۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳

علت مخالفت حزب‌الله‌لبنان با عربستان

روابط میان حزب‌الله لبنان و عربستان در طول تاریخ همواره دچار پیچیدگی بوده است و نه‌ تنها رابطه دوستانه‌ای میان آنها حاکم نبوده بلکه این ارتباط هنوز پیچیده و تیره و تار است و همزمان با تجاوزهای عربستان به یمن این اختلافات کاملاً علنی شده است.
کد خبر : ۲۳۸۵۵۶
صراط: روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی تحت عنوان «عوامل زمینه‌ساز مخالفت حزب‌الله با عربستان» به بررسی عوامل گسترش مخالفت حزب‌الله لبنان با عربستان پرداخته است.

حزب‌الله لبنان و عربستان هیچ‌گاه به طور مستقیم وارد مبارزه علنی نشده و به طور غیرمستقیم با یکدیگر اختلافاتی داشته‌اند.

حزب‌الله همواره سعی می‌کرد که به طور علنی طرف اصلی در این رویارویی نباشد اما عربستان در تلاش بوده تا از طریق هم‌پیمانان خود به ویژه جریان المستقبل به عنوان طرف مستقیم در رویارویی با حزب‌الله باشد.

اکنون، پس از ورود عربستان به جنگ و تجاوز مستقیم علیه ملت یمن، حزب‌الله لبنان هرگونه محافظه‌کاری در خصوص روابط خود با عربستان را کنار گذاشته و با اعلام حالت «دشمنی آشکار با عربستان» به حمایت از مردم یمن پرداخته و به طور بی‌سابقه‌ای دشمنی و حمله مستقیم خود علیه عربستان را آغاز کرده است. سوالی که در این مرحله مطرح می‌شود این است که حزب‌الله در موضع تحکمی و مخالفت خود نسبت به عربستان تا کجا پیش می‌رود؟

شاخصه‌های این حزب نشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان خصومت و دشمنی خود با عربستان را به اوج می‌رساند چراکه سیدحسن نصرالله، رهبر مقاومت در سخنان خود اعلام کرد که هیچ سقف و محدوده‌ای برای خصومت خود علیه عربستان و تجاوزهای جنایتکارانه آن قائل نیست و با اعلام دشمنی آشکار خود با آل سعود، نشان داد که تبعات این اعلام دشمنی هیچ اهمیتی برای حزب‌الله ندارد.

سوالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که چرا حزب‌الله به طور مستقیم نظام حاکم عربستان را هدف خود قرار داده است؟

اعضای حزب‌الله لبنان در پاسخ به این سوال دلایل مختلفی را ذکر کرده‌اند:

نخست اینکه حزب‌الله این تصمیم خود را پس از بررسی‌های دقیق اتخاذ کرد و امیدوار است تا هم‌پیمانانش در این مسیر از حزب‌الله حمایت کنند و از تعهدات خود برای رویارویی با عربستان پا پس نکشند.

به نظر می‌رسد هدف دوم از اتخاذ این تصمیم واکنش به تلاش‌های آل سعود برای شکستن هیبت حزب الله باشد، چراکه زمانی که تاریخ را ورق می‌زنیم متوجه می‌شویم که عربستان همواره سعی می‌کند قدرت سران مقاومت را در لبنان، سوریه و ایران، به ویژه قدرت حزب‌الله در منطقه را زیر سوال ببرد.

عامل سوم رساندن این پیام از سوی حزب‌الله به عربستان است: ما سالیان سال مقابل اقدامات شما سکوت کردیم و خشم خود را فرو بردیم اما اکنون اقدامات شما را تحمل نمی‌کنیم و کلام ما، کلام شمشیر است و تهدیدات شما را جدی نمی‌گیریم و به شما اجازه نمی‌دهیم که از طریق سیاست‌های خود، مذاکره یا تحرکات مذهبی و فتنه‌انگیزی از ما باج‌گیری کنید. چراکه حزب‌الله مواضع خود را مشخص کرده و نمی‌گذارد که شما آن را شکست دهید بلکه این ما هستیم که در نهایت شما را شکست خواهیم داد.

چهارم اینکه سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که هجمه مستقیم و تند حزب‌الله علیه عربستان شبیه به ورود به یک جنگ مستقیم و علنی علیه عربستان است.

پنجمین عامل اتخاذ این موضع توسط حزب‌الله، مساله امروز یمن و فردای لبنان و سوریه است. حزب‌الله اعلام کرد عربستان از طریق حمله به یمن سعی دارد آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور کند تا از این طریق هرچه سریعتر به دستاورد نظامی بزرگی در یمن برسد و پیروز شود و پس از آن مطمئناً هدفش را متمرکز سوریه خواهد کرد تا بشار اسد را شکست دهد و با رفتن به سمت لبنان، حزب‌الله و هم‌پیمانانش را شکست دهد.

ششم اینکه حزب‌الله دفاع از ملت یمن آن هم در مقابله با حملات عربستان را جزو وظایف خود می‌داند و اینکه حزب‌الله باید در مقابله با تجاوزهای عربستانی که دیگر جنایاتش به اوج خود رسیده، در کنار ملت ستمدیده یمن بایستد تا در نهایت با تمام قوا و بالا بردن توان خود و محاسبات صحیح تلاش‌های عربستان برای تجاوز به یمن را ناکام بگذارد.

هفتم اینکه حزب‌الله مطمئن است که عربستان در این جنگ نتایج عکسی خواهد گرفت و شکست راه‌حل نظامی به معنای شکست جنگ عربستان است و شکست آل سعود در یمن، به منزله ناکامی آن در تمامی زمینه‌هاست.

در آخر اینکه حزب‌الله از اینکه همزمان با تحولات داخلی یمن و ایجاد اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی مستقیم وارد عمل شود، هیچ هراسی ندارد و آشکارا از یمن حمایت می‌کند.

منبع: ایسنا