۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹

مردم برای فکت‌شیت واژه پیشنهاد دهند

معاون گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: به احتمال زیاد واژه «گزاره برگ» که پیش از این نیز مطرح شده بود، تصویب می‌شود. زیرا هنوز نظر دیگری که بتوان روی آن اتکا کرد به دست ما نرسیده و کلمه تازه‌ای مطرح نشده است.
کد خبر : ۲۳۸۳۸۴
صراط: نسرین پرویزی معاون گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از برگزاری جلسه تصویب واژه جایگزین عبارت «فکت شیت» خبر داد و گفت: شنبه هفته آینده این جلسه برگزار خواهد شد تا واژه مورد نظر به تصویب برسد.
 
وی افزود: البته به احتمال زیاد واژه «گزاره برگ» که پیش از این نیز مطرح شده بود، تصویب می‌شود. زیرا هنوز نظر دیگری که بتوان روی آن اتکا کرد به دست ما نرسیده و کلمه تازه‌ای مطرح نشده است. با توجه به بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، این کلمه گزینه بهتری است.
 
معاون گروه واژه گزینی گفت: ما یک گروهی در گروه واژه‌گزینی داریم تحت عنوان گروه فوریت‌ها که وقتی یک واژه‌ای مطرح می‌شود، اعضای این گروه با اساتید مشورت می‌کنند و واژه‌های جایگزین را پیشنهاد می‌کنند و ما در یک جلسه بهترین‌ را انتخاب و اعلام می‌کنیم تا بعد در شورا مطرح شود.
 
او به فرد پیشنهاد دهنده این واژه اشاره کرد و گفت: در مورد واژه «فکت شیت» آقای حدادعادل واژه جایگزین «گزاره برگ» را پیشنهاد کرده‌اند. بر اساس صحبت‌هایی که در جلسه مطرح شد کلماتی مانند گزارش پیشنهاد شد که با توجه به آنها آقای حداد این واژه را مطرح کردند. البته در این گروه کارها به صورت گروهی پیش می‌رود و نظرات شخصی چندان نقشی ندارد.
 
پرویزی در ادامه گفت: بعد از اینکه یک واژه مطرح می‌شود آن واژه به شورای واژه‌گزینی اعلام می‌شود و در آنجا اعضای شورا در مورد آن نظر می‌دهند و اگر پیشنهاد جدیدی مطرح نشود همان واژه تصویب می‌شود که البته این تصویب برای مدت 3 سال است و اگر تا این مدت بازخوردی نگرفتیم و یا پیشنهادی مطرح نشود این واژه ماندگار خواهد شد.
 
او در پایان گفت: در گروه واژه‌گرینی نظرات مختلف برای واژه جایگزین عبارت «فکت شیت» را پذیرا هستیم و اگر کسی دلایلی برای پیشنهاد خود داشته باشد، به ما اعلام کند تا در جلسه شنبه آینده آن را مطرح کنیم.
 
کلیه مخاطبان می‌توانند نظرات و یا واژگان پیشنهادی خود را برای عبارت «فکت شیت» در انتهای این خبر اعلام کنند تا واژه مناسب از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به تصویب برسد.
منبع: فارس