۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

ایران 3 هواپیمای از رده‌خارج خرید!

این هواپیماها که از یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی خریداری شده در سال 1991 تولید شده‌اند و کشور فروشنده آنها را به دلیل سن بالا از چرخه حمل‌ونقل مسافر خارج کرده بود.
کد خبر : ۲۳۸۵۹۷
صراط: در حالی وزیر راه و شهرسازی چند ماهی است که بر ممنوعیت ورود هواپیما با سن بالای ۱۵ سال به ناوگان هوایی تاکید دارد که یک ایرلاین داخلی سه فروند هواپیما بوئینگ ۷۳۷ بیست و چهار ساله را خریداری کرده است.

وزیر راه و شهرسازی اواخر آذرماه سال گذشته در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی از اعمال محدودیت برای ورود هوایپما به کشور خبر داده و گفته بود: از این به بعد فقط به هواپیماهای با سن زیر 15 سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود.

عباس آخوندی با بیان این‌که در دستورالعمل قبلی محدودیتی برای ورود هواپیما نداشتیم تا جائیکه هواپیماهای با عمر 40 سال وارد کشور می‌شدند، بیان کرد: این مسئله باعث شده ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد.

وی گفته بود: شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی به شکل ریالی و ارزی استفاده کنند. در ناوگان هوایی نباید هواپیمای پیر داشته باشیم، در دستورالعمل قبلی محدودیتی در این زمینه نداشتیم و هواپیماهایی تا سن 40 سال وارد کشور می‌شدند.

این در حالی است که خبر می‌رسد یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی اخیراًٌ اقدام به خرید سه فروند هواپیمای بوئینگ 737 بیست و چهارساله کرده است. این هواپیماها که از یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی خریداری شده در سال 1991 تولید شده‌اند و کشور فروشنده آنها را به دلیل سن بالا از چرخه حمل‌ونقل مسافر خارج کرده بود.

هواپیماهای مذکور بیش از 60 هزار ساعت پرواز را انجام داده‌اند.

البته 11 فروردین امسال وزیر راه و شهرسازی در بازدید از شرکت فرودگاه‌های کشور اجرای برنامه ممنوعیت اجاره یا خرید هواپیمای با سن 15 سال را به پس از رفع تحریم‌ها موکول کرد.

آخوندی با بیان این‌که ناوگان حمل و نقل هوایی ایران بسیار پیر است و با این ناوگان قدرت رقابت بین المللی نداریم، درباره ممنوعیت ورود هواپیما با عمر بیش از 15 سال بر اساس دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بخش عمده اجرای این دستورالعمل و نوسازی ناوگان هوایی به رفع تحریم ها مربوط می شود که امیدواریم این بخش ها به نتایج مثبت ختم شود.

در این بین مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی صنعت حمل‌ونقل هوایی باید به این پرسش پاسخ دهند که چرا و چگونه مجوز خرید هواپیماهای 24 ساله را به شرکت‌های هواپیمایی داخلی داده‌اند؟
منبع: تسنیم
برچسب ها: صراط هواپیما