۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۲

نقش دلال در خراب شدن برخی پنالتی‌ها!

دلالی مثلا درخواست کرده بازیکنی خودش را به مصدومیت بزند یا مثلا پنالتی‌اش را خراب کند.
کد خبر : ۲۳۸۶۵۹
صراط: رئیس کمیته صیانت از اخلاق حرفه‌ای فوتبال گفت: اتفاق‌های چند بازی خاص باعث شکایت بعضی از تیم‌ها شده است.

رئیس کمیته صیانت از اخلاق حرفه‌ای فوتبال بازهم صحبت‌هایی جنجالی و البته خواندنی در مورد تخلفات در فوتبال و این بار لیگ یک کرد. حجت‌الاسلام علیرضا علیپور گفت شکایاتی از باشگاه مس کرمان شده که کمیته صیانیت از اخلاق حرفه‌ای فوتبال مشغول رسیدگی به آنهاست. البته او تاکید کرد که تخلفات در لیگ یک نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر شده است. این گفتگوی جنجالی را در ادامه بخوانید:

- لیگ یک در حال تمام شدن است و همه منتظر واکنش‌های شما هستند. برای پاک برگزار شدن این مسابقات چه تصمیماتی گرفته بودید؟

ما همان اول فصل تلاش کردیم از ورود مربیان مساله‌دار به لیگ یک جلوگیری کنیم. البته تلاش ما این بود که در لیگ‌بر‌تر هم همین کار را انجام بدهیم. به هرحال فراموش نکنید اگر هم مربیان مساله‌دار تصمیم بگیرند کارهای گذشته‌شان را تکرار نکنند، اگر تحت فشار قرار بگیرند، ممکن است بازهم به رسم و شیوه گذشته‌شان برگردند.

- اما برخلاف حرف‌هایی که می‌ زنید، آنها هم در لیگ‌بر‌تر و هم درلیگ یک مشغول کار هستند.

خب ما برای اینکه مشکلی پیش نیاید و آن‌ها بتوانند به کارشان ادامه بدهند، از باشگاه‌‌هایشان تعهدات‌های سنگینی گرفته‌ایم. در صورت مشاهده کوچک‌ترین تخلفی به شدت هم با خود مربی و هم با باشگاه آن‌ها برخورد می‌ کنیم؛ چون قبلا به آن‌ها هشدار داده‌ایم و دیگر جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌ ماند. باشگاه‌ها هم حق ندارند از ما ناراحت باشند.

- تعهدی که از مربیان و باشگاه‌ها گرفته‌اید در چه بخش‌هایی است؟

این تعهد مربوط به سه مورد می‌شود. اول اینکه بازیکنان آن‌ها متوسل به دوپینگ نشوند، دوم اینکه از روش‌های غیر فنی نخواهند بازی‌ها را ببرند و در آخر هم مربوط به مسائل مالی است که آن‌ها نباید از نظر مالی دچار تخلف شوند.

-  در این فصل اتفاق‌های لیگ یک را رصد کرده‌اید؟

بله؛‌ ما از همان شروع فصل پرونده‌ای در لیگ یک باز کرده‌ایم که همه اتفاقات را رصد می‌ کنیم. مطمئنا با تخلفات هم به شدت برخورد می‌‌کنیم. مثل اتفاقاتی که در دو سال گذشته افتاد و ما تیم‌هایی که در پرونده تبانی دست داشتند و همچنین افراد متخلف را به بد‌ترین شکل ممکن جریمه کردیم. امسال هم تمام بازی‌ها را بررسی کرده‌ایم و هیچ بازی از دست ما در نرفته است.

- آیا مربیان سابقه‌دار در این فصل تخلفی انجام داده‌اند؟

خدا را شکر با توجه به برخوردهایی که ما در سال گذشته انجام داده‌ایم، کمتر این جرات را پیدا می‌ کنند که تخلف کنند. مطمئن باشید اجازه تخلف به هیچ‌کس را نمی‌‌دهیم و می‌‌خواهیم لیگ در شرایط کاملا پاک برگزار شود. البته بازهم می‌‌گویم عملکرد تمام آن‌ها مورد نظر ما است و فقط این را می‌‌توانم بگویم که تخلفات آن‌ها بسیار کمتر از سال‌های گذشته است.

-  در بازی‌های این فصل لیگ یک تخلفی هم دیده‌اید؟

اول باید بگویم در گروه الف اتفاقی افتاد که من را خیلی خوشحال کرد؛ آن هم قهرمانی فولاد نوین بود که توانستند در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ قهرمانی خود را در لیگ یک آن هم به شیوه کاملا پاک را جشن بگیرند. از صمیم قلب به مدیران، مربیان، بازیکنان و کادرفنی این تیم تبریک می‌‌گویم، چون قهرمانی آنها نشان می‌دهد امسال شرایط از سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است.

- و بقیه تیم‌های این گروه چطور؟

متاسفانه چند شکایت از یک تیم دیگر این گروه داشته‌ایم که خدا کند دروغ باشد. ولی به هرحال اتفاق‌های چند بازی خاص باعث شکایت بعضی از تیم‌ها شده است.

- آیا این تیم خاص مس کرمان است؟

بله؛ متاسفانه به دلیل اتفاق‌هایی که در بازی‌های این تیم افتاده، بعضی از باشگاه‌ها شکایت کرده‌اند که البته ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

 
- چرا در مورد اتفاق‌های گروه ب هیچ حرفی نمی‌ زنید؟

خب در گروه ب رقابت‌ها همچنان خیلی حساس است و نمی‌‌شود به این راحتی‌ها صحبتی کرد. البته شما تردید نکنید اتفاق‌های این گروه را هم لحظه به لحظه رصد می‌ کنیم و هیچ اتفاقی از چشم ما پنهان نمی‌‌ماند.

- از این گروه تخلفاتی به شما گزارش نشده است؟

به هرحال گزارش‌هایی به ما رسیده و ان‌شاالله که ثابت نشود تا مشخص شود فوتبال روند طبیعی خود را طی کرده است.

- از نظر شما تخلفاتی که در لیگ یک صورت می‌گیرد، به صورت مهندسی شده است یا از طریق اشخاص صورت می‌گیرد؟

من به جرات می‌توانم بگویم که بیشتر تخلف‌هایی که صورت می‌گیرد، خارج از دایره مدیران باشگاه‌ها و مربیان صورت می‌گیرد. بیشتر تخلفات از طریق دلال‌های بیرون از فوتبال و به صورت مهندسی شده اتفاق می‌افتد که البته ما امسال سعی کرده‌ایم امسال این اتفاقات را به حداقل برسانیم.

- مثالی هم در مورد این دلال‌ها که می‌گویید دارید؟

بله. مورد داشتیم که در همین فصل یک دلال از باشگاهی مبلغ A تومان درخواست کرده که کاری کند تیمش به لیگ بر‌تر صعود کند و داوری‌ها به نفع آن باشگاه باشد. یا مثلا دلالی که نامش در لیست ۱۰۱ نفره ما وجود داشت، علی‌رغم هشدارهای کمیته صیانیت از اخلاق حرفه‌ای فوتبال به یک باشگاه لیگ یکی نزدیک شده و جالب اینکه به ضرر همین باشگاه کار کرده و به باشگاه رقیب کمک کرده است. مثلا درخواست کرده بازیکنی خودش را به مصدومیت بزند یا مثلا پنالتی‌اش را خراب کند.

- آیا داوری‌ها هم در این فصل لیگ یک شائبه‌برانگیز بوده است؟

خدا را شکر خیر. با پیگیری‌های آقای اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال در هفته‌های پایانی داوران با تجربه لیگ برتری قضاوت کرده‌اند. آقای اسدی ترتیبی داده‌اند که بازی‌های لیگ بر‌تر با لیگ یک ۳ روز فاصله زمانی داشته باشند تا بتوانیم در هفته‌های پایانی لیگ یک از داوران با تجربه استفاده کنیم.

- در این فصل حرکت عجیبی از بازیکنی دیده‌اید که نظر شما را جلب کند؟

به هرحال اتفاقاتی می‌افتد که شک برانگیز باشد؛ مثل اینکه بازیکنی خیلی راحت پنالتی‌اش را از دست می‌دهد یا در زمین راه می‌رود و حتی اینکه خودش را به زمین می‌زند ولی تا زمانی که با مربی و مدیرعامل این بازیکنان صحبت نکنیم نمی‌توانیم حکم به تخلف آن‌ها بدهیم.

- به عنوان سوال آخر؛ چند پرونده در کمیته صیانت سازمان لیگ درباره تخلفات در لیگ یک گزارش شده است؟

تا همین چند هفته پیش ۳ پرونده وجود داشت و اخیرا هم ۲ پرونده دیگر اضافه شده. البته من این را بگویم که هنوز در هیچ پرونده‌ای ثابت نشده که تخلفی صورت گرفته و فعلا همه‌چیز در حد بررسی است. اگر جرم باشگاه‌های متخلف برای ما محرز شود، تردید نکنید که فورا آن را به مراجع قضایی فدراسیون فوتبال تحویل می‌دهیم.
برچسب ها: صراط علیپور دلال