۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

رئیس جمهور اتریش: به ایران سفر می‌کنم

رئیس جمهوری اتریش انتقادات نتانیاهو به توافق هسته‌ای را اشتباه ارزیابی کرده و با تاکید بر اینکه ایران کشوری مهم در منطقه‌ای مهم است درباره دستیابی به توافق هسته‌ای تا اول جولای ابراز خوش بینی کرد.
کد خبر : ۲۳۷۹۳۶
صراط: رئیس جمهوری اتریش انتقادات نتانیاهو به توافق هسته‌ای را اشتباه ارزیابی کرده و با تاکید بر اینکه ایران کشوری مهم در منطقه‌ای مهم است درباره دستیابی به توافق هسته‌ای تا اول جولای ابراز خوش بینی کرد.

"هانس فیشر" رئیس جمهوری اتریش در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، درباره توافق چارچوبی لوزان بین ایران و 1+5 گفت: این مذاکرات بسیار سخت اما همچنین بسیار مهم بودند. تا اواخر این مذاکرات مطمئنا مشخص نبود که آیا آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، روسیه، آلمان و ایران به یک بیانیه مشترک دست خواهند یافت. حقایقی که در قرارداد چارچوبی آمده است مثبت و یک گام مهم در مسیر درست است. البته وضعیت موجود هنوز نقطه پایانی برای مذاکرات نیست.
 
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما اعتقاد دارید تا تاریخ سی ژوئن مناقشات 12 ساله درباره برنامه غنی سازی اورانیوم ایران قطعا به پایان می رسد گفت: شانس برای دستیابی به این توافق دست نخورده است. هدف این است که منع گسترش سلاح های اتمی را در رابطه با ایران حفظ کنیم. همزمان باید استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته‌ای برای ایران فراهم شود.
 
فیشر در ادامه درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هنوز کاری انجام نشده و توافقی امضا نشده است گفت: این واکنشی به صورت ناباورانه محتاطانه بود که دوباره تاکید شده است هنوز بخشی از راه باقی مانده است. با این همه من مطمئن هستم که در اظهارات همراه با سوء ظن و تردید رهبر عالی مذهبی ایران بخشی از یک تاکتیک نهفته است و اطمینان دارم که ما تا اول جولای به یک نتیجه عادلانه و عاقلانه می توانیم دست پیدا کنیم که می تواند رضایت ایران و 1+5 را جلب کند.
 
رئیس جمهوری اتریش در ادامه این گفتگو اظهار داشت: آمادگی برای گفتگو یک اصل اساسی دیپلماسی بین المللی است.این تنها برای ایران اعتبار ندارد. من همواره حامی مذاکره بوده ام و از این دیدگاه خود منحرف نخواهم شد.
 
وی درباره منتقدان توافق چارچوبی با ایران نیز گفت: در یک مذاکره دو شریک و طرف مذاکره کننده وجود دارد که مواضع متفاوتی دارند. بعد از یک توافق اکثر موارد افرادی وجود دارند که بر این عقیده اند نتیجه برای آن ها کمی دور از ذهن و برای برخی دیگر کاملا افراطی و دور از ذهن بوده است. این مسئله ای غیر معمول نیست.
 
فیشر درباره انتقادات اسرائیل به توافق هسته ای با ایران نیز گفت: اما آن ها هیچ جایگزین معقول و منطقی ندارند. اساسا در این مناقشات سه موضع احتمالی وجود دارد یا ما به دنبال یک توافق هستیم یا اجازه نمی دهیم توافق حاصل شود. بنابراین نتیجه چنین موضع گیری این است که ایران تسلیحات اتمی را گسترش می دهد. سوم اینکه همچنان امکان یک راه حل نظامی وجود دارد. راه دوم و سوم هیچ گزینه مناسبی نبوده  و در نتیجه مردود هستند. پس در نتیجه گزینه اول بهترین همه راهکارها است.
 
فیشر در ادامه گفت: من صراحتا اعلام می کنم که ( انتقاد اسرائیل از توافق هسته‌ای) کاملا اشتباه است. من با این تحلیل نتانیاهو که دست نیافتن به هیچ راه حلی بهتر از یک راهکار مذاکره با ایران است موافق نیستم. کشورهای اروپایی هم با این دیدگاه موافق نیستند.  رئیس جمهوری آمریکا نیز موافق نیست.
 
وی درباره امکان سفر به ایران در سال جاری به عنوان اولین مقام ارشد اتحادیه اروپا از سال 2005 نیز گفت: این باعث خوشحالی من است چرا که در چنین سفری منافع و سود زیادی قرار دارد. در اولین نشست و دیدار من با رئیس جمهوری ایران، حسن روحانی در حدود دو سال پیش ما در این باره صحبت کردیم که من به ایران سفر کنم. بعد از اینکه حالا توافق چارچوبی با ایران انجام شده است احتمال سفر من در نیمه دوم سال 2015 وجود دارد. ما در موقع مناسب یافتن تاریخی مناسب برای این سفر را آغاز می کنیم. همه می توانند مطمئن باشند که ما یک رویکرد به سود دو طرف را ترجیحا انتخاب خواهیم کرد.
 
وی افزود: سفر من به ایران باید در اصل دیداری سیاسی باشد. ایران یک کشور مهم در یک منطقه مهم است. بنابراین جنبه های سیاسی در این سفر اولویت دارد. اینکه آیا یک عضو دولتی و مسئول اقتصادی یا یک هیات اقتصادی در این سفر من را همراهی خواهند کرد هنوز مشخص نیست. اولین گام این است که ما منتظر نتیجه نهایی مذاکرات باشیم. سپس ما تاریخ سفر را قطعی کرده و تازه بعد از آن به ترکیب هیات های همراه خواهیم پرداخت.
 
رئیس جمهوری اتریش در بخش دیگری از این گفتگو به نقش اتریش در حل مناقشات و بحران ها در خاورمیانه پرداخته و گفت: من دهه هاست به وضعیت درخاورمیانه علاقمندم. شرایط در این منطقه از حدود چهل سال پیش پیچیده بوده و در سال های اخیر پیچیده تر شده است. تعداد و ابعاد مشکلات کوچکتر نشده بلکه بزرگتر شده است. من بر این عقیده ام که ما همچنان مدت ها با مسائل و مشکلات در این منطقه درگیر خواهیم بود. کشورهای این منطقه به پایداری آرامش نیاز دارند. اروپا باید یک شریک گفتگو و اقتصادی قابل اعتماد و مطمئن برای آن ها باشد. تنش ها و اختلافات بین سنی و شیعه باید در خود این منطقه حل شود، همانگونه که در تاریخچه ما تنش های بین کاتولیک ها و پروتستانی ها حل شد.
 

منبع: تسنیم
برچسب ها: اتریش سفر ایران