۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
سردرگمی در تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی

گزینه‌های روی میز نتانیاهو چیست؟

این روزها بنیامین نتانیاهو به سختی مشغول لابی‌گری با دیگر احزاب سیاسی صهیونیست جهت تشکیل دولت است؛ با این حال به نظر می‌رسد هنوز در برخی موارد قادر به تامین نیازها و خواسته‌های سیاسی شرکای بالقوه ائتلافی خود نیست.
کد خبر : ۲۳۸۶۵۵
صراط: این روزها بنیامین نتانیاهو به سختی مشغول لابی‌گری با دیگر احزاب سیاسی صهیونیست جهت تشکیل دولت است. با این حال به نظر می‌رسد هنوز در برخی موارد نخست وزیر رژیم صهیونیستی قادر به تامین نیازها و خواسته‌های سیاسی شرکای بالقوه ائتلافی خود نشده است! رویکرد منفی برخی طرفداران احزاب راستگرا مانند «کلنا» و «شاس» نسبت به نتانیاهو و بی اعتمادی ذاتی صهیونیستها نسبت به یکدیگر منجر به تشدید این روند شده است.

از سوی دیگر، وجود فردی به نام « آویگدور لیبرمن» در کابینه نتانیاهو به دردسری برای وی و دیگر شرکای ائتلافی تبدیل شده است. لیبرمن به هر قیمت ممکن قصد دارد در مسند وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی باقی بماند این در حالیست که برخی از هم حزبی‌های نتانیاهو در لیکود، خواستار عدم حضور لیبرمن در این سمت هستند. با این حال نتانیاهو برای بهره گیری از آرای حزب متبوع لیبرمن (اسرائیل بیتنا) جهت تشکیل کابینه لازم است امتیازاتی را به وزیر امور خارجه جنجالی خود بدهد. نکته بسیار قابل تامل اینکه لیبرمن تهدید کرده است در صورت عدم حضور در دولت نتانیاهو، با مخالفان نخست وزیر رژیم صهیونیستی ائتلاف خواهد کرد! این خود نشان دهنده آنارشیسم سیاسی حاکم بر سرزمینهای اشغالی و تزلزل مواضع احزاب و گروههای این رژیم جعلی و اشغالگر است.

در حال حاضر نتانیاهو دو راه بیشتر پیش روی خود نخواهد داشت، یکی ائتلاف با احزاب راستگرا و ارتدوکس و دیگری ائتلاف با اتحادیه صهیونیست (مخالفان نتانیاهو). به نظر می‌رسد گزینه دوم با توجه به رویکرد  سلبی مخالفان نتانیاهو نسبت به وی منتفی باشد. بعد از انتشار شایعات متعددی درباره رایزنی «بنیامین نتانیاهو» با رهبر «اتحادیه صهیونیست» برای تشکیل کابینه «وحدت ملی»، «اسحاق هرتزوگ» اعلام کرد به کابینه نتانیاهو نمی‌پیوندد و به عنوان حزب مخالف باقی می‌ماند.ضمن آنکه «زیپی لیونی» رهبر حزب «هاتنوعا» نیز اعلام کرده است که نتانیاهو با فریب پیروزی انتخابات شده و به عنوان مخالف وی و سیاستهایش باقی خواهد ماند.از این رو نتانیاهو در راستای تشکیل دولت وحدت ملی با احزاب مخالف خود نمی‌تواند موفقیتی به دست آورد. در اینجا تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند، ائتلاف با احزاب راستگرا و ارتدوکس است.

تاکنون نتانیاهو نتوانسته است در تشکیل کابینه با احزاب راستگرا و ارتدوکس موفق شود، زیرا سران دو حزب شاس و کلنا تا زمانی که تضمینهای لازم را از نتانیاهو جهت حضور در کابینه دریافت نکنند وارد چنین معادله‌ای نمی شوند. این در حالیست که افرادی مانند «نفتالی بنت» و آویگدور لیبرمن نیز زیر بار مانور دو حزب شاس و کلنا در کابینه ائتلافی نمی‌روند. این خود نشان‌دهنده بحرانی است که حتی در صورت تشکیل کابینه در میان اعضای دولت نتانیاهو به وجود خواهد آمد. از این رو کابینه تشکیل شده از سوی دولت نتانیاهو کابینه‌ای قدرتمند و دولتی با ثبات نخواهد بود.  در این میان، برخی خواسته های شرکای ائتلافی نتانیاهو با یکدیگر در تعارض قرار دارند و جمع کردن همه آنها زیر یک سقف امکان پذیر نیست. به نظر می‌رسد هیچ یک از احزاب نیز قصد ندارد فعلا از مواضع خود در این خصوص عقب نشینی کنند. به عنوان مثال، لیبرمن قرار است وزارت امور خارجه را حفظ کند و بنت نیز به دنبال وزارت امور مذهبی است؛ وزارتخانه‌ای که حزب ارتدوکس افراطی «شاس» هم خواستار آن است. سران حزب شاس اعلام کرده‌اند که اگر به خواسته خود در این خصوص دست پیدا نکنند، با نتانیاهو ائتلاف نخواهند کرد! نکته مهم تر اینکه حزب «خانه یهودی» نیز به دنبال تصدی پست  وزارت امور خارجه است اما ممکن است در این میان معامله‌ای بین نفتالی بنت و آویگدور لیبرمن صورت گیرد و در ازای تصدی گری پست وزارت امور مذهبی توسط حزب «خانه یهودی»، نفتالی بنت نیز خواسته حزب متبوعش برای تصدی‌گری وزارت امور خارجه را رها ساخته و آن را به لیبرمن واگذار کند! با این حال هنوز میان حزب لیکود و حزب متبوع لیبرمن و نفتالی بت در این خصوص توافقی صورت نگرفته است!

ضریب آسیب‌پذیری سیاسی نتانیاهو حتی پس از تشکیل دولت ائتلافی راستگرا-ارتدوکس به شدت بالا خواهد بود. به عنوان مثال در صورت تشکیل دولت، خروج حزب کلنا و یا حتی حزب خانه یهودی از کابینه ائتلافی مترادف با فروپاشی کابینه خواهد بود. این موضعی است که اسحاق هرتزوگ و لیونی نیز آن را درک کرده و به همین سبب قصد دارند در انتظار شکست کابینه ائتلافی نتانیاهو بمانند و در این معادله، نقش یاران ائتلافی نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نداشته باشند. ضمن اینکه لیونی حدود 4 ماه قبل از کابینه نتانیاهو اخراج شد و در عمل ، مسیر هرگونه ائتلاف دوباره میان وی و نتانیاهو بسته شده است.

در روز سه شنبه، مدت زمان تعیین‌شده برای انجام مذاکره به منظور تشکیل کابینه ائتلافی به پایان می‌رسد و انتظار می‌رود نتانیاهو از  رئیس رژیم صهیونیستی خواستار تمدید دو هفته‌ای این مهلت شود. با این حال به نظر می‌رسد نتانیاهو دو هفته جنجالی را در پیش خواهد داشت. در نهایت نیز انتخاب‌های نتانیاهو دو گزینه بیشتر نخواهد بود: تشکیل کابینه‌ای پر تلاطم و جنجالی (با حضور راستگرایان و ارتدوکسها) و یا ائتلاف با احزاب مخالف! سومین و آخرین گزینه نتانیاهو نیز انصراف از تشکیل دولت خواهد بود. در این صورت وظیفه تشکیل دولت به اسحاق هرتزوگ و لیونی واگذار خواهد شد.

منبع: تسنیم