۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵

تزریق واکسن HPV الزامی است

دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی سرطان‌‌های زنان ایران با بیان اینکه تزریق واکسن HPV از سرطان دهانه رحم پیشگیری می‌کند، گفت: این واکسن بین ۱۱ تا ۲۶ سالگی می‌تواند تا ۸۰ درصد از ابتلا به سرطان پیشگیری کند.
کد خبر : ۲۳۷۴۵۸
صراط: دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی سرطان‌‌های زنان ایران با بیان اینکه تزریق واکسن HPV از سرطان دهانه رحم پیشگیری می‌کند، گفت: این واکسن بین ۱۱ تا ۲۶ سالگی می‌تواند تا ۸۰ درصد از ابتلا به سرطان پیشگیری کند.

زهره شاهوردی در نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی انجمن علمی سرطان‌های زنان ایران اظهار داشت: این کنگره از 8 تا 10 اردیبهشت در سالن شهید غرضی بیمارستان فوق تخصصی میلاد از ساعت 8 تا 18 توسط انجمن علمی سرطان های زنان ایران برگزار می‌شود.
 
وی افزود: 3 استاد ایران‌تبار مقیم آمریکا و یکی از استادان ایتالیایی جزو سخنرانان خارجی این کنگره هستند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هدف از برگزاری این کنگره، پیشگیری، سلامت جامعه زنان از نظر سرطان‌ها، تشخیص اولیه، درمان به موقع و فراهم آوردن شرایط روحی و روانی برای زندگی پس از درمان این زنان است.
 
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، درصددیم همکاران جوان خود را از نظر اطلاعات علمی به روز کنیم و به همین منظور از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، یزد، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، اهواز و انجمن‌های متخصصین زنان و مامایی ایران، سرطان ایران، رادیوتراپی و آنکولوژی ایران و مرکز تحقیقات جراحی‌های کم‌تهاجمی دعوت کرده‌ایم تا در این کنگره شرکت کنند.
 
شاهوردی گفت: 150 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که طی نشستی 110 مقاله انتخاب و در کتاب خلاصه مقالات به چاپ رسیده است که کسانی که در این کنگره شرکت نمی‌کنند نیز می‌توانند با مطالعه این کتاب به جزئیات مقالات دسترسی پیدا کنند، همچنین 83 نفر به ایراد سخنرانی در کنگره خواهند پرداخت.  
 
این متخصص زنان ادامه داد: حفظ باروری در زنان جوان، پیشگیری از یائسگی زودرس، عوارض روش‌های درمانی، باروری بعد از سرطان‌های زنان، غربالگری و تشخیص زودهنگام، حفظ و ارتقای کیفیت زندگی، طب تسکینی برای بیمارانی که در سال‌های پایانی عمر خود هستند و بحث پیرامون چالش‌های خاص پزشکی قانونی برای رضایت از بیماران جوانی که باید رحم و تخمدانشان خارج شود، محورهای این همایش را تشکیل می‌دهد.
 
وی با بیان اهمیت تزریق واکسن HPV گفت: این واکسن بین 11 تا 26 سالگی و قبل از ازدواج می‌تواند تا 80 درصد از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کند، هر چند این واکسن را می‌توان تا سن 45 سالگی نیز تزریق کرد، اما هر چه در سنین بالاتر تزریق شود، اثرات کمتری خواهد داشت. این واکسن طی سه مرحله تزریق می‌شود و در حال حاضر متخصصان زنان و اطفال می‌توانند آن را تجویز کنند. تهیه آن به صورت آزاد است و حدود 670 هزار تومان هزینه در بردارد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: گروه‌های پرستاری، مامایی و متخصصان زنان اقصی نقاط کشور در این کنگره با تزریق واکسن HPV آشنا می‌شوند تا از سونامی که 10 سال دیگر با آن مواجه هستیم پیشگیری شود.
 
وی افزود: از زمان مرحله پیش‌سرطانی تا ابتلا سرطان دهانه رحم، 10 تا 15 سال زمان لازم است که تزریق واکسیناسیون و اقدامات تشخیصی زودهنگام می‌تواند مانع از پیشروی این نوع سرطان شود.
 
دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی سرطان‌‌های زنان ایران گفت: توصیه می‌شود وزارت آموزش و پرورش در این زمینه فصلی را در کتاب‌های درسی بگنجاند تا دختران و پسران نوجوان با خطرات روابط جنسی پرخطر و مشکلاتی در این خصوص مطلع شوند، چرا که این ویروس از طریق تماس پوست هم قابل انتقال است و نوع کم‌خطر آن که ایجاد زگیل می‌کند، در حال حاضر در بین دختران و پسران جوان دیده می‌شود.
 
وی افزود: ضعیف بودن سیستم ایمنی، ناهنجاری‌های جنسی و مصرف سیگار می‌تواند موجب ابتلا بیمار از مرحله پیش‌سرطانی به مرحله سرطان شود و غربالگری در این خصوص جلوی پیشروی آن را می‌گیرد.
 
این متخصص زنان گفت: کمر درد و خونریزی جزو علائم این نوع سرطان است و درمان در مرحله پیش‌سرطانی و مرحله اول با جراحی و برداشتن بخشی از رحم، انجام می‌شود، اما در مراحل پیشرفته باید بیمار تحت شیمی ‌درمانی و رادیوتراپی قرار گیرد.
 
شاهوردی اظهار داشت: همچنین ترویج تست غربالگری و پاپ‌اسمیر در شهرستان‌ها جزو مباحثی است که در این همایش مطرح می‌شود.
 
این فلوشیپ آنکولوژی زنان ادامه داد: درصد بالایی از زنان در سنین جوانی به سرطان‌ مبتلا می‌شوند و به دلیل قرار گرفتن در این سنین، تمایل به بارداری دارند، یکی از محورهای این کنگره، درمان‌های خاص برای حفظ قدرت بارداری در زنان مبتلا به سرطان است که با فریز کردن جنین و تخمک قبل از شیمی‌درمانی یا هورمون درمانی قبل از برداشتن رحم می‌توان فرصت مادر شدن را به این زنان داد.
 
وی با بیان اینکه سرطان پستان در کشور نسبت به جهان 10 سال کاهش یافته است، گفت: باید به زنان و دختران جوان آموزش داده شود تا به معاینه ماهانه خود بپردازند و در دوره‌های مشخص، توسط پزشکان بررسی شوند. چنانچه فردی عامل ژنتیکی برای ابتلا به سرطان سینه و یا سایر سرطان‌های زنان دارد، بهتر است جهت غربالگری بررسی شود.
 
دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی سرطان‌‌های زنان ایران گفت: دو میزگرد از ساعت 7 تا 8 صبح با حضور اعضای هیأت علمی در خصوص چالش‌های سرطان‌های زنان برگزار می‌شود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا انجام سونوگرافی از سوی متخصصان زنان منع قانونی دارد، اظهار داشت: سونوگرافی ابزاری تشخیصی است و متخصصان زنان نباید به ارائه گزارش در این خصوص بپردازند. متأسفانه به نظر می‌رسد این رفتار جنبه مالی داشته و در حالی که استاندارد سونوگرافی طی بارداری سه نوبت است، اما برخی متخصصان زنان، هر ماه به انجام آن بدون ارائه گزارش می‌پردازند.
 
شاهوردی افزود: متخصصان زنان باید برای ارائه گزارش سونوگرافی، دوره‌های حرفه‌ای آن را گذرانده باشند. توصیه می‌شود این مهم توسط افرادی انجام شود که استاندارد سونوگرافی را می‌دانند.
 
وی در اظهارنظر دیگری درباره ارجاع برخی متخصصان زنان به آزمایشگاه‌ها و مراکز سونوگرافی خاص گفت: برخی همکاران با مراکز سونوگرافی و آزمایشگاهی قرارداد می‌بندند و این کار ناشایستی است، اما برخی مراکز به دلیل تخصص و دقت از سوی برخی متخصصان توصیه می‌شوند، چرا که گزارش آنها می‌تواند قابل اعتماد برای تصمیم‌گیری درباره بیمار باشد.
منبع: فارس