۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

ایران، عامل بازدارنده آمریکا و اسراییل است

نوآم چامسکی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اروپایی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را «دولت‌های سرکشی» خواند که نمی‌خواهند قدرت بازدارنده ایران در منطقه را تحمل کنند.
کد خبر : ۲۳۸۱۸۲
صراط:  یک فیلسوف سرشناس آمریکایی،‌ ایران را عاملی بازدارنده در برابر «دولت‌های سرکش» آمریکا و رژیم صهیوینستی دانست.
 
 شبکه یورونیوز در مصاحبه‌ای با نوآم چامسکی پرسید «ما شاهد توافق اولیه با ایران هستیم. آیا با این توافق اولیه شما روزنه‌ای از امید را می‌بینید که جهان بطور بالقوه به جایی امن‌تر تبدیل شود؟» که چامسکی گفت: «حامی مذاکره با ایران هستم اما این اقدامات کافی نیست. دو کشور هستند که بطور مدام باعث وحشیگری در خاورمیانه اند. آنها دست به تجاوز، خشونت، اقدامات تروریستی و اعمال غیر قانونی می زنند. آمریکا و اسرائیل مقدار زیادی تسلیحات اتمی دارند و سلاح‌های اتمی آنها در نظر گرفته نمی‌شود».
 
وی افزود: «از نظر من دلیلی وجود دارد که در نظرسنجی بین‌المللی که توسط آژانس های نظرسنجی آمریکا انجام شده، مردم اکثریت کشورها، ایالات متحده را بعنوان بزرگترین خطر برای صلح جهان در نظر گرفته‌اند. هیچ کشور در این نظرسنجی‌ها و از نظر این تهدید، همپایه آمریکا نیست. و جالب است که رسانه‌های آمریکا حاضر به انتشار این نظرسنجی‌ها نیستند اما این مساله باعث فراموشی آن نمی‌شود».
 
خبرنگار یورونیوز پرسید: «شما نقش خیلی مهمی برای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا قائل نیستید. اما این معامله و توافق باعث نشده که شما نظرتان درباره او مساعد تر شود؟ به نظر می‌رسد که او در تلاش برای کاهش خطر جنگ هسته‌ای است؟
 
چامسکی در پاسخ اینطور گفت: «در واقع او در این مسیر تلاش نمی‌کند. او به تازگی یک برنامه تریلیون دلاری برای نوسازی سیستم سلاح‌های اتمی آمریکا براه انداخته که به معنای گسترش سلاح‌های اتمی است. این یکی از دلایلی است که چرا ساعت نمادین روز قیامت که ابتکار مجله دانشمندان اتمی است، فقط در چند هفته گذشته، دو دقیقه به جلو برده شد و به نیمه شب نزدیک‌تر شد. نیمه شب نماد پایان جهان است و اکنون ما تنها سه دقیقه با نیمه شب فاصله داریم. اکنون ما نسبت به سی سال پیش به وقوع فاجعه نزدیکتریم. حتی از زمانی که ریگان سر کار بود و هراس زیادی از جنگ وجود داشت».
 
مجری یورونیوز اینطور پرسید که «در ارتباط با موضوع ایران، شما به آمریکا و اسرائیل اشاره کردید اما اکنون بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل آشکارا می خواهد که توافق با ایران صورت نگیرد که چامسکی گفت: «هزینه های نظامی ایران حتی در مقایسه با استاندارهای منطقه بسیار پایین است، چه رسد که این هزینه‌ها را با آمریکا مقایسه کنیم. دکترین استراتژیک ایران دفاعی است و طوری طراحی شده که حملات دراز مدت را دفع کند و اینجاست که دیپلماسی آغاز می‌شود».
 
مورخ و فیلسوف آمریکایی همچنین افزود: « ایالات متحده و اسرائیل، دو دولت سرکش، نمی‌خواهند یک عامل بازدارنده را تحمل کنند. هیچ تحلیلگر استراتژیکی که مغزش کار کند فکر نمی‌کند که ایران هرگز بخواهد از سلاح اتمی استفاده کند».
 
خبرنگار شبکه یورونیوز در ادامه به نقل از یکی از مخاطبان این شبکه پرسید: «آیا به نظر شما آمریکا دست به توافقی خواهد زد که در وهله اول برای اسرائیل خطرناک باشد؟».
 
چامسکی در پاسخ گفت: «ایالات متحده بطور دائم دست به اقداماتی می‌زند که شدیدا برای اسرائیل خطرناک است و آن اقدامات حمایت از سیاست‌های اسرائیل است. در 40 سال گذشته بزرگترین تهدید برای اسرائیل، سیاست‌های خودش بوده است».
 
خبرنگار این شبکه اروپایی سوال کرد: بخاطر اینکه تروریسم واقعا آفتی جهانی است و برخی از مردم  فکر می‌کنم از جمله خود شما، می‌گویند که این مساله مقاومتی در برابر سیاست‌های ایالات متحده در سراسر جهان است. مسئولیت آمریکا و متحدانش در ارتباط با آنچه امروزه در سراسر جهان شاهدش هستیم، چیست؟
 
تحلیلگر یهودی آمریکایی اینطور جواب داد: «به یاد داشته باشید که بدترین کمپین تروریستی در جهان در واشنگتن سازماندهی شده است. و آن کمپین ترور و کشتار جهانی است. تاکنون هرگز چنین کمپین تروریستی در این مقیاس وجود نداشته است. منظورم، کمپین هواپیماهای بدون سرنشین است. در بخش بزرگی از جهان، آمریکا بطور سیستماتیک و علنی از آنها استفاده می کند».
 
چامسکی همچنین گفت: «این اقدام،  کمپینی است که بطور منظم کسانی را می کشد که از نظر ایالات متحده مظنون بحساب می آیند و آمریکا می خواهند آنها را از بین ببرد و این مسئله، همانطور که شما اشاره کردید، یک کمپین ترور و کشتار است و هنگامی که شما روستایی در یمن را بمباران می کنید، کسی را می کشید، شاید آن فرد کسی باشد که هدف شما بوده و شاید که آن فرد نباشد و افرادی که در همسایگی محل بمباران شما آسیب می بینند، فکر می کنید چطور واکنش نشان خواهند داد؟ آنها دست به اننقام می زنند».
منبع: فارس