۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

اخبار ویژه کیهان/ هیجان لوزان خوابید!

عوامل فتنه خط قرمز نظام محسوب می‌شوند و از امثال آقای پورمحمدی انتظار می‌رود صورت مسئله را تقلیل نداده یا تحریف نکند.
کد خبر : ۲۳۶۶۹۵
صراط: عوامل فتنه خط قرمز نظام محسوب می‌شوند و از امثال آقای پورمحمدی انتظار می‌رود صورت مسئله را تقلیل نداده یا تحریف نکند.

در متن ذیل اخبار ویژه امروز روزنامه کیهان را می‌خوانید:

به گزارش ایلنا، مصطفی پورمحمدی گفت: اینکه گفته می‌شود در ممنوع‌البیانی و ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات حکم شورای عالی امنیت ملی مؤثر است به این معنی نیست که دولت در شورای عالی امنیت ملی همه تصمیمات را می‌گیرد.

وی افزود: دولت هم تنها یک عضو شورایعالی امنیت ملی است این تصمیمات نیز مربوط به قبل از این دولت است که همچنان ادامه دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه تعهدات دولت را باید مورد به مورد بررسی کرد، گفت: در حوزه سیاسی و اجتماعی دولت تا حد زیادی به وعده‌های خود عمل کرده و فضای آرامی که هم اکنون در محیط سیاسی و اجتماعی شاهد هستیم، بسیار کم تنش و کم برخورد بوده این نتیجه صبوری و آرامشی است که دولت دنبال می‌کند. البته بستر التهاب و عوامل التهاب‌آفرین فراوان هستند، اما هم در داخل و هم در خارج دولت سعی کرده این بسترها را کنترل کند. به هر حال برخی از بی‌سوژگی‌ تلاش می‌کنند برخی موارد را بزرگ کنند و سر و صدا راه بیاندازند.

درباره اظهارات پورمحمدی قابل ذکر است که خاتمی به خاطر صفت رئیس دولت اصلاحات بودن مورد اعتراض یا ممنوعیت نیست بلکه به اعتبار ایفای نقش عالمانه در آشوب آمریکایی- صهیونیستی سال 88 مورد مؤاخذه و سرزنش است به ویژه اینکه در محافل داخلی مدعیان اصلاح‌طلبی اذعان کرده که باور ندارد در انتخابات 88 تقلب (آن هم در حد 11 میلیون) صورت گرفته است. او با این حال یکی از دست‌اندرکاران اصلی آن آتش‌افروزی 8 ماهه بود و بعدها نیز این شجاعت و مروت را نداشت که همان اعتراف در محافل خصوصی اصلاح‌طلبان را برای اطلاع مردم به شکل علنی در رسانه‌ها مطرح کند.

بنابراین، این بزرگواری نظام بوده که برای جرم و جفایی این چنین هنوز مجازاتی اعمال نکرده است. در عین حال مسئله فتنه همان طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت تصریح کردند خط قرمز نظام (و نه مسئله این دولت یا آن دولت) است و دولتمردان باید این خط قرمز نظام را محترم بشمارند چرا که اگر به تعبیر رهبر معظم انقلاب «رأی مردم حق‌الناس است» و فتنه‌گران اصرار بر زیرپا گذاشتن رأی مردم (جمهوریت) و هتاکی علیه اسلام- یا مجال فراهم کردن برای هتاکان- داشته‌اند، بنابراین عوامل فتنه خط قرمز نظام محسوب می‌شوند و از امثال آقای پورمحمدی انتظار می‌رود صورت مسئله را تقلیل نداده یا تحریف نکند.

یک سایت حامی دولت از قول اقتصاددانان تصریح کرد تنها 20 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم مربوط است.

خبر آن‌لاین در تحلیلی به قلم مهدی پازوکی اقتصاددان نوشت: اگرچه در حال حاضر، تحریم به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد بازدارنده توسعه اقتصادی کشور مطرح می‌شود اما باید به این نکته توجه کرد که کمتر از 20 درصد مشکلات اقتصادی کشور از مسائل تحریم نشأت می‌گیرد و مابقی آن به نحوه مدیریت و اداره امور اقتصادی کشور باز می‌گردد. در حقیقت می‌توان گفت که با به توافق رسیدن در مذاکرات هسته‌ای به نحوی مشکل شروع می‌شود. با نگاهی به تاریخ نیز درمی‌یابیم که همین گونه است و رفع تحریم‌ها نمی‌تواند به توسعه اقتصادی منجر شود.

یادآور می‌شود در تبلیغات قبل از انتخابات 92 حامیان اصلی دولت فعلی بارها تصریح می‌کردند 70 تا 90 درصد مشکل اقتصاد، داخلی و مدیریتی است و تنها 10 تا 30 درصد آن به تحریم‌ها مربوط می‌شود. به تعبیر دیگر اگر 70، 80 یا 90 درصد مشکل اقتصاد، مدیریتی است آنگاه این سؤال مطرح می‌شود که آیا به موازات صرف انرژی فوق‌العاده زیاد برای مذاکرات با آمریکا (و غرب)، 70 تا 90 درصد وقت و فرصت و امکانات دولت نیز صرف رفع گیرهای مدیریت و ناکارآمدی‌ها، دیوان‌سالاری دولتی شده یا اینکه دولت بعد از 16 ماه همچنان منتظر لغو یا تعلیق تحریم‌هاست؟! همچنین باید پرسید اگر آن مشکل 20 درصد حل نشد، نباید برای 80 درصد اصلی فکر اساسی کرد.

آلودگی شدید در رسانه‌های دانشگاه آزاد
رئیس دانشگاه آزاد به پناهندگی «امیر حسین متقی»، مدیر روابط عمومی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال 92 و سردبیر خبرگزاری وابسته به دانشگاه آزاد به سوئیس، واکنش نشان داد.

علی قربانی مدیر عامل خبرگزاری ایسکانیوز خبرگزاری منتسب به دانشگاه آزاد از سوی حمید میرزاده رئیس این دانشگاه برکنار شد. علی قربانی در این باره در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: مأموریت بنده در این خبرگزاری به اتمام رسیده بود.

امیرحسین متقی سردبیر ایسکانیوز در جریان همراهی با تیم مذاکره کننده، در سوئیس اعلام پناهندگی کرد.

در همین حال سایت اصلاح‌طلب انصاف نیوز با اشاره به پناهندگی امیرحسین متقی و پیام‌ یونسی‌پور از همکاران رسانه‌های اصلاح‌طلب نوشت: مسئولان خود را سرزنش می‌کنند که چرا دقت کافی در اعزام خبرنگار در یک سفر مهم را نداشتند و از سویی به یاد گذشته می‌افتند که یک خبرنگار ورزشی را به صرف اینکه عنوان سردبیری یک خبرگزاری ضعیف را یدک می‌کشیده، به سوئیس فرستاده‌اند. این افسوس‌ها و ای‌کاش‌ها دیگر فایده‌ای ندارد و باید برای آینده فکری کرد.

پناهندگی سردبیر خبرگزاری دانشگاه آزاد در حالی است که سال 93 عبدالحسین هراتی (از عناصر هتاک علیه حضرت امام و مقیم فرانسه) ضمن بازگشت به کشور به عنوان مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس مرکز اسناد دانشگاه آزاد مشغول به کار شد و حتی در دیدارهای هاشمی با هیئت‌های خارجی حضور داشت و پس از اعتراض رسانه‌ها برکنار و بازداشت شد.

یادآور می‌شود مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان (روزنامه دانشگاه آزاد) نیز از عناصر وابسته به جریان فتنه و از بازداشتی‌های وزارت اطلاعات است.

هیجان لوزان در نشریات زنجیره‌ای خوابید

روزنامه‌های زنجیره‌ای هیجان زده از بیانیه لوزان با مشاهده واکنش مردم و بازار از هیجان بی‌دلیل خود کاستند.


این روزنامه‌ها در طول15-16 ماه اخیر به ویژه در حول و حوش مذاکرات لوزان و انتشار بیانیه، تبلیغات وسیعی نسبت به نتایج اقتصادی شگرف چنین توافق‌هایی به خرج داده بودند اما فروکش کردن آن هیجان ادعایی در بازار، همین نشریات را مجبور به عقب‌نشینی و انتشار اخبار واقعی به جای تحلیل‌های قالبی فاقد مبنا کرده است.

روزنامه شرق در همین زمینه در خبری نوشت: توافق نتوانسته روند صعودی بازار ارز را متوقف کند. برخلاف تصورات موجود مبنی بر کاهش نرخ ارز پس از توافق سیاسی لوزان، نرخ ارز و دلار به جز روز اول پس از اعلام توافق کاهش نیافت و پس از آن به روندی افزایشی بازگشت. برخی از تحلیلگران عواملی را برای عدم کاهش دلار برمی‌شمارند. این عوامل را می‌توان تعدیل شکاف خرید و فروش، تحلیل‌های مثبت و منفی از توافق اعلام شده، وضعیت بازار پیش و پس از اعلام بیانیه، معاملات آتی و ترمز کاهش قیمت و... دانست. این در حالی است که دلار در روز سه‌شنبه نیز روندی صعودی داشت. مصطفی قدرتی، تحلیلگر بازار ارز در گفت‌وگو با «شرق» گفت: در بازار روز گذشته دلار روندی افزایشی را به خود گرفت. دلار نسبت به روز ماقبل گذشته افزایش 25 تومانی را تجربه کرد. قیمت دلار با سه هزار و 290 تومان آغاز شد و به سه هزار و 315 تومان رسید.

شرق همچنین در یادداشتی ضمن ستایش از بیانیه اخیر خطاب به روحانی نوشت: پرسش این است؛ با این تیم اقتصادی قدرتمندی که رئیس‌جمهور انتخاب کرده و ادعای اینکه تورم کاهش یافته است آیا نیم‌نگاهی به جیب مردم و محتویات آن می‌شود؟

روزنامه اعتماد نیز با تاکید بر اینکه «نفس بورس گرفت» و «دلار 3300 تومان شد» خاطرنشان کرد: در حالی که برخی انتظار داشتند با توجه به مثبت شدن روند مذاکرات هسته‌ای قیمت انواع ارز در بازار آزاد کاهش پیدا کند، بازار طوری رفتار کرد که نشان دهد دیگر اسیر جو روانی و هیجانی نمی‌شود و از عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. بدین ترتیب در هفته جاری قیمت دلار یک روز در میان تغییر روند داد و در آخرین تغییر دیروز به 3300 تومان افزایش پیدا کرد. بدین ترتیب دیروز یورو نیز بر مدار صعود حرکت کرد و 3610 تومان قیمت خورد. این ماجرا در حالی اتفاق افتاده که شاخص بورس‌ اس‌آند پی روندی نزولی دارد و قیمت جهانی نفت خام کاهش پیدا کرده.

اعتماد می‌افزاید: همان طور که پیش‌بینی می‌شد با فروکش کردن جو هیجانی، بازار به فاز استراحت رفت و شاخص کل با 684 واحد نزول به 70 هزار و 159 واحد رسید. روز گذشته با از سرگیری معاملات در گروه‌های مختلف عرضه افزایش یافت.

این روزنامه نوشت: ورود بازار هیجان‌زده به فاز استراحت می‌تواند بیانگر این مطلب باشد که حقوقی‌های بازار در حال جمع‌آوری نقدینگی برای تغییر پرتفوی یا تغییر در سبد سهام خود هستند. به باور برخی کارشناسان بازار سهام، روند اصلاحی فعلی طبیعی است و سرمایه‌گذاران نباید نگران شوند. در واقع افزایش عرضه‌ها در بازار نشان‌دهنده اصلاح رفتار هیجانی دو روز ابتدایی هفته بود. اما روزنامه منتقد خراسان در تحلیل خود خاطرنشان کرده است: بعد از توافق‌نامه لوزان همگی منتظر بودند تا سقوط آزاد دلار را ببینند و از کاهش قیمت اجناس منتفع شوند. اما بازار بی‌تفاوت از کنار توافق‌نامه گذشت و مسیر منطقی خود را ادامه داد. برخلاف بسیاری، از این اتفاق بسیار خرسندیم چرا که مطمئن شدیم مردم از حوادث گذشته به درستی درس می‌آموزند. احتمالا حافظه تاریخی همه ما در خاطر دارد که در دوران اوج نوسانات دلار در دولت قبل عده زیادی متضرر شدند. عده‌ای که غالبا مردمی را تشکیل می‌دادند که سرمایه‌های خود را با انگیزه سود بردن به این بازارها آورده بودند. از این ماجرا که بگذریم، همین 5 ماه پیش بود که مذاکرات هسته‌ای به توافق نهایی نرسید و تمدید توافق‌نامه ژنو تا تیر 94 در دستور کار قرار گرفت. در روزهای بعد از این اتفاق، بازار دلار روند صعودی خود را آغاز کرد تا در عرض کمتر از چند روز دلار 3500 تومانی در تابلوی صرافی‌ها نقش ببندد. اما دیری نپایید که بار دیگر دلار به قیمت‌های منطقی خود بازگشت.

خراسان می‌افزاید: لذا همان مردمی که در سال 91 زیان دیدند و فهمیدند که گرانی دلار به دلایل روانی و سیاسی زودگذر است، این بار به خوبی وارد گرداب افزایش قیمت دلار نشدند. دلار بعد از توافق‌نامه‌ای که برای مردم امیدوارکننده بود، افزایش پیدا نکرد. این اتفاق (آموختن مردم از وقایع گذشته) گرچه کمتر در تاریخ سیاسی کشور رخ داده است اما جای بسی خوشحالی است که در اقتصاد ایران باب شده است.

برچسب ها: فتنه نظام
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز