۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

وعده زنگنه درباره تولید نفت پس از تحریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: آقای زنگنه در کمیسیون انرژی اعلام کرد که در صورت رفع تحریم ها و گشایش در حوزه خارجی می توانیم در ظرف مدت یک سال یک میلیون بشکه به میزان تولید نفت کشور اضافه کنیم.
کد خبر : ۲۳۶۳۴۰
صراط: در نخستین جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در سال 94، وزیر نفت و معاونان وی در چهارشرکت اصلی زیرمجموعه این وزارتخانه، مهمان اعضای کمیسیون انرژی بودند. در خصوص دلیل حضور وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت کشور در مجلس و همچنین صحبت هایی که بین نمایندگان مردم و مسئولان صنعت نفت کشور رد و بدل شد، با حسین نجابت؛ نماینده مردم تهران در مجلس نهم و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته ایم که متن این گفت‌وگو در ادامه می آید:

در جلسه گذشته کمیسیون انرژی دعوت از وزیر نفت و معاونان ایشان در دستور جلسه قرار داشت، دلیل این دعوت و حضور وزیر نفت در نخستین جلسه کمیسیون انرژی در سال 94 چه بود؟

نجابت: صنعت نفت کشور از مهمترین صنایع و یکی از تأثیرگذارترین حوزه ها در اقتصاد است. به الطبع کمیسیون انرژی مجلس نیز که کمیسیون تخصصی بررسی فعالیت های دولت در بخش انرژی کشور است، نسبت به فعالیت ها و برنامه های این صنعت توجه ویژه ای را معطوف دارد. از این رو در جلسه گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت و معاونان وی مهمان جلسه بودند تا هم دیداری بین نمایندگان مردم در کمیسیون تخصصی انرژی مجلس و مسئولان صنعت نفت کشور باشد و هم وزیر نفت گزارشی از اولویت های این وزارتخانه در سال 94 ارائه دهد.

اولویت های برنامه اعلامی وزیر نفت در این جلسه چه بود؟

نجابت: در گزارشی که وزیر نفت ارائه داد، افزایش تولید نفت اصلی ترین اولویت برنامه وزارت نفت بود؛ چرا که آقای زنگنه معتقد است در صورت گشایش در حوزه خارجی و رفع تحریم ها باید در کوتاه ترین زمان ممکن، میزان تولید و صادرات نفت ما به میزان قبلی برسد.

چقدر آمادگی برای افزایش تولید نفت خام وجود دارد؟ این ظرفیت به چه میزان است؟

نجابت: طبق اعلام وزیر نفت، این آمادگی برای رسیدن سقف تولید و صادرات نفت به میزان سالهای قبل از اعمال تحریم ها وجود دارد. آقای زنگنه در کمیسیون انرژی اعلام کرد که در صورت رفع تحریم ها و گشایش در حوزه خارجی می توانیم در ظرف مدت یک سال یک میلیون بشکه به میزان تولید نفت کشور اضافه کنیم.

چه میادینی در این برنامه وزارت نفت برای افزایش یک میلیون بشکه ای تولید، در اولویت توسعه هستند؟

نجابت: میادین یادآوران، یاران و آزادگان شمالی و جنوبی اصلی ترین گزینه هایی هستند که قابلیت افزایش تولید نفت از آنها وجود دارد.

در بخش پالایش و پخش فرآورده های نفتی، برنامه اصلی وزارت نفت در سال 94 چیست؟

نجابت: احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تکمیل هر چه سریعتر این پروژه ملی، در اولویت برنامه های وزارت نفت در بخش پالایش نفت است که با بهره برداری از آن، قطع واردات بنزین و خودکفایی در تأمین این فرآورده استراتژیک نفتی هدف گذاری شده است.

میزان فعلی واردات بنزین چقدر است؟

نجابت: حدود 7 تا 8 میلیون لیتر در روز.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تأمین این میزان بنزین پوشش داده می شود؟

نجابت: بله، با بهره برداری کامل از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت که به دلیل همین اهمیت پروژه، کمیسیون انرژی مجلس در تعامل با وزارت نفت پیگیر رفع مشکلات بر سر راه احداث این پالایشگاه است تا هر چه سریعتر این پروژه ملی به نتیجه برسد.

در بخش نفت، فقط افزایش تولید نفت خام در سال 94 در اولویت برنامه های وزارت نفت است؟ آیا در بخش افزایش ظرفیت تولید گاز نیز برنامه ای ارائه شد؟

نجابت: بله، در این بخش هم بهره برداری از فازهای 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی در اولویت برنامه های وزرات نفت در سال جاری قرار دارد، همچنین طبق گزارش وزیر نفت، تکمیل دیگر فازهای میدان مشترک پارس جنوبی نیز در تمرکزدهی به این فازها، متوقف نخواهد شد و آنها نیز باید با روند مطلوب توسعه پیدا کنند تا در سالهای دیگر شاهد بهره برداری از آنها باشیم.

آیا وزارت نفت توجهی به کاهش خام فروشی دارد، یا فقط افزایش تولید و صادرات نفت خام را مورد توجه قرار داده است؟

نجابت: در گزارش وزیر نفت نیز اشاره شده بود که در جهت کاهش خام فروشی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، تکمیل زنجیره پایین دستی در صنعت پتروشیمی در اولویت برنامه های وزارت نفت در بخش پتروشیمی است. ما بسیاری از موادی که در زنجیره پایین دستی صنعت پتروشیمی می توانیم به مواد با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم را هم اکنون به صورت خام و نیمه خام صادر می کنیم و محصول نهایی را با صرف ارز و به قیمت بالاتر وارد می کنیم که این رویه با تکمیل زنجیره پایین دستی صنعت پتروشیمی باید متوقف شود. طبق گزارشی که در کمیسیون انرژی ارائه شد، این موضوع مورد توجه وزیر نفت و مدیران صنعت پتروشیمی قرار دارد و ما نیز در کمیسیون انرژی پیگیر تحقق این برنامه ها خواهیم بود.

به جز موارد ذکر شده، در این جلسه موضوع دیگری نیز مورد تأکید وزیر نفت یا نمایندگان مجلس قرار گرفت؟

بله، در خصوص توجه به تولید و ساخت تجهیزات صحبت هایی شد. نمایندگان ابراز نگرانی کردند که توانمندی هایی که در طی سالهای گذشته در بخش تولید و ساخت تجهیزات صنعت نفت و همچنین پیمانکاری پروژه های این صنعت در داخل کشور به دست آمده، با تأکید وزیرنفت بر استفاده از توانمندی شرکت های خارجی مغفول واقع نشود که وزیر نفت اعلام کرد که در صورت گشایش در بخش خارجی و تسهیل ورود تجهیزات خارجی به صنعت نفت و یا حتی استفاده از پیمانکاران خارجی در این صنعت، توجه به توانمندی پیمانکاران ایرانی و تولیدکنندگان تجهیزات داخلی مغفول نخواهد ماند و وزارت نفت برنامه هایی برای استفاده بیشتر از توانمندی داخلی دارد.

 

منبع: تسنیم