۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸

پاسخ هاشمی به سوالی درباره فروش کلیه

سیدحسن هاشمی در حاشیه این نشست، در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت کلیه در بازار خرید و فروش اعضا گفت: این موضوع را ما هم از رسانه‌ها شنیده‌ایم که البته امری آزاردهنده است. بر این موضوع ما اکنون برسر دو راهی قرار داریم؛ اینکه مانع خرید و فروش کلیه شویم که در این میان عده‌ای از بین می‌روند و یا اینکه اهدای عضو را ترویج کنیم.
کد خبر : ۲۳۸۶۳۰
صراط: وزیر بهداشت گفت: گفت: هم اکنون دسترسی مردم به دارو و ملزومات به بیش از ۹۷ درصد و پرداخت ها در ۵۷۰ بیمارستان دولتی به کمتر از ۶ درصد رسیده است.

 سید حسن هاشمی  وزیر بهداشت در احلاس بین اللملی کاهش نابرابری های سلامت  با اشاره به قرار گرفتن ۸ میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه سلامت، تاکید کرد: در حال حاضر تمامی مردم کشور، تحت پوشش یکی از سه بیمه سلامت هستند.

او با اشاره به اینکه توجه به عدالت در همه حوزه ها به ویژه در بخش سلامت یکی از اهداف انقلاب است ادامه داد: توسعه روستاها و نقاط محروم در حوزه بهداشت باعث شده است که بسیاری از شاخص های انسانی، به ویژه مرگ مادران باردار و نوزادان به اندازه شهرها کاهش یابد و از این نظر شکاف بین روستاها و شهرها به حداقل برسد.

وزیر بهداشت، گفت: دولت دکتر روحانی ارتقای سلامت مردم ایران و افزایش نقش دولت در پرداخت هزینه های سلامت را اولویت خود قرار داده است.

هاشمی گفت: هم اکنون دسترسی مردم به دارو و ملزومات به بیش از ۹۷ درصد و پرداخت ها در ۵۷۰ بیمارستان دولتی به کمتر از ۶ درصد رسیده است.

او با بیان اینکه بسیاری از بیماران صعب العلاج مشمول حمایت های دولتی هستند ادامه داد: توجه هدفمند به پیشگیری و توسعه پایدار همواره به عنوان زیربنای اقدامات ، مورد توجه ما بوده است.

وزیر بهداشت گفت: تنها با همکاری بین بخشی و مشارکت مردم و توجه به محوریت سلامت در همه سیاستگذاری ها ، شاهد کنترل قابل توجه بیماری‌ها و جلوگیری از وقوع آنها خواهیم بود.

او با اشاره به عقد تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محیط زیست ، شهرداری‌ها و سایر سازمان ها گفت: این اقدامات نشان می دهد پیوند سلامت در بخش های مختلف و با همکاری دیگر دستگاه‌ها نه تنها امکان پذیر است بلکه راهکار ملی است که همه دستگاه‌ها باید به آن اهتمام بورزند.

سیدحسن هاشمی در حاشیه این نشست، در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت کلیه در بازار خرید و فروش اعضا گفت: این موضوع را ما هم از رسانه‌ها شنیده‌ایم که البته امری آزاردهنده است. بر این موضوع ما اکنون برسر دو راهی قرار داریم؛ اینکه مانع خرید و فروش کلیه شویم که در این میان عده‌ای از بین می‌روند و یا اینکه اهدای عضو را ترویج کنیم.

او گفت: در حال حاضر حداقل 25 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه هستند. آیا می‌توان افرادی را که حاضرند هزینه کرده و جان خودشان را نجات دهند، محروم کرد؟ به نظر می‌رسد در این زمینه همچنان مجبوریم سکوت کنیم، چراکه در غیراینصورت برخی از هموطنان از بین می‌روند. از طرف دیگر از رسانه‌ها تقاضا داریم که در جهت ترویج اهدای عضو تلاش کنند.

به گفته وزیر بهداشت، متاسفانه هستند افرادی که به دلیل گذران زندگی مجبور به فروش برخی از اعضایشان می‌شوند و به همین دلیل است که پدیده خرید و فروش کلیه را شاهد هستیم. این در حالی است که در صورت ترویج فرهنگ اهدای عضو، امکانات لازم برای پیوند سریع بیماران وجود دارد.

وی تاکید کرد: این موضوع ناپسند است که خانواده‌ای بیماری داشته باشد اما هیچ کدام حاضر نشوند یک کلیه به وی اهدا کنند. در صورت ترویج فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی و همچنین کمک سایر اعضای خانواده، می‌توان بساط خرید و فروش کلیه را جمع کرد. چراکه بحث پیوند کلیه با سایر پیوندها نظیر پیوند قلب و ریه متفاوت است. هرچند گاه و بیگاه این خبرها را می‌شنویم، اما متاسفانه کمتر شاهد فرهنگسازی برای ترویج اهدای عضو از سوی رسانه‌ها هستیم.