۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

کشف دومین اسکلت ۷هزارساله در تهران

ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران به کشف بقایای دومین اسکلت در کنار اسکلت زن ۷ هزار ساله تهران و همچنین مواد فرهنگی پیش از تاریخی و دوران اسلامی (صفوی-قاجار) منجر شد.
کد خبر : ۲۳۸۱۱۷
صراط: ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران به کشف بقایای دومین اسکلت در کنار اسکلت زن ۷ هزار ساله تهران و همچنین مواد فرهنگی پیش از تاریخی و دوران اسلامی (صفوی-قاجار) منجر شد.

محمداسماعیل اسماعیلی جلودار، سرپرست گروه باستان‌شناسی در برنامه پژوهش باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران امروز گفت: پس از شروع طرح لوله‌گذاری شرکت فاضلاب تهران در خیابان مولوی (حدفاصل میدان های محمدیه تا قیام ) و کشف آثار پرشمار و گوناگون زیر سطحی و همچنین نظارت برروند اجرای عملیات عمرانی و مستندسازی شواهد گذشته عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناختی در کنار اسکلت هفت هزارساله قبلی، بقایای دومین اسکلت انسانی که احتمالا مربوط به همان بازه زمانی است کشف شد.
 
وی افزود: براساس تصمیم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، میراث فرهنگی استان تهران و تصویب پژوهشکده باستان‌شناسی و با هدف به دست‌آوردن آگاهی‌های بیشتر و ایجاد سایت موزه در محل کاوش در ترانشه‌ای یِکم و برای پاسخ به پرسش‌های پژوهشی از اواخر سال گذشته شروع و هم اکنون ادامه دارد.
 
جلودار با بیان اینکه نخستین دست‌آوردهای دور جدید کاوش مواد فرهنگی دوران اسلامی (صفوی-قاجار) و پیش از تاریخی است تصریح کرد: کشف ابزارآلات سنگی شامل سنگ‌ساب، مشته و تراشه به همراه بقایایی از کف و سازه‌های حرارتی و در کنار آن تدفین انسان دوم، تائیدی بر وجود محوطه‌ای باستانی مدفون در نزدیکی چهار راه مولوی تهران است.
 
وی تاکید کرد: در این دوره از کاوش راهروی انتقال آب قنات مربوط به دوران اسلامی در عمق شش و نیم متری از سطح خیابان کشف شد.
 
سرپرست برنامه پژوهشی در پایان از تلاش شبانه‌روزی و کارساز شرکت فاضلاب تهران، پژوهشکده‌های باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هیات کاوش و معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران قدردانی کرد.
 
وی افزود: با همکاری شرکت فاضلاب تهران، بخشی از اعتبارات مالی توسط شرکت یادشده تامین شده و در حال حاضر درحال رایزنی در ارتباط با تامین مابقی اعتبار و شیوه ادامه کار و رفع موانع اجرایی هستیم.
 
گفتنی است مشاهده تکه‌های سفال، تعدادی جوش کوره و ... توسط مهسا وهابی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته باستان‌شناسی در میان حفاری‌های فاضلاب میدان محمدیه در سال گذشته کاوش‌های باستان شناسی را به همراه داشت که به کشف اسکلت زن 7 هزار ساله منجر شد؛ این اسکلت پس از شناسایی ژنتیک، مستندسازی، اسکن نوری و تحکیم‌سازی در یک محفظه شیشه‌ای قرار گرفت و قرار است این مکان با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان زیباسازی شهرداری به یک سایت موزه تبدیل شود.
 
منبع: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

برچسب ها: اسکلت تهران کشف