۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
می‌خواهم بازهم به ایران بیایم

بیشاپ: بخواهند، روسری سر می‌کنم

جولی بیشاپ که روز شنبه به تهران سفر کرد، در بازگشت به استرالیا با بیان اینکه طرفین همکاری‌های اطلاعاتی را گسترش می‌دهند، گفت ایران مصمم به شکست داعش است و از حضور خوبی در میدان نبرد با این گروه برخوردار است.
کد خبر : ۲۳۸۳۸۵
صراط: جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا در بازگشت از سفر یک روزه‌اش به ایران، از توافق دو کشور برای گسترش همکاری‌های دوجانبه اطلاعاتی خبر داد.
 
وی گفت استرالیا اولین بار در ماه اکتبر پس از آنکه دعوت ایران را پذیرفته، درخواست افزایش همکاری‌های اطلاعاتی را به صورت غیررسمی با مقامات ایرانی در میان گذاشته، اما این مسئله پس از آن بیش از پیش در اولویت قرار گرفت که در ماه دسامبر یک تبعه فراری ایران به نام «هارون مونس» در سیدنی دست به گروگان‌گیری زد.
 
خانم بیشاپ در مورد همکاری در مبارزه با گروه تروریستی داعش با بیان اینکه ایران می‌تواند به شناسایی اتباع استرالیا که به این گروه پیوسته‌اند، کمک کند، گفت: «آن‌ها کاملا در عراق حضور دارند. سپاه پاسداران در آنجا حضور میدانی دارد و با نیروهای امنیتی (عراق) کار می‌کند. آن‌ها عملیات‌هایی در تکریت و دیگر مناطق، در همه‌جا انجام می‌دهند.»
 
وی افزود: «ایران مصمم است که از منابع، انرژی و تلاش‌هایش برای شکست داعش استفاده کند. آن‌ها آنطور که روحانی به من گفت، داعش را مهمترین تهدید جهانی حال حاضر می‌دانند.»
 
وزیر خارجه استرالیا ادامه داد: «فکر می‌کنم ماه‌های آینده شاهد نتایج عملی باشیم. فکر می‌کنم آژانس‌های اطلاعاتی موقعیتی برای همکاری بسیار نزدیک‌تر داشته باشند.»
 
خانم بیشاپ که در سفر به ایران با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه دیدار کرد، در مورد روند مذاکرات هسته‌ای گفت: «من مبنا را بر این گذاشته‌ام که تحرک طرفین نهایتا به نتیجه‌ای مثبت ختم می‌شود.»
 
وی در مورد روابط تهران و واشنگتن گفت: «فکر می‌کنم واقعا مایه تاسف است که روابط (ایران) با ایالات متحده تا این حد تضعیف شده و برای این مدت طولانی اینطور باقی مانده است.»
 
به نوشته پایگاه «فیر فکس میدیا»، خانم بیشاپ گفت در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اشتراک نظرهایی با اسرائیل دارد، اما در عین حال تصور نمی‌کند روابط کانبرا با تهران بر روابط استرالیا با اسرائیل تأثیر منفی بگذارد. وی افزود: «تصورم این است که اسرائیل منتظر می‌ماند تا جزئیات توافق نهایی مشخص شود.»
 
وی وضعیت یهودیان در ایران را نیز «بسیار متفاوت» از آنچیزی دانست که خارج از کشور به نظر می‌رسد.
 
خانم بیشاپ که با خبرنگاران استرالیایی صحبت می‌کرد، همچنین از موافقت ایران برای اعزام تیمی از مقامات به استرالیا برای بررسی مسئله پناهجویان ایرانی که کانبرا با درخواست آن‌ها مخالفت کرده، خبر داد.
 
وی در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در برخی رسانه‌های استرالیایی در مورد پذیرش داشتن حجاب در ایران، گفت: «این اولین سفر ما (به ایران) در 12 سال گذشته بود و من نمی‌خواهم که این آخرین سفرمان باشد.»
 
وزیر خارجه استرالیا افزود: «بنابراین، وقتی کسی از من می‌خواهد برای دیدار با رئیس‌جمهور روسری سر کنم، من روسری سر می‌کنم. می‌خواهیم باز هم به ایران بیاییم.»
منبع: فارس