمت نفت عنوان کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی موجب کاهش وابستگی های به خارج که می تواند تهدید زا باشد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی این فرضیه که اقتصاد مقاومتی به معنای انزوا است را رد کرد و اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از ظرفیت های درون زا است، بلکه به معنای پویایی و حضور در عرصه های اقتصاد جهانی است، با تحقق اقتصاد مقاومتی می توان از منابع قابل توجه جهانی استفاده کرد.

وی با توجه به شعار سال و اقتصاد مقاومتی و اینکه چرا محقق نشده است را عدم درک صحیح از مفهوم اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: یکی دیگر از دلایل محقق نشدن کامل اقتصاد مقاومتی را باور نداشتن برخی از مسولان و عدم توجه به این موضوع در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری است.

خوش چهره با اشاره به علت عدم تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: عدم باور به راه گشا بودن اقتصاد مقاومتی خیلی بدتر از عدم درک صحیح از آن است، به این دلیل که حالت دوم نفاق گونه است به شکلی که در ابتدا مخالفت های خود را مطرح نمی کنند و حتی ممکن است و مورد تایید نیز انجام دهند اما در عمل کار دیگری انجام می دهند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ناتوانی مدیریتی را یکی دیگر از دلایل عدم تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: خیلی از افرادی که در تحقق این اهداف گام بر می دارند، توان انجام این امور را ندارند و فساد اقتصادی هم از همین مساله نشات می گیرد.

خوش چهره در ادامه با تاکید بر اینکه معنی اقتصاد مقاومتی به معنی عدم وابستگی های به مواردی از جمله تهدید نفت و سبد غذایی که می تواند موجب تهدید هایی برای کشور باشد دانست و افزود: امسال بیش از نیمی از گندم مصرفی کشور از کشورهای دیگر وارد کشور شد، این موارد مسائل استراتژیک تهدید زا هستند و باید کاهش پیدا کند تا فرایند وابستگی به خارج به سمت نزولی برود.

وی در مورد برنامه ریزی های دولت در سال 94 نیز اظهار کرد: دولت باید اتفاقات و آسیب های امسال را مورد بررسی قرار دهد، باید منتظر ماند و دید دولت در سال آتی برای کاهش وابستگی کشور چه اقداماتی انجام خواهد داد.