۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
شرم‌آورترین عذرخواهی دیپلماتیک اروپا

سعودی‌ها با این زن سوئدی چه کردند؟

با ادامه این فشارها موضع وزیر امور خارجه سوئد چندان نپایید و او مجبور شد حرف خود را پس بگیرد. او حتی مجبور شد عذرخواهی کند.
کد خبر : ۲۳۸۵۴۵
صراط: در عربستان سعودی دوازده میلیون زن زندگی می کنند که رانندگی برای آنها ممنوع است، آنها همچنین اجازه ندارند بدون همراه یکی از محارم مرد خود از خانه بیرون بیایند؛ واقعیتی که معمولا مدعیان پر و پا قرص حقوق زنان چشم خود را بر آن بسته اند.

زمانی که وزیر امور خارجه سوئد از این وضع در عربستان سعودی انتقاد کرد، زلزله ای دیپلماتیک در روابط ریاض - استکهلم رخ داد.

مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد، گفته بود: حقوق زنان در عربستان سعودی نقض می شود، آنها حتی اجازه رانندگی ندارند. کشوری که در آن چنین حکومتی وجود دارد، اسم آن را جز دیکتاتوری نمی توان گذاشت.

از دید برخی کارشناسان این اقدام وزیر امور خارجه سوئد بسیار شجاعانه بوده است. اما مقامات عربستان سعودی به شدت واکنش نشان دادند و سفیر خود را از سوئد فراخواندند و بیانیه ای صادر کردند. آنها در این بیانیه گفتند پادشاهی عربستان سعودی این اظهارات را مداخله ای آشکار در امور داخلی خود می داند.

با این حال هیچ کدام از این واکنش ها به اندازه واکنش های داخلی برای وزیر امور خارجه سوئد تند و شدید نبود. مدیران صنایع و شرکت های بازرگانی سوئد به شدت واکنش نشان دادند، زیرا عربستان سعودی پس از آن صدور روادید بازرگانی را متوقف کرد.

ارزش تجارت سوئد با عربستان سعودی سالانه به یک میلیارد و سیصد میلیون دلار می رسد که بیشتر آن شامل فروش کالا به سعودی هاست. در این میان توافق دفاعی سوئد با عربستان سعودی که ارزش آن به نیم میلیارد دلار می رسید، به خطر افتاده بود.

با ادامه این فشارها موضع وزیر امور خارجه سوئد چندان نپایید و او مجبور شد حرف خود را پس بگیرد. او حتی مجبور شد عذرخواهی کند. او در گفتگو با رسانه ها گفت: ما لازم است روابط خود را با عربستان سعودی ترمیم کنیم، اختلاف ها درباره برخی مسائل اشکالی ندارد و طبیعی است؛ اما روشن است که ما می خواهیم روابط کاری خوبی با این کشور داشته باشیم.

به نظر می رسد عقب نشینی وزیر امور خارجه سوئد از حرف های خود کارساز بود؛ سفیر دوباره بازگشت، توافق تسلیحاتی که لغو شده بود دوباره برقرار شد و وزارت امور خارجه سوئد نیز اعلام کرد انتظار می رود روابط دوباره به وضع عادی بازگردد.

شاید این یکی از شرم آورترین عذرخواهی های اروپایی باشد که تا کنون رخ داده است؛ هر چند واقعیتی را به آشکارا نشان داد و ان هم نمایش ارزش های مورد تاکید اروپا در برابر پول است. از دید کارشناسان سیاسی این اتفاق پیامی جالب در عرصه سیاست مخابره کرد و آن اینکه با پول سعودی ها در نیفتید!
منبع: شبکه خبر
برچسب ها: صراط زن سوئد سعودی