۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲

گول نظرسنجی‌های بی‌اعتبار را نخورید

یک وب‌سایت نامعتبر که به نظر می‌رسد اهداف تجاری دارد، برای چندمین بار اقدام به انجام نظرسنجی انتخاب بهترین‌های ورزش دنیا کرده؛ انتخاب بهترین والیبالیست دنیا برای ایرانی‌ها بسیار مهم است اما این نظرسنجی چقدر معتبر است؟
کد خبر : ۲۳۸۲۱۹
صراط: در روزهای اخیر لینکی از یک سایت اینترنتی در صفحات هواداران والیبال در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است و در آن از مردم ایران خواسته می‌شود به سعید معروف رای بدهند تا به عنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب شود. ایرانیان نیز که همیشه حامی ورزشکاران محبوب خود هستند با مراجعه به این سایت و رای دادن به کاپیتان تیم ملی والیبال، معروف را با اختلاف بسیار زیادی بالاتر از دیگر نامزدها قرار داده اند.

ایرانی ها همیشه علاقه دارند هموطنان خود را بالاتر از دیگران ببینند و به این دلیل هرگاه یک نظرسنجی اینترنتی به راه افتاده است که یک گزینه ایرانی دارد،‌ نتیجه آن از پیش مشخص است. بارزترین نمونه آن نظرسنجی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در زمانی بود که حسین رضازاده در اوج بود. این فدراسیون قصد انتخاب بهترین وزنه بردار سال را داشت اما هجوم ایرانی ها برای رای دادن در این نظرسنجی باعث شد در نهایت مسئولین فدراسیون بین‌المللی این رای گیری را باطل کنند.

یک سایت اینترنتی که ظاهرا مدیری ایرانی دارد با اطلاع از این ویژگی مردم کشورمان در ماه‌های اخیر شروع به فعالیت کرده و نظرسنجی‌های مختلفی نیز طراحی می کند. لینک مربوط به نظرسنجی های این سایت نیز خیلی زود بین مردم پخش می‌شود و به این ترتیب تعداد بازدیدکنندگان آن به صورت روزافزون افزایش می‌یابد.

این سایت اخیرا نظرسنجی انتخاب بهترین بازیکن والیبال جهان را به راه انداخته است و بسیاری از مردم ایران صرفا به دلیل انگلیسی زبان بودن آن تصور می‌کنند واقعا قرار است یک نظرسنجی معتبر بین‌المللی برگزار شود و با قدرت در آن شرکت می کنند.

پوشش خبر برگزاری این نظرسنجی در برخی رسانه‌ها نیز باعث شده است تعداد ایرانی‌هایی که در آن شرکت می‌کنند بیشتر شود که این مسئله قطعا هدف اصلی مدیر سایت از برگزاری چنین نظرسنجی‌هایی است.

انتخاب بهترین‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی معمولا در اواخر یا اوایل سال میلادی انجام می شود و برگزاری نظرسنجی در ماه چهارم سال 2015 به تنهایی می تواند غیر منطقی بودن آن را مشخص کند. در حالی که سال 2014 به پایان رسیده است و از آن مهمتر از زمان به پایان رسیدن مسابقات ملی والیبال در این سال بیش از هفت ماه می گذرد، چه توجیهی برای انتخاب بهترین بازیکن وجود دارد؟ آن هم در آستانه آغاز رقابت های لیگ جهانی 2015. فدراسیون والیبال ایران نیز از غیر معتبر بودن این سایت خبر داده است.

نکته‌ای که باید علاقه مندان به والیبال بدانند این است که برگزاری نظرسنجی برای انتخاب بهترین بازیکن جهان اصلا در این رشته جایی ندارد. فدراسیون بین‌المللی حتی بهترین‌های سال جهان را نیز انتخاب نمی کند و این مسئله صرفا در هر دوره رقابت‌ها به صورت مجزا انجام می‌شود. به علاوه اینکه یک پاسور هیچگاه با یک لیبرو یا یک مدافع میانی مقایسه نمی‌شود و فدراسیون بین‌المللی بهترین بازیکنان را در پست‌ها و بخش‌های مختلف به صورت مجزا انتخاب می‌کند و یک بازیکن نیز به عنوان ارزشمندترین بازیکن معرفی می‌شود که آن بازیکن نیز از میان بازیکنان تیم قهرمان است.

بازیکنان حاضر در این نظرسنجی نیز نه بر اساس کیفیت خود بلکه بر اساس میزان محبوبیت و شهرت خود در کشورهایشان انتخاب شده‌اند. برخی بازیکنان نیز از کشورهایی مانند صربستان و بلغارستان هستند که در سال 2014 نتایج خوبی در لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان به دست نیاوردند که بازیکن آنها جایی در میان بهترین‌های جهان داشته باشد.

در نهایت هواداران والیبال و دوستداران سعید معروف باید یک لحظه پیش خود فکر کنند تا به این نتیجه برسند که بالاتر قرار گرفتن کاپیتان تیم ملی در فهرستی که بازیکنی از پورتوریکو نیز در آن حضور دارد چه ارزش و اعتباری برای معروف و والیبال ایران به همراه دارد؟
منبع: تسنیم