۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸

اتهام اوباما به برخی کشورهای عربی

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا تأکید کرد برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به جای کمک به کاهش تنش‌های لیبی، از شعله‌ورتر شدن آتش درگیری‌های نظامی در این کشور حمایت می‌کنند.
کد خبر : ۲۳۸۱۴۷
صراط: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه بعد از دیدار با «ماتئو رنزی» نخست‌وزیر ایتالیا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواست تا به اوضاع سیاسی مشوش لیبی کمک کنند و تأکید کرد که اقدام نظامی برای کمک به کاهش تنش‌ها در این کشور آفریقایی کافی نیست.
 
به گزارش رویترز، اوباما بعد از دیدار با ماتئو رنزی در کاخ سفید گفت که برخی از کشورهای عربی خلیج‌فارس به جای آرام کردن تنش‌ها در لیبی از شعله درگیری‌های نظامی در لیبی حمایت می‌کنند.
 
این اعتراف صریح رئیس جمهور آمریکا ضمن آنکه تلاش می‌کند واشنگتن را در خصوص بحران لیبی مبرا کند، بعد از سخنان صریح اخیر او علیه کشورهای عربی بخصوص عربستان مطرح می‌شود که در آن اعلام کرد که خطر حقیقی برای کشورهای عربی، نارضایتی داخلی آنان است نه ایران (جزئیات بیشتر).
 
وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم برخی از کشورهای خلیج (فارس) را که فکر می‌کنم بر احزاب مختلف درون لیبی نفوذ دارند ترغیب کنیم که بیشتر همکاری داشته باشند. در برخی موارد شما این کشورها را می‌بینید که به جای تلاش برای کاهش درگیری‌های نظامی (درون لیبی)، از شعله درگیری‌های نظامی در این کشور حمایت می‌کنند.
 
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما در صدد است روز 13 و 14 ماه مه با رهبران عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در واشنگتن دیدار کند و با آنها در خصوص یکسری بحران‌های خاورمیانه گفت‌وگو کند.
 
رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که تکفیری‌های داعش در لیبی نیز فعال بوده‌اند و ادامه داد: ما به طور مداوم جاهایی که ممکن است تهدیدات تروریستی از آنجاها بیرون بیاید را بررسی می‌کنیم و لیبی به طور قطع مکانی است که نگرانی زیادی درباره ظهور تهدیدات تروریستی از این مکان وجود دارد.
 
اوباما ادامه داد: ما نمی‌توانیم مشکل را با چند حمله هواپیماهای بدون سرنشین و چندین عملیات نظامی حل کنیم. پاسخ در نهایت داشتن دولتی است که بتواند مرزهای خود را کنترل کند و با ما همکاری کند که این مسئله زمان می‌برد.
 
رنزی تأیید کرد که خود لیبی می‌تواند صلح را در کشورش برقرار کند و گفت: صلح در لیبی: یا قبایل می‌توانند صلح برقرار کنند یا کسی نمی‌تواند چنین کند.
منبع: فارس