۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱

درخواست یک روزنامه از قوه قضائیه

مدیر مسوول روزنامه «فرهیختگان» موفقیت طرح شناسنامه‌دار کردن سایت‌های خبری و ساماندهی سایت‌های بدون مجوز را مستلزم کمک نهادهایی چون قوه قضاییه و دولت دانست.
کد خبر : ۲۳۸۴۸۴
صراط: مدیر مسوول روزنامه «فرهیختگان» موفقیت طرح شناسنامه‌دار کردن سایت‌های خبری و ساماندهی سایت‌های بدون مجوز را مستلزم کمک نهادهایی چون قوه قضاییه و دولت دانست.
 
او گفت که در سایت‌های خبری بدون مجوز هیچ اخلاق رسانه‌ای حاکم نیست.
 
احسان مازندرانی درباره‌ی اینکه شناسنامه‌دار کردن سایت‌های خبری چقدر به ساماندهی فضای رسانه و شفافیت این فضا کمک می‌کند؟ گفت: بزرگترین ایراد بسیاری از سایت‌های خبری این است که اصلا امکان دسترسی تلفنی و ایمیلی به آنها وجود ندارد و فقط یک بخش «ارتباط با ما» وجود دارد که اصلا نه می‌شود جوابیه‌ای برایش فکس کرد و نه کسی آن را می‌بیند، متاسفانه بخش «ارتباط با ما» فقط حالت نمایشی دارد. به نظرم ساماندهی سایت‌های خبری یکی از کارهای خوبی است که معاونت مطبوعاتی خیلی خوب شروع کرده است ولی نهادهایی مثل قوه قضاییه که به عنوان مثال می‌توانند سایت‌ها را فیلتر کنند و یا از فیلتر دربیاورند از این طرح معاونت مطبوعاتی پشتیبانی کنند تا این سیستم یک وجه الزام‌آوری هم داشته باشد.
 
او در ادامه صحبت‌هایش با یادآوری اینکه اخلاق رسانه‌ای باید در بخش اطلاع‌رسانی رعایت شود، گفت: برخی سایت‌ها و پایگاه‌های خبری متاسفانه برچسب خبرگزاری روی خود چسبانده‌اند در حالی که این طور نیست و بعضا می‌بینیم اصلا اخلاق رسانه‌ای را رعایت نمی‌کنند. به نظرم اگر در این زمینه یک کار گروهی برای ساماندهی سایت‌های اینترنتی خبری متشکل از نمایندگان قوه قضاییه‌، وزارت ارشاد،‌ دولت‌ و نهادهای بالا دستی که درگیر مسائل فرهنگی هستند، تشکیل شود که بتوانند سایت‌های اینترنتی را به معنای واقعی ساماندهی کنند و هشدار بدهند که اتهاماتشان چه جرایمی دارد، قطعا نتیجه مطلوب‌تری می‌گیریم.
 
این مدیر مسوول همچنین گفت: گاهی با یک مطلب منتشر شده در همین سایت‌های خبری بدون مجوز ممکن است هویت و آبروی یک شخص یا یک نهاد زیر سوال برود که به راحتی نتوان از آن گذشت؛ به عنوان مثال شما حجم اخباری که روزانه علیه آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش در همین سایت‌های خبری بدون مجوز منتشر می‌شود را ببینید. ایشان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و شخصی هستند که همیشه در جلسات عمومی سمت راست مقام معظم رهبری می‌نشینند اما متاسفانه یکسری اخبار حاشیه‌ای علیه ایشان و برخی اشخاص در همین سایت‌های بی‌هویت و بی‌شناسنامه منتشر می‌شود؛ اینجاست که اخلاق رسانه‌ای وجود ندارد.
 
مدیر مسوول روزنامه «فرهیختگان» در پایان و در تکمیل مطلب بالا گفت: دیگر اخلاق رسانه‌ای در سایت‌های بدون مجوزی که به شکل قارچ گونه بالا آمدند، وجود ندارد و متاسفانه نهادهای نظارتی هم آنقدری که روی مطبوعات حساسیت دارند، روی این سایت‌ها حساسیت ندارند.
منبع: ایسنا