۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

موضع ایران در برابر عربستان بی‌سابقه‌ بود

شبکه تلویزیونی المیادین، برنامه «سخن 2015» خود را به بررسی جنگ یمن و موضع گیری های مختلف منطقه ای درباره آن اختصاص داد.
کد خبر : ۲۳۷۰۰۸
صراط: شبکه تلویزیونی المیادین، برنامه «سخن 2015» خود را به بررسی جنگ یمن و موضع گیری های مختلف منطقه ای درباره آن اختصاص داد.

ارمیا الابراهیم مجری این برنامه در ابتدای آن گفت:«بیش از دو هفته از آغاز حمله به یمن می گذرد، بدون اینکه طوفان قاطعیت عربستان به اهداف مورد نظرش برسد. همزمان با تشدید حملات هوایی، دریایی و توپخانه ای به یمن شاهد تندتر شدن سخنان و اتهامات هستیم. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن را به تجاوز صهیونیستی به نوار غزه تشبیه کرد و خواستار توقف جنایت ها در یمن شد. عربستان در مقابل ایران را به آموزش حوثی ها متهم کرد. امارات هم اتهامات مشابهی را مطرح کرد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد واشنگتن از این حمایت ها آگاهی دارد و در برابر آن دسته بسته باقی نخواهد ماند.
 
تحرکات گسترده دیپلماتیک بین تهران، اسلام آباد و مسقط در حالی است که کشورهایی که در ابتدا از حمله عربستان به یمن حمایت کردند، با عقب نشینی از این موضع خواستار اولویت دادن به راه حل سیاسی در یمن هستند. پارلمان پاکستان پس از سه روز بحث قانونی را تصویب کرد که از طرف های یمنی می خواهد اختلافات خود را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند و اسلام آباد در برابر آن بیطرف بماند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم پس از دیدار با رهبر معظم ایران در تهران سخنانی را بیان کرد که در واقع تاکید بر بیطرفی در یمن بود.»
 
گزارشگر المیادین در ادامه این برنامه گفت: حملات هوایی و گلوله باران دریایی و زمینی و محاصره بنادر یمن تاکنون نتیجه ای جز کشته و زخمی شدن صدها نفر و تخریب زیرساخت های این کشور نداشته است. کشور فقیر یمن منتظر بیداری وجدان جهانی است تا این طوفان حملات را که هیچ توجیه قانونی ندارد متوقف کند. هدف سیاسی این حملات فقط تسلیم شدن یمن در برابر متجاوزان است. به نظر می رسد عربستان می دانست چگونه جنگ یمن را آغاز کند، اما بدون شک هنوز چگونگی خاموش کردن آن را نمی داند یا اینکه دستکم از تبدیل شدن این جنگ به کشمکش گسترده منطقه ای جلوگیری کند. این کشمکش به نفع اشغالگران اسرائیلی است و مقامات این رژیم از جنگ علیه یمن استقبال کردند.
 
رهبر معظم ایران لحن انتقاد از سیاست های عربستان را در منطقه تندتر کرد و گفت تصمیم جنگ در یمن را جوانانی در ریاض اتخاذ کردند که بینی آنها به خاک مالیده خواهد شد. این موضع سرسختانه و بی سابقه تهران پس از توافق اولیه لوزان اتخاذ شد و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم در مصاحبه ای این پیام را به کشورهای حاشیه خلیج فارس داد که نگرانی در کشورهای آنها از ایران نیست، بلکه آنها باید از نارضایتی ملت های خود بترسند.

المیادین در این برنامه با امیر قموریه روزنامه نگار لبنانی در بیروت، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات «اسبار» در بوستن آمریکا و محمد مهدی شریعتمدار روزنامه نگار در تهران مصاحبه کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما