۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴

جزییات سقوط اسکانیای حامل مسافران هواپیما

مسافران این اتوبوس در واقع مسافران پرواز مشهد به ساری بودند که به تشخیص خلبان در تهران فرود آمده بودند.
کد خبر : ۲۳۸۶۸۶
صراط: سقوط اتوبوس در دره اوریم سوادکوه موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران شد. این حادثه ساعت 8:10 صبح امروز در منطقه سوادکوه و تنگه ابوالقیسی رخ داد. مسافران این اتوبوس در واقع مسافران پرواز مشهد به ساری بودند که به تشخیص خلبان در تهران فرود آمده بودند.

روند حوادث و اخبار مرتبط با این موضوع را در زیر دنبال کنید:

اولین خبر سقوط اتوبوس به دره

ساعت ده صبح امروز عین‌الله طالبی از سقوط یک‌ دستگاه اتوبوس به دره اوریم این شهرستان خبر داد و گفت: تیم‌های مختلف امدادی در حال حمل زخمی‌ها و کشته‌شدگان هستند.

معاون فرماندار سوادکوه با بیان اینکه اطلاعات تکمیلی درباره تعداد زخمی‌ها و کشته‌شدگان متعاقباً اعلام می‌شود، گفت: تیم‌های مختلف امدادی از شهرهای مختلف به منطقه اعزام شده‌اند و یک فروند هلی‌کو‌پتر امدادی نیز در منطقه حاضر شده است؛ همه دستگاه‌های مرتبط سوادکوه در حال آماده‌باش برای ارائه خدمت‌رسانی هستند.

27 کشته و زخمی؛ آمار اولیه

حدود ساعت یازده و نیم اعلام شد که در پی سقوط این اتوبوس به دره اوریم سوادکوه، 11 نفر کشته و 16 نفر زخمی شدند.

تا این زمان، علت تصادف نامعلوم است و ماموران پلیس‌راه و ناجا سوادکوه در حال بررسی موضوع هستند.

این اتوبوس 27 مسافر داشت که 10 نفر در محل حادثه کشته شده و هفت نفر در مراکز درمانی بستری و 10 نفر دیگر سرپایی مداوا شدند.

برخورد با تپه کنار جاده و واژگونی خودرو سبب حادثه شده و راننده آن سالم است. فرمانده انتظامی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سایر مسئولان استانی در بیمارستان شهدای زیراب مستقر شدند.

۱۱کشته و ۱۹مصدوم

اندکی بعد، قبل از ساعت 12 اعلام شد که تا کنون ۱۱نفر کشته و ۱۹ نفر مصدوم شده اند. بلافاصله بعد از این واژگونی 10 تیم امدادی از امدادگران هلال احمر شامل 27 نفر به منطقه حادثه واقع تنگه ابوالقیسی در گردنه اعزام و اقدامات لازم جهت نجات مسافران را آغاز کردند.

سید مصطفی مرتضوی سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر اعلام کرد: امدادرسانی به حادثه دیدگان این سانحه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: از تعداد 19 مصدوم این حادثه 11نفر را اورژانس کشور و 8 نفر نیز مأموران سازمان امداد و نجات به بیمارستان شهدای زیرآب مازندران منتقل کردند. اورژانس کشور در این مأموریت از بالگردهای امدادی استفاده کرد.

قربانیان، مسافران پرواز ساری مشهد بودند

پیگیری های خبری نشان داد مسافران اتوبوس حادثه‌دیده در محور سوادکوه، مسافران پرواز ساری ـ مشهد بودند که هواپیمای حامل آنها نتوانسته است در ساری موفق به فرود شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر سوادکوه با اشاره به اینکه حادثه‌دیدگان واژگونی اتوبوس صبح امروز در محور سوادکوه مسافران پرواز ساری مشهد بودند که هواپیمای حامل آنها نتوانسته بود در فرودگاه ساری بنشیند، اظهار کرد: این هواپیما در فرودگاه تهران به زمین نشست و مسافرانی را که قرار بود با یک پرواز به ساری منتقل شوند با اتوبوس به ساری منتقل کردند.

جهانگیر آذری یادآور شد: علت واژگونی خودرو نیز نقص فنی ترمز خودرو بوده زیرا راننده به طول شش تا هفت کیلومتر توانایی اداره کردن اتوبوس را نداشته و با برخورد به گاردریل وسط جاده به کوه برخورد می‌کند و اتوبوس واژگون می‌شود.

وی افزود: این اتوبوس فرسوده نبود اما نقص فنی داشت و اظهارات راننده و کمک‌راننده اتوبوس که زنده هستند نشان می‌دهد که چراغ ترمز اتوبوس روشن شده، بوق می‌زند اما راننده اقدام به متوقف کردن خودرو نمی‌کند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل فرودگاه‌های استان مازندران با تایید این خبر که مسافران حادثه‌دیده محور سوادکوه مسافران پرواز ساری ـ مشهد بودند، عنوان کرد: پرواز شرکت هواپیمایی ماهان از مشهد به سمت ساری در حال حرکت بود که هواپیما به دلیل بدی آب و هوا نتوانست در ساری توقف کند.

رضا احمدی افزود: این پرواز با تشخیص خلبان در فرودگاه ثانویه که فرودگاه مهرآباد بود نشسته و مسافران به سلامت پیاده شدند.

وی گفت: این به معنای این است که مسافران پرواز سالم بودند و با توجه به اینکه سلامت مسافران پس از پیاده شدن بر عهده شرکت هواپیمایی است مابقی مسئولیت نیز بر عهده شرکت هواپیمایی ماهان بوده است.

احمدی تصریح کرد: ظاهرا شرکت هواپیمایی اتوبوسی برای این گروه مسافران تهیه و آنها را راهی استان مازندران می‌‌کند که از تعداد مسافران پرواز اطلاع دقیقی در دست نیست.


تخطی از سرعت مطمئنه عامل مرگ ۱۱سرنشین

سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه را علت تصادف امروز یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور فیروزکوه - گدوک عنوان کرد.

سرهنگ نادر رحمانی سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در مورد جزئیات تصادف یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در تهران به سمت ساری در حال حرکت بود، اظهارداشت: در ساعت 8:15 دقیقه صبح امروز یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور فیروزکوه - گدوک در محدوده اورین واژگون می‌شود.

سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا علت این واژگونی را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه عنوان و تصریح کرد: متأسفانه در اثر واژگونی این دستگاه اتوبوس که از تهران به سمت ساری در حرکت بود 11 نفر از هموطنان فوت و تعداد 16 نفر نیز مجروح می‌شوند.

هلال احمر: تعداد کشته‌شدگان به 12 نفر رسید

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: تعداد کشته‌شدگان حادثه اتوبوس در محور سوادکوه مازندران به 12 نفر رسید.

مهدی ولی‌پور در ساری از افزایش تعداد کشته‌شدگان حادثه اتوبوس صبح امروز در محور سوادکوه خبر داد و افزود: 11 نفر از حادثه‌دیدگان این سانحه صبح امروز در صحنه تصادف فوت کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران اظهار داشت: یک نفر از حادثه‌دیدگان نیز پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

اشتباه در شمارش جان‌باختگان

سخنگوی اورژانس کشور با تکذیب خبر کشته شدن ۱۲ نفر در واژگونی یک اتوبوس در سوادکوه گفت: عده‌ای به اشتباه دست و پای قطع شده جان‌باختگان در کاور جنازه‌ها را یک کشته محسوب کرده‌اند.

مجتبی خالدی آخرین جزئیات مربوط به حادثه واژگونی اتوبوس در سوادکوه و وضعیت مصدومان این حادثه را تشریح کرد.

وی گفت: حادثه‌ای که صبح امروز در سوادکوه رخ داد 11 کشته بر جای گذاشته است اما عده‌ای به اشتباه دست و پای قطع شده جان‌باختگان که در یک کاور مربوط به جنازه‌ها جمع شده بود را یک جنازه شمرده و تعداد کشته‌ها را 12 نفر عنوان کردند.

سخنگوی اورژانس کشور تأکید کرد: همه 20 مصدوم این حادثه حال عمومی خوبی دارند و تمام امکانات لازم برای درمان آنها در بیمارستان امام ساری و شهدای زیراب فراهم است.

خالدی ادامه داد: از کشته شدگان این حادثه 10 نفر در دم فوت کرده و نفر دیگر در بیمارستان شهدای زیراب به علت جراحات وارده جان باخته است.

وی خاطرنشان کرد: 15 نفر از مصدومان در بیمارستان شهدای زیراب و 5 نفر در بیمارستان امام ساری بستری هستند و وضعیت نهایی آنها صبح فردا مشخص می‌شود.

به گفته سخنگوی اورژانس کشور 8 نفر از کشته شدگان مرد و 3 نفر زن هستند.