۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
لاریجانی:

با استدلال سعودی‌ها، می‌توان به خودشان هم حمله کرد

وی خاطرنشان کرد: ادعا کردند که چون موشک‌های اسکاد در اختیار ملت یمن بود و این امر مضر به امنیت سعودی بوده است ما جنگ را آغاز کردیم. این استدلال وقیحانه‌تر از دعاوی دیگر این کشور است. با این استدلال کشورهای دیگر نیز می‌توانند به این کشور حمله کنند چون عربستان با کمک آمریکا و فرانسه امکانات نظامی زیادی انبار کرده است و این امر می‌تواند برای امنیت آنها مضر باشد.
کد خبر : ۲۳۸۷۲۶
با استدلال سعودی‌ها، می‌توان به خودشان هم حمله کرد
صراط: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سعودی اعلام نموده است مرحله بازگرداندن و احیای امید یمنی‌ها به منظور عملیات سیاسی آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد یک مرحله را جا انداخته‌اند و آن مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (2 اردیبهشت 94) با اشاره به اقدام تجاوزکارانه عربستان در حمله به یمن گفت: شب گذشته دولت سعودی بعد از 27 روز بمباران کشور مسلمان یمن اعلام کرد مرحله عملیات طوفان قاطع به پایان رسید و ما به اهداف خود رسیدیم.
 
وی ادامه داد: در این 27 روز در یمن چه چیزی رخ داد. اینکه بیش از هزار نفر از مردم به شهادت رسیدند و هزاران نفر مجروح شدند و تعدادی از زیرساخت‌های این کشور تخریب شد و نیروهای انقلابی انصارالله و ارتش یمن بر تعداد زیادی از استان‌ها مسلط شدند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حالا باید از دولت سعودی سوال کرد کدام یک از این سه موضوع جزء اهداف عملیات طوفان قاطع بوده است و اینکه با این همه سر و صدا به چه چیزی رسیدند که در بیانیه خود اعلام می‌کنند به اهدافشان رسیده‌اند.
 
لاریجانی افزود: آیا مقصود شما از این عملیات کشتن مردم یمن بود یا تخریب زیرساخت‌های این کشور یا اینکه می‌خواستید مردم انقلابی یمن بر استان‌های این کشور مسلط شوند. این رفتار نسنجیده هیچ سنخیتی با هویت یک کشور اسلامی ندارد.
 
وی خاطرنشان کرد: ادعا کردند که چون موشک‌های اسکاد در اختیار ملت یمن بود و این امر مضر به امنیت سعودی بوده است ما جنگ را آغاز کردیم. این استدلال وقیحانه‌تر از دعاوی دیگر این کشور است. با این استدلال کشورهای دیگر نیز می‌توانند به این کشور حمله کنند چون عربستان با کمک آمریکا و فرانسه امکانات نظامی زیادی انبار کرده است و این امر می‌تواند برای امنیت آنها مضر باشد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا این منطق درستی برای یک کشور اسلامی است و اینکه امکانات ملل مسلمان را پشتوانه همه امت اسلام بداند این ضعف دیدگاه استراتژیک یک کشور اسلامی را نشان می‌دهد.
 
لاریجانی اظهار داشت: تاسف‌‌آورتر این است که دولت سعودی اعلام نموده است مرحله بازگرداندن و احیای امید به یمنی‌ها به منظور عملیات سیاسی آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد یک مرحله را جا انداخته‌اند و آن مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.
 
وی افزود: دولت سعودی با چه رویی سخن از احیای امید به یمنی‌ها به میان می‌آورد. آیا مردم یمن با این همه خسارات جانی و مالی ذره‌ای امید به رفتار دولت سعودی دارند؟ یا قلوب یمنی‌ها با این جنگ افروزی ناشیانه مملو از نفرت از مقامات این کشور است؟
 
رئیس قوه مقننه اظهار داشت: همین توهمات بحران‌های متنوع منطقه را رقم زده است. اسم چنین اقدام بی‌اصل و مبنایی را عملیات سیاسی گذاشته‌اند. شاید تصور می‌کنند با این اقدامات نظامی هیمنه‌ای برای خود ساختند که در چانه‌زنی سیاسی دست بالا داشته باشند.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: این جنگ‌افروزی 27 روزه و اعلام خصم آن یک پیام دارد و آن شکست عملیات کودکانه نظامی در یمن بود. پیروز این میدان ملت یمن هستند که با پایداری و استقامت متجاوزان را پشیمان کردند.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی از ابتدای این جنگ‌افروزی آن را در راستای خواست رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کرد و بارها اعلام داشت دخالت بیگانگان در امور یمن خاصیتی جز فرسایش قدرت مسلمانان ندارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عقلای سعودی باید از رفتار خود ارزیابی دقیقی داشته باشند که این گونه روش‌ها نه تنها فایده‌ای برای امنیت آنها ندارد که حیثیت آنان را نیز به کلی بر باد می‌دهد و اگر آمریکا و برخی کشورها آنها را تحریک به چنین اقدامی کردند شاید به این دلیل است که به دولت سعودی بفهماند شما قدرت لازم برای حل و فصل مسائل منطقه را ندارید و از این طریق آنان را بیشتر نیازمند خود کند.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: تاسف‌آورتر و از او حال آن رئیس‌جمهور نگون بختی است که کشور دیگر را تحریک به عملیات نظامی در کشور خود کرد و این جفای به ملت یمن هیچ مشروعیتی برای او باقی نگذاشت و حالا دولت سعودی و این فرد دم از مذاکرات یمنی می‌زند آیا قبل از این عملیات خسارت‌بار راه برای مذاکرات یمنی بسته بود.
 
وی افزود: نتیجه تمام این جنگ‌افروزی بازگشت به سر همان جای اول است اما این بار انقلابیون انصارالله هستند که در پناه مجاهدت و ایستادگی دست بالا دارند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی توفیق ملت یمن را در مبارزه با متجاوزان تبریک می‌گوید و امیدوار است در مذاکرات مصالح ملت را بر مبنای استقلال رقم بزند و از وزارت خارجه و هلال‌احمر می‌خواهیم تا هرچه سریع‌تر برای مداوای مصدومین و کمک‌های انسان‌دوستانه به ملت یمن اقدام کنند.
 
لاریجانی با اشاره به شهادت امام هادی (ع) خاطرنشان کرد: شیخ صدوق روایتی را از امام هادی (ع) نقل کرده است که در گفت‌وگوی موسی‌بن عمران با خداوند حضرت موسی می‌پرسد خدایا سزای کسی که از روی قصد مومنی را بکشد چیست؟ خداوند فرمود نگاهش نمی‌کنم و از گناهش نمی‌گذرم این امر برای کسانی که امروز با جنگ‌افروزی جان بی‌گناهان را ستانده‌اند و در جنگ یمن هزاران نفر مسلمان را به خاک و خون کشیده‌اند باید تابلوی گویایی از آینده آنان باشد.
منبع: فارس
برچسب ها: لاریجانی مجلس یمن