۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

وقتی هاشمی به نظر امام بی‌اعتنایی کرد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مجلس خبرگان آقای منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری معرفی کرد، گفت: امام (ره) از طریق محمد گیلانی به مجلس خبرگان پیغام می‌دهند که این کار را نکنید ولی آقای هاشمی تمکین نمی‌کند و موضوع را مطرح می‌کند و مجلس خبرگان هم به جانشینی منتظری به عنوان جانشین رهبری رای موافق می‌دهد و سرانجام منتظری قائم مقام رهبری می‌شود.
کد خبر : ۲۳۸۳۴۰
صراط: منوچهر محمدی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی در دومین جلسه از درس‌ گفتارهای انقلاب اسلامی گفت: پس از درگذشت فرزند امام (آقا سیدمصطفی خمینی) و  انتشار مقاله روزنامه اطلاعات در 17 دی 56 که منجر به شورش مردم علیه حکومت شد، امام خمینی (ره)  نقش فرماندهی انقلاب را به عهده گرفتند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: بعد از تبعید امام خمینی (ره) از عراق به پاریس یعنی یکسال آخر حکومت پهلوی و قبل از پیروزی انقلاب امام خمینی (ره) با فرماندهی‌کردن انقلاب اقدامات بسیار مؤثری در جهت پیروزی انقلاب انجام دادند.

با تقدیم گل به سربازان در قلب‌های آن‌ها نفوذ کنید

محمدی افزود: امام خمینی (ره) با فرماندهی انقلاب، به انقلابیون اجازه بکارگیری اسلحه در مقابل نیروهای مسلح را نداد و به انقلابیون می‌فرمود که نباید در مقابل برادرهایتان(سربازان) اسلحه بکار ببرید  بلکه بجای شلیک گلوله آنها یک شاخه گل بر سر تفنگ‌هایشان بگذارید و با این کارتان در قلب آنها و نظامیان نفوذ کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) با فرماندهی انقلاب در پیش از انقلاب به سربازها حکم داد که پادگان‌ها را خالی کنند، گفت: در روزهای آخر حکومت پهلوی و چند روز قبل از انقلاب در حالی که فرماندهان در پادگان‌ها حضور داشتند فرمانبری برای اطاعت از آن‌ها وجود نداشت و سربازان پادگان‌ها را خالی کرده بودند.

وی تصریح کرد: بنابراین با دستور  امام خمینی (ره) در دوره فرماندهی مبنی بر نرفتن سربازان به پادگان‌ها و نرفتن کارمندان به سر کارهایشان منجر به ضعیف شدن رژیم پهلوی با کمترین هزینه شدند.

محمدی افزود: با این اتفاقات آمریکایی‌ها متوجه شدند که دوران حکومت پهلوی به پایان رسیده بنابراین تلاش کردند تا با راه‌اندازی یک کودتا انقلاب را سرنگون کنند که امام با درایت کامل جلوی آن را گرفت.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت : شب 21 بهمن ماه سال 57 و بعد از فرار شاه در حالی که   شاپور بختیار حکومت را در دست داشت برای انجام کودتا اعلام حکومت نظامی شد، بنابراین  امام خمینی با دستور به انقلابیون مبنی بر اینکه هیچ فردی در خانه نماند و همه به خیابان‌ها بریزند؛ جلوی کودتا را گرفتند و در نتیجه رژیم شاه ساقط شد و با اعلام بی‌طرفی ارتش، انقلاب در 22 بهمن به پیروزی رسید.

وی با بیان اینکه عده‌ای سعی می‌کنند که امام خمینی (ره) را جزء رهبران کاریزماتیک به شمار آورند و پیروزی انقلاب را ناشی از نیروی جذبه ایشان بدانند، گفت: اگرچه  معتقدم امام از این ویژگی برخوردار بود ولی نیروی کاریزما باعث به اوج قدرت رساندن ایشان نشد بلکه مشروعیت امام به عنوان مرجعیت دینی، توانمندی سیاسی و ساده زیستی موجب به اوج رسیدن ایشان شد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌های دیگر، عظمت انقلاب را آشکارتر می‌‌سازد، گفت: انقلاب فرانسه فاقد رهبری واحد بود و انقلاب روسیه هم که گفته می‌شود با رهبری لنین به پیروزی رسید، این فرد نقشی در پیروزی آن نداشت.

محمدی تصریح کرد: در زمان انقلاب روسیه،  لنین در سوئیس و در تبعید به سر می‌برد و پس از آنکه در جریان انقلاب قرار گرفت با کمک آلمان‌ها که دشمن روسیه بودند  پس از برکناری شاه به کشورش بازگشت و  سه  سال بعد از انقلاب هم درگذشت.

انقلاب اسلامی ایران انقلابی الهی بود

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب الهی است که با گذشت 36 سال از وقوع آن و عبور از بسیاری از مشکلات هنوز خود را حفظ کرده، بیان داشت: وقتی واقعه 7 تیر سال 60 (بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی) را به من اطلاع دادند پاهایم سست شد و روی صندلی نشستم اما در  آن شرایط هم اطمینان داشتم که این انقلاب خود را حفظ خواهد کرد و مطمئن بودم که انقلاب اسلامی ایران وابسته به اشخاص نیست که با شهادت عده‌ای، نتواند به حیاتش ادامه دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در مورد رکن دیگر انقلاب یعنی مکتب، اظهار داشت: مکتب رشته‌‌ای از ایدئولوژی است و در نگاه به مکتب تشیع پی می‌بریم که این مکتب یک مکتب اعتراض علیه حکومت‌های نامشروع، غیرالهی و جاهل است.

وی با بیان اینکه اهل تشیع براساس آیه شریفه قرآن «یا ایها‌ الذین امنوا اطیعوا‌الله و اطیعوالرسول و اولی‌الامرمنکم) معتقدند که اولاامر باید عادل و برگزیده خدا باشند، گفت: برادران و پیروان مکتب اهل سنت چنین اعتقادی ندارند و می‌گویند که هر مسلمانی که غلبه کرد اطاعت از او واجب و اوالاامر است.

دلایل پیروزی انقلاب از زبان محققان اسرائیلی

محمدی بیان داشت: یکی از دانشگاه‌های اسرائیل در سال 65، 120 نفر از اساتید بزرگ دنیا که درباره اسلام و ایران کار تحقیقاتی انجام داده بودند را دور هم جمع کرد و از آنها خواست تا راز و رمز پیروزی و تداوم انقلاب را بیان کنند.

وی افزود: آنها 3 علت پیروزی انقلاب را شیعه‌ بودن، الگو پذیری از قیام امام حسین و عاشورا و امید، انتظار و یقین به ظهور منجی عالم بشریت امام زمان (عج) و پیروزی بر تمام ظالمین جهان را عنوان کردند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: فرق مکتب اسلام با مکاتب دیگر این است که مرگ در راه خدا برای آنها شهادت است و پیروان مکتب اسلام معتقدند که شهیدان هرگز نمی‌میرند.

محمدی افزود: مکتب ما از عنصر ولایت فقیه بعنوان نائب امام زمان تبعیت کرد و این مکتب توانست قدرت عظیمی به مردم بدهد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: با وجود اینکه در ایران تنوع قومیت فوق‌العاده است ولی مردم در دو چیز با هم اشتراک دارند یکی ایرانی بودن و دیگری رهبری واحد که در جایگاه رهبری جهان اسلام قرار دارد و همین دو موضوع بر قومیت‌ها غلبه کرده است.

محمدی تصریح کرد: ایران تمدنی دیرینه دارد و تمامی قومیت‌ها در ایران خود را ایرانی می‌دانند و هر مهاجمی که به ایران حمله کرده از جمله اسکندر و چنگیزخان مغول  نه تنها نتوانسته‌اند فرهنگ خود را به ایران غالب کند بلکه خودشان هم در فرهنگ ایرانی هضم  شده‌اند.

وی افزود: مصر علیرغم داشتن تمدنی دیرینه و حتی قدیمی‌تر از تمدن ایران،  بر اثر حمله اعراب مسلمان هویت خودش را از دست داد و علاوه بر  پذیرفتن اسلام،  فرهنگ اعراب بر آنها غلبه کرد و عرب  شدند ولی ایرانی‌ها در جریان حمله اعراب مسلمان به ایران اسلام شیعی را پذیرفتند ولی فرهنگ  عرب را نپذیرفتند و ایرانی باقی ماندند و زبان و تمدن خود را حفظ شد.

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: ایرانی‌ها در جایگاه رهبری جهان اسلام قرار گرفتند و اندیشمندان بزرگی به عالم اسلام تحویل دادند به طوری که هیچ قومیتی به اندازه ایران اندیشمند تحویل جهان اسلام نداده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انقلاب‌های مختلف دنیا مربوط به اقشار خاصی بوده‌اند، گفت: انقلاب فرانسه معروف به انقلاب بورژواها و یا ثروتمندان که فقط یک درصد جامعه را تشکیل می‌دادند بود و انقلاب چین معروف به انقلاب کشاورزان و انقلاب روسیه به انقلاب کارگران و انقلاب کوبا به انقلاب چریک‌ها معروف بود.

وی افزود: اما انقلاب اسلامی ایران به قشر و طبقه خاصی تعلق نداشت و همه اقشار از جمله دانشجو، دانش‌آموز، معلم، طبقات مختلف اصناف، کارمندان، کشاورزان، کارگران و بطور کلی همه جغرافیای کشور در پدید آمدن آن نقش داشتند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه امام خمینی (ره) می‌فرمودند که توده‌ها و پابرهنه‌ها قیام کردند و انقلاب را بوجود آوردند، اظهار داشت: از دیدگاه مارکسیستی و لیبرالیستی توده‌ها، طبقه پایین و ناآگاهی هستند که جامعه برای آنها نقشی قائل نیست در حالی که امام برای توده‌ها نقش قائل بود و می‌فرمود اگر  توده‌های ملت قیام نکنند به جایی نمی‌رسیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران از ابتدای تشکیل تاکنون 18 بحران را پشت سرگذشته است و تعدادی زیادی از این بحران‌ها در طول 10 سال اول انقلاب اتفاق افتاده، تصریح کرد: این انقلاب 4 کودتای نظامی (نوژه، حزب توده، کودتای قطب‌زاده و شریعتمداری، کودتای پالیزبان و سلطنت‌طلب‌ها)، 5 منازعه قومی، 4 ترور جمعی سران، 2 جنگ تجاوزگرانه (حادثه طبس و جنگ تحمیلی) و 3 فتنه که 2 فتنه‌ی آن در زمان امام خمینی (ره) (فتنه شریعتمداری و فتنه قائم مقامرهبری (منتظری)) اتفاق افتاد را پشت سر گذشته.

محمدی افزود: با وجود تمامی این وقایع و توطئه‌ها  انقلاب اسلامی توانست همه را پشت سر گذاشته و خنثی کند و کارآمد‌تر و قدرتمند‌تر در صحنه حضور یابد و نه تنها صدمه ندید بلکه روز به روز بر پیروزهایش اضافه شد.

وی تصریح کرد: کشور عراق 8 سال با جمهوری اسلامی ایران جنگید ولی این کشور امروز در دستان ماست و کشورهای دیگر مثل سوریه، لبنان، افغانستان و اخیرا یمن در دست ما هستند و آمریکا با تمام قدرتش روز به روز در حال  عقب‌نشینی در منطقه است.

این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت:  نسلی که انقلاب را به پیروزی رساند در رژیم شاه رشد یافته بود و من برخلاف برخی اعتقادات که می‌گویند نسل امروز مانند نسل آن دوره نیستند می‌گویم نسل امروز چون در جمهوری اسلام تربیت یافته حتی می‌تواند از آن نسل که انقلاب را به پیروزی رساند بهتر عمل کند.

محمدی اظهار داشت: فساد در رژیم شاه بیداد می‌کرد، مواد مخدر تبلیغ می‌شد و خواهر شاه یکی از عناصر اصلی قاچاق مواد  مخدر در کشور به شمار می‌رفت و در کنار هر دانشگاه یک کاخ جوانان که مروج آن سازمان سیا و  محل فساد و فحشاء بود قرار داشت.

وی افزود: قبل از انقلاب 70 هزار شهید تقدیم انقلاب شد در حالی که برای هیچکدام از انقلاب‌ها چنین اتفاقی نیفتاد و آمار کشته‌ها در انقلاب روسیه 140 نفر و در انقلاب چین هم به همین اندازه بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شهادت‌ها و جانبازی‌ها در انقلاب ثمر بخش بود و در نتیجه آن ها انقلاب به پیروزی رسید، تصریح کرد: بعد از انقلاب 17 نفر بر اثر ترور و 200 هزار نفر در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و حدود 500هزار نفر هم مجروح و جانباز شدند.

محمدی با بیان اینکه صاحب انقلاب امام زمان است و این انقلاب یک انقلاب الهی است، گفت: رهبری و ولی فقیه وصل به امام زمان (عج) هستند و اگر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به امام زمان (عج) وصل نبودند نمی‌توانستند اسلام را اینچنین با قدرت اداره کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: تمام دنیا علیه سوریه بسیج شدند تا این کشور را ظرف 2 ماه در هم شکنند  اما تنها فردی که پیش‌بینی کرد بشار اسد قدرتمندانه می‌‌ماند، مقام معظم رهبری بودند و این در حالی است  که یک شخص با تحلیل سیاسی عادی نمی‌تواند چنین پیش‌بینی بزرگی را داشته باشد.

وی افزود: ما مکلفیم تا انقلاب الهی را به خوبی بشناسیم و در جایگاه خودمان و برحسب توانمان نسبت به وظیفه خود در مقابل انقلاب عمل کنیم.

تک تک مردم باید نقششان را به درستی در انقلاب ایفا کنند

محمدی به بیان خاطره‌ای در دوران جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: در دوران جنگ تحمیلی صدام تهدید کرده بود که در روز 22 بهمن  برج آزادی را بمباران می‌کند و من هم که در خارج از کشور بودم  برای شرکت در راهپیمایی آن سال خودم را به سرعت به تهران رساندم، در روز راهپیمایی بانویی که در میان جمعیت حضور داشت را دیدم که توسط یکی از سربازان برای دیدن سکوی سخنرانی به نقطه‌ای که دید بهتری داشت دعوت شد ولی آن فرد در جواب سرباز گفت، فرزندم من با سکو کاری ندارم من امروز آمده‌ام که در این جمعیت نقشم را به عنوان یک نقطه ایفا کنم و کاری به چیز دیگر ندارم.

وی افزود: همه ما باید در انقلاب از حرف این زن پند بگیریم و هر کدام از ما باید نقشمان را به اندازه یک نقطه در این انقلاب به درستی ایفا کنیم چرا که 9 دی سال 88 از همین نقطه‌ها پر شد و در نتیجه جمع این نقطه‌ها دریا شد و دودمان فتنه را برچید.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه به ریاست جمهوری بنی‌صدر اشاره کرد و گفت: بنی‌صدر با 85 درصد رای مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد در حالی که امام خمینی (ره) از همان روز اول وی  را به خوبی می‌شناخت و به بنی‌صدر می‌گفت شما صلاحیت ریاست جمهوری را ندارید.

وی افزود: روزی که بنی‌صدر برای اجازه کاندیداتوری نزد امام (ره) رفت امام خمینی به وی گفت شما صلاحیت ندارید ولی بنی‌صدر به محض اینکه از خانه امام بیرون آمد خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کرد.

محمدی اظهار داشت: اگر امام خمینی (ره) در آن شرایط می‌گفت که بنی‌صدر صلاحیت رئیس جمهور شدن را ندارد و در مقابل خواسته مردم مبنی بر کاندیداتوری در ریاست جمهوری بنی‌صدر می‌ایستاد قطعا مسئله دیکتاتوری پیش می‌آمد و ممکن بود مردم به امام (ره) بگویند دیکتاتور، بنابراین ایشان به خواست مردم احترام گذاشت و اجازه داد بنی‌صدر انتخاب شود و وی را تنفیذ کرد و فرماندهی کل قوا را به او  واگذار کرد که البته امام پس از آن این سمت را به هیچ فرد دیگری ندادند.

وی افزود: در دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر، هاشمی رفسنجانی نامه بسیار تندی به امام نوشتند که چرا شما از بنی‌صدر که کاملا راه خلاف می‌رود دفاع می‌کنید که البته امام پاسخ آن نامه را ندادند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: در آن دوره بنده به همراه برخی استانداران به خدمت امام (ره) رفتیم و توضیحاتی در مورد فتنه‌انگیزی‌های بنی‌صدر و مخصوصا فتنه‌گری‌های وی در سیستان و بلوچستان ارائه کردیم و همچنین در جلسه هیئت وزیران من اعلام کردم که باید مواظب باشیم زیرا کارهای بنی‌صدر نشان می‌دهد که قصد دارد نقش مصدق را بازی کند و امام در آن جلسه گفتند که من از این موضوعات مطلع هستم و به موقع دست وی را قطع می‌کنم.

محمدی با بیان اینکه همواره این سؤال برای ما وجود داشت که زمان مناسب برای برملا شدن فتنه‌انگیزی‌های بنی‌صدر چه موقع است، اظهار داشت: سرانجام ماجرای  14 اسفند سال 59 دانشگاه تهران و سخنرانی بنی‌صدر پیش آمد و بعد از آن سخنرانی مردم علیه او به خیابان‌ها ریختند و شعار دادند ابوالحسن پینوشه رأی ما کوفتت بشه.

وی افزود: با این کار عملا مردم رأی خود را از بنی‌صدر پس گرفتند و به این ترتیب مردم به اشتباه خودشان مبنی بر رأی دادن به بنی‌صدر پی‌بردند و امام خمینی (ره) هم خلاف تمایل مردم عمل نکرد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: در اوایل انقلاب یک روز شورای فرماندهی سپاه به همراه سید مهدی هاشمی که مدیر واحد نهضت‌ها بود با لباس روحانیت نزد امام می‌روند و امام که چهره سید مهدی هاشمی را نمی‌شناخت از حاج احمد آقا سوال می‌کنند که این شخص کیست و حاج احمد آقا در پاسخ به امام می‌گویند این فرد همان سید مهدی هاشمی معروف است.

وی افزود: امام پس از اتمام جلسه می‌فرمایند این شخص آن چنان سیلی محکمی به آقای منتظری خواهد زد که منتظری دیگر نمی‌تواند قد علم کند و بعد هم به شورای فرماندهی سپاه دستور می‌دهند که هاشمی را اخراج کنند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: شورای فرماندهی سپاه جرأت اخراج سید مهدی هاشمی را نداشت و به همین دلیل واحد نهضت‌ها را تعطیل و منحل می‌کند و به این ترتیب سید مهدی هاشمی خود به خود سمتش را از دست می‌دهد و آقای منتظری هم واحد نهضت‌ها را به بیتش منتقل می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مجلس خبرگان آقای منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری معرفی کرد، گفت: امام (ره) از طریق محمد گیلانی به مجلس خبرگان پیغام می‌دهند که این کار را نکنید ولی آقای هاشمی تمکین نمی‌کند و موضوع را مطرح می‌کند و مجلس خبرگان هم به جانشینی منتظری به عنوان جانشین رهبری رای موافق می‌دهد و سرانجام منتظری قائم مقام رهبری می‌شود.

محمدی اظهار داشت: امام (ره) علیرغم مخالفت، قائم مقامی منتظری را می‌پذیرد و اختیارات وسیعی به وی می‌دهد تا زمانی که ماجرای سید مهدی هاشمی و خانه تیمی و جنایت‌هایی که قبل و بعد از انقلاب کرده بود برای وزارت اطلاعات برملا می‌شود.

وی افزود: پس از آشکار شدن کارهای سید مهدی هاشمی او به دستور امام دستگیر می‌شود و در مقابل دستگیری سید مهدی هاشمی، آقای منتظری موضع می‌گیرد و به عنوان اعتراض درسش را تعطیل کرده و اعلامیه‌ای منتشر می‌‌کند و نامه‌ خیلی تندی هم به حضرت امام (ره) می‌نویسد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: آقای منتظری با تمام وجود از سید مهدی هاشمی دفاع می‌کرد و اصول انقلاب را زیر پا گذاشت و حتی حرف‌هایی مانند حرف‌های آقای شریعتمداری مبنی بر اینکه ما اشتباه کردیم که جنگ کردیم و باید تاوان خون شهیدانی را که ریخته‌ایم را بدهیم می‌زد.

وی افزود: سرانجام  در سال 68 حکم عزل منتظری بعنوان قائم مقام رهبری توسط امام صادر شد و این شخص از صحنه سیاست کنار گذاشته شد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه گاهی اوقات به مصلحت نظام نیست که برخی افراد و منحرفان از صحنه سیاست به طور کامل حذف شوند، گفت: در این مواقع باید صبر کرد و به موقع عمل کرد اگرچه صبر و تحمل آن سنگین است.

منبع: فارس
برچسب ها: هاشمی امام منتظری