۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶

پولسازترین ستاره‌های سینما در سال 93

10 فیلم هستند که بالاترین رده‌های جدول فروش را به خود اختصاص داده‌اند که به این ترتیب هستند: شهر موش‌ها 2، آتش بس 2، طبقه حساس، معراجی‌ها، شیار 143، رد کارپت، خط ویژه، کلاشینکف، چ و آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند.
کد خبر : ۲۳۷۷۸۸
صراط: در سال 1393، در گروه‌های سینمایی، اکران و نوبت‌های نمایش مختلف، 51 فیلم روی پرده رفته است. این تعداد فیلم شامل اکران‌های هنر و تجربه و حتی تک سانس‌ها در تک سالن‌ها هم می‌شود اما در میان این 51 فیلم، 10 فیلم هستند که بالاترین رده‌های جدول فروش را به خود اختصاص داده‌اند که به این ترتیب هستند: شهر موش‌ها 2، آتش بس 2، طبقه حساس، معراجی‌ها، شیار 143، رد کارپت، خط ویژه، کلاشینکف، چ و آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند.

در این رده‌بندی صدر جدول از آن شهر موش‌ها 2 با رقم فروش کل 9 میلیارد و 453 میلیون تومان است؛ فیلمی که هیچ ستاره‌ای ندارد جز تعدادی عروسک و البته کوله باری از نوستالژی، بنابراین در محاسبات برای پولسازترین بازیگرهای سینمای ایران، صدر جدول فروش نادیده گرفته خواهد شد.

برای این گزارش، میزان فروش کل یک فیلم در کشور، تعداد فیلم‌های روی پرده هر بازیگر و نقش بازیگر در فیلم به عنوان چهره اصلی یا مکمل در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل سهم بازیگر در میزان فروش را 20 درصد از رقم کل و در صورت ایفای نقش فرعی، 10 درصد احتساب شده تا پول‌سازترین بازیگران سال 1393 مشخص شوند. ضمن اینکه بازیگرانی در این گزارش مدنظر هستند که حداقل یکی از فیلم‌های اکران شده شان جزو 10تای اول پرفروش سال باشد و همچنین در 10 فیلم پرفروش سال، یکی از نقش‌های اصلی را ایفا کرده باشند.

1- رضا عطاران

حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان

او سال 93 را خیلی خوب شروع کرد. طبقه حساس (کمال تبریزی) که در نهایت به فروش کشوری 3 میلیارد و 984 میلیون تومانی رسید و رد کارپت با بازی و کارگردانی خودش دو میلیارد و 783 میلیون تومان فروخت. در میانه تابستان فیلم کلاشینکف به کارگردانی سعید سهیلی روی پرده رفت و یک میلیارد و 896 میلیون تومان فروخت.

اگر سهم 20 درصدی برای فروش هر کدام از دو فیلم اول (که عطاران نقش اصلی را در آنها ایفا کرده) را از آن رضا عطاران بدانیم، رقمی حدود 800 میلیون تومان برای طبقه حساس، حدود 600 میلیون تومان برای رد کارپت به دست می‌آید.

از سوی دیگر با توجه به نقش کوتاه و فرعی او در کلاشینکف سهم او از فروش را 10 درصد در نظر می‌گیریم که رقمی حدود 200 میلیون تومان برای کلاشینکف به پای عطاران نوشته می‌شود. جمع این ارقام به یک میلیارد و 600 میلیون تومان می‌رسد.

عطاران با احتساب سهم 20 درصدی، سال 93 حدود 2 میلیارد تومان سود مالی برای سینما داشته است. عطاران در سال 93 همین سه فیلم را روی پرده داشته که هر سه در رده یک تا 10 جدول پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند. بازیگری که به علت حذف و اضافات، در جشنواره فجر همین سال، هیچ کدام از فیلم‌هایش به نمایش درنیامد.

2 - محمدرضا شریفی‌نیا

حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان

شریفی‌نیا هم در جدول فروش، دو فیلم شاخص دارد؛ یکی معراجی‌ها و دیگری آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند.

شریفی‌نیا در هر دو فیلم، نقش اصلی را ایفا کرده و سهمش از هر کدام 20 درصد احتساب می‌شود. 20 درصد فیلم اول حدود 800 میلیون و 20 درصد فیلم دوم حدود 280 میلیون تومان می‌شود که جمع آنها رقمی حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان است.

3- میترا حجار

حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان

حجار هم مثل شریفی‌نیا، دو فیلم روی پرده داشته که هر دو جز و 10تای اول سال به لحاظ فروش بوده‌اند. حجار در آتش‌بس 2، نقش اصلی را ایفا کرده، فیلمی که در جدول فروش دوم است و به رقم 4 میلیارد و 343 میلیون دست پیدا کرده است. 20 درصد این رقم چیزی حدود 880 میلیون تومان می‌شود.

از سوی دیگر او در خط ویژه که فروش یک‌میلیارد و 964 میلیونی داشته و در رده هفتم پرفروش‌ترین‌های سال قرار گرفته، یکی از نقش‌های مکمل را بازی کرده است. 10 درصد از این رقم، حدود 200 میلیون می‌شود. حجار هم مانند شریفی‌نیا، رقمی حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان برای سینما گردش مالی داشته است.

4- بهرام رادان

حدود یک میلیارد تومان

رادان در سال 93، دو فیلم را به عنوان نقش اصلی روی پرده داشته است؛ آتش بس 2 و تراژدی. فیلم تهمینه میلانی توانست به رقم فروش کل 4 میلیارد و 343 میلیون تومان دست پیدا کند و در جدول سالانه، در رده دوم بعد از شهرموش‌ها قرار بگیرد اما فیلم دیگر رادان، تراژدی که اولین ساخته آزیتا موگویی به‌حساب می‌آید، چندان در گیشه ندرخشید و به رقم فروش کل حدود 320 میلیون تومانی رسید.

با احتساب 20 درصد فروش آتش بس 2، به رقم حدود 880 میلیون تومان می‌رسیم. همچنین 20 درصد تراژدی نیز رقمی حدود 65 میلیون تومان می‌شود که جمع این دو حدود یک میلیارد را رقم می‌زند.

5- اکبر عبدی

حدود 950 میلیون تومان

عبدی در میان 10 فیلم پرفروش سال، فیلم معراجی‌ها، ساخته مسعود ده‌نمکی را دارد که یکی از نقش‌های اصلی این کار را بازی کرده که با احتساب 20 درصد 800 میلیون می‌شود.

اکبر عبدی غیر از معراجی‌ها، دو فیلم خواب‌زده‌ها و مذاکرات مستقیم آقای عبدی را هم در سال 93 روی پرده نمایش داشته است. فیلم خواب‌زده‌ها با رقم یک میلیارد و 273 میلیون در رده یازدهم جدول فروش سال 93 قرار گرفته است و عبدی در آن نقشی فرعی دارد. 10 درصد از این رقم حدود یکصد و 30 میلیون تومان می‌شود.

عبدی همچنین نقش اصلی مذاکرات مستقیم آقای عبدی را بازی کرده؛ فیلمی که حدود 14 میلیون تومان فروش داشته است و سهم 20 درصدی عبدی حدود 3 میلیون تومان می‌شود. جمع کل این ارقام به حدود 950 میلیون تومان می‌رسد.

6- مریلا زارعی

حدود 800 میلیون تومان

زارعی در سالی که گذشت دو فیلم روی پرده داشت که هر دو در جمع 10 فیلم اول جدول فروش جای داشته‌اند. او با بازی در نقش اصلی فیلم شیار 143 و بازی در نقشی فرعی در «چ» توانست در فیلم‌هایی حضور داشته باشد که پرفروش بودند.

شیار 143 با 12 هفته نمایش به رقم فروش کل 2 میلیارد و 843 میلیون تومان رسید که اگر تنها 20 درصد این فروش را پای مریلا زارعی بگذاریم به رقمی حدود 600 میلیون تومان می‌رسیم.

فیلم «چ» هم به فروش یک میلیارد و 675 میلیون تومانی رسید و از آنجا که زارعی نقش فرعی در این فیلم ایفا می‌کرد، سهم 10 درصدی او حدود 170 میلیون تومان می‌شود. جمع این دو، رقمی حدود 800 میلیون تومان به دست می‌آید.

7- ساعد سهیلی

حدود 600 میلیون تومان

او نقش اصلی فیلم پدرش یعنی کلاشنیکف را برعهده داشت؛ فیلمی که با رقم یک میلیارد و 896 میلیون تومان در رده هشتم جدول فروش قرار گرفت. 20 درصد از این سهم حدود 400 میلیون تومان می‌شود، اما این تنها فیلم امسال ساعد نبود.

او همچنین فیلم‌های متروپل، چند متر مکعب عشق و همه چیز برای فروش را هم در اکران سال 93 داشته است. او در دو فیلم متروپل با فروش 473 میلیون تومانی و همه چیز برای فروش با رقم 76 میلیون تومانی، نقش فرعی داشت. 10 درصد فیلم اول حدود 60 میلیون و 10 درصد فیلم دوم حدود 8 میلیون تومان می‌شود.

ساعد سهیلی در فیلم چند متر مکعب عشق یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرده است، فروش این فیلم حدود 650 میلیون تومان بوده است و البته اکرانش هنوز ادامه دارد. 20 درصد این رقم (که طبیعتاً بیشتر هم خواهد شد) یکصد و 30 میلیون تومان می‌شود. جمع کل سهم درصدهای فروش فیلم‌های ساعد حدود 600 میلیون تومان می‌شود.

8- فریبرز عرب‌نیا

حدود 350 میلیون تومان

فریبرز عرب‌نیا با چ در اکران به رقم یک میلیارد و 675 میلیون تومان رسید و در رده نهم پرفروش‌های سال قرار گرفت. سهم 20 درصدی عرب‌نیا به عنوان نقش اصلی این فیلم حدود 350 میلیون تومان می‌شود. این رقم با توجه به غیبت چند ساله عرب نیا و همچنین تک‌فیلمه بودنش در نمایش‌های سال 93، رقم چشمگیری به نظر می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد