۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴

اسد: ایران به دنبال سلطه بر سوریه نیست

رئیس جمهوری سوریه در گفتگویی با یک رسانه اروپایی به تشریح موضع خود در قبال تجاوز سعودی ها به یمن و نقش ایران و حزب الله در سوریه و زمان توقف بحران موجود در کشورش پرداخت.
کد خبر : ۲۳۸۱۹۶
صراط: رئیس جمهوری سوریه در گفتگویی با یک رسانه اروپایی به تشریح موضع خود در قبال تجاوز سعودی ها به یمن و نقش ایران و حزب الله در سوریه و زمان توقف بحران موجود در کشورش پرداخت.

بشار اسد در مصاحبه با روزنامه "اکسپرسن سوئد" که بخش اول آن دیروز منتشر شد،  با اشاره به تجاوز سعودی ها به یمن گفت: سعودی ها به شکل غیر قانونی و بدون مجوز شورای امنیت به یمن تجاوز کرده اند. این تجاوز است. این سبب عداوت و دشمنی بیشتر میان مردم یمن و عربستان بدون دلیل می شود.این دو ملت همسایه هستند. هنگامی که این عداوت ایجاد می شود موضوع به یک  یا دو سال خلاصه نمی شود بلکه به نسل ها دشمنی مربوط می شود.این تجاوز به بی ثباتی در منطقه ما منجر می شود.بهای این تجاوز را همه کشورها می پردازند.

وی در بخش دوم این مصاحبه افزود: سعودی ها به طور دائم و از دهه هشتاد در هر طرح سیاسی اهداف تجزیه طلبانه را دنبال می کنند.آنها فقط به مشکلات طایفه ای دامن می زنند و این موضوعی خطرناک در منطقه ما محسوب می شود.دامن زدن به مشکلات طایفه ای خطرناک است.

بشار اسد درباره آینده سعودی ها پس از جنگ یمن گفت: به طور خلاصه باید بگوییم این فقط محدود به جنگ یمن نیست بلکه به رفتار سعودی ها در طول دهه ها مربوط می شود هنگامی که رفتارهای انتقام جویانه در پیش گرفته اند، از افراط گرایی و تروریسم حمایت می کنند. همه این موارد منجر به آسیب رسیدن به دیگران می شود اما در نهایت موجب نابودی خود آنها می شود.بله تروریست و افراط گرایی و رفتارهای غرض ورزانه و انتقام جویانه سعودی ها را نابود می کند.من نمی توانم پیش بینی کنم اما در نهایت نابود می شود.

ایران هرگز به دنبال سلطه بر سوریه نبوده است

وی درباره نقش ایران در سوریه گفت: ایران هرگز به دنبال تسلط بر کشور سوریه نبوده است و ملت سوریه هرگز سلطه کسی را بر کشورش نمی پذیرد.کمک ایران به سوریه به مفهوم تسلط بر آن نیست و  ایران به دنبال دیکته خواسته های خود بر دولت سوریه نیست.

حمایت حزب الله برای سوریه حیاتی بود

بشار اسد درباره حمایت حزب الله از سوریه نیز گفت: در برخی موارد حمایت کوچک در جنگ بزرگ به نتایج بزرگی منتهی می شود.کمک حزب الله چه کوچک چه بزرگ نتایج مطلوبی داشته است ما نمی توانیم آن را انکار کنیم. موضع و حمایت آنها از سوریه برای ما بسیار حیاتی بود. قطعا بدون حمایت آنها وضع دشوارتر می بود اما اینکه گفته می شود ما بدون حمایت آنها وایران قادر به بقا نبودیم نه این طور نیست.حزب الله در جنگ غیر کلاسیک تجربه خوبی دارد در جنگ غیر کلاسیک کمک کیفی مهمتر از کمک کمّی است.اگر حزب الله با ارتش سوریه مقایسه شود کوچک است اما نوع جنگ و نوع تجربه ای که آنها در اختیار دارند سبب اثر گذاری فراوان آنها شده است. هر گروهی که در کنار ارتش سوریه می جنگد تحت فرماندهی آن حرکت می کند و آنها به طور جداگانه در جبهه ها عمل نمی کنند و تصمیمات جدا اتخاذ نمی کنند همه نبردها تحت فرماندهی ارتش سوریه است و مشکلی وجود ندارد.

نفوذ ایران در سوریه مثبت است

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به اینکه میزان نفوذ ایران در سوریه تا چه اندازه است گفت: موضوع به کلمه نفوذ مربوط می شود زیرا نفوذ ممکن است مثبت باشد یا منفی.اگر بخواهیم از نفوذ فرانسه یا آلمان در اروپا سخن بگویم موضوع کاملا روشن است زیرا یکی از آنها قدرت سیاسی و دیگری قدرت اقتصادی است. ایران کشوری مهم در منطقه ما است ایران کشوری بزرگ و نسبتا توسعه یافته است.من به این نفوذ به شکل مثبت می نگرم. ایران به دنبال ثبات بیشتر برای تحقق منافع خود است و هر کشوری منافعی دارد.نفوذ ایران مثبت است.

وی درباره رابطه حماس با سوریه نیز گفت : ارتباطی وجود ندارد نه در سطح رسمی و نه در سطح مردمی.

همکاری بین ارتش سوریه و ارتش آمریکا وجود ندارد

بشار اسد درباره همکاری میان ارتش سوریه و ارتش آمریکا نیز گفت: دشمن من در وهله اول تروریست ها هستند و در ثانی همکاری میان ارتش سوریه و ارتش آمریکا وجود ندارد. هیچ همکاری حتی به شکل غیر مستقیم وجود ندارد هر چند که ما در همان مناطقی که آمریکایی حملات هوایی صورت می دهند، حملات هوایی انجام می دهیم اما همکاری وجود ندارد.ما هماهنگی هم با آنها نداریم در ظاهر آنها دم از حمایت ما در قبال داعش می کنند اما واقعیت به گونه ای دیگر است.اگر بخواهیم مقایسه ای درباره آمار حملات ائتلاف متشکل از 60 کشور که برخی از آنها کشورهای بزرگی هستند به عمل آوریم به مراتب کمتر از یک کشور کوچک مانند سوریه است. آنها احیانا کمتر یا بیشتر از 10 حمله هوایی در روز انجام می دهند اما ما بیش از صد حمله در روز انجام می دهیم. بنابرین ما 10 برابر آنها حمله هوایی می کنیم.

آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم جدی نیستند

وی تاکید کرد:‌ آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم جدی نیستند و نمی توانند کمکی به ما بکنند.آنها به مدت چهار ماه برای آزاد سازی شهر کوچکی که در رسانه های غربی کوبانی نام دارد درگیر شدند در حالی که شهر مشابه کوبانی ظرف دو یا سه هفته از سوی ارتش ما آزاد می شود.مشکل در طرح های آنهاست.آنها کمکی به ما نمی کنند. در واقع داعش و النصره در کشورهای مختلف تحرکاتی انجام می دهند و ما شاهد کمکی نبوده ایم.

بشار اسد درباره حملات آنها و هماهنگی آنها با نیروی هوایی سوریه گفت: آنها مجوزی از سوریه نگرفته اند و حملات هوایی آنها غیر قانونی است و ما این را به طور آشکار اعلام کرده ایم که حملات آنها غیر قانونی است.

جنگ داخلی در سوریه در کار نیست جنگ سوری‌ها با تروریست هاست

رئیس جمهور سوریه درباره جنگ در این کشور و اینکه در رسانه از جنگ داخلی یاد می شود اعلام کرد: یکی از اصطلاحات اشتباهی که در رسانه های غربی به کار برده می شود جنگ داخلی در سوریه است که این درست نیست.جنگ داخلی خطوط طایفه ای و نژادی دارد اما در سوریه جنگ میان جامعه سوریه و تروریست هاست.

وی درباره سئوالی مبنی بر اینکه جنگ در سوریه چگونه متوقف می شود بیان کرد: توقف دخالت خارجی. من این را بارها قبلا گفته ام.مشکل ما بسیار پیچیده نیست راهکار کاملا روشن است.پیچیدگی بحران سوریه به سبب دخالت خارجی است.این دخالت ها باید متوقف شود و از ورود تروریست هایی که از ترکیه و با حمایت سعودی ها و قطر و خود اردوغان می آیند باید جلوگیری شود و ارسال سلاح و پول برای تروریست ها متوقف شود و چتر حمایتی غرب از تروریست ها تحت هر عنوانی خواه به مخالفان میانه رو یا غیر متوقف شود در این صورت بحران سوریه ظرف چند ماه حل می شود و مدت زیادی به طول نمی انجامد.

منبع: تسنیم