۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
بی‌خود به مخمصه فکری فرو نرویم!

روحانی: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست!

روحانی گفت: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید که چون این را خداوند گفته و یا روایتی است که پیغمبر فرموده است، خود را مسئول اجرای اسلام بداند. وظیفه پلیس اجرای قانون است.
کد خبر : ۲۳۹۰۹۴
صراط: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز شنبه در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا، امنیت را از نعمت‌های بسیار بزرگ الهی دانست و گفت: قرآن مجید یکی از آثار ایمان و اسلام را امنیت می‌داند و اساساً ایمان از همان ریشه امن است و ایمان به خداوند هم برای روح انسان امنیت می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت آفرین است.

وی با اشاره به تعبیری از پیامبر اسلام(ص) در مورد امنیت در جامعه گفت: وقتی در خیابان راه می‌روید و حادثه‌ای پیش نمی‌آید، کسی متوجه امنیت نمی‌شود اما عواملی باعث می‌شود که وقتی اتفاقی بیفتد ما نقش امنیت را حس کنیم و مسئله امنیت در ذهن و زبان مردم مطرح می‌شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بود و همه آنچه را که در انتخابات به مردم وعده داده، در پی آن بوده و هست و آنها را دقیقا اجرا و عمل می‌کند.

روحانی، مسئله امنیت و سلامت را یکی از برنامه‌های مهم دولت از آغاز به کار دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: حتی در سال 92 و 93 علی‌رغم همه مشکلات مالی که دولت داشت و با وجود اینکه در شرایط تحریم بودیم و قیمت نفت به نصف و بیش از نصف تقلیل پیدا کرده بود، بودجه‌های نیروهای مسلح به صورت صددرصد پرداخت شد.

وی اضافه کرد: برخی از همین کشورهای همسایه که بسیار پولدار هم هستند و حتی خودشان نیز در توسعه کاهش قیمت نفت برنامه ریزی کرده بودند، امروز همه آنها گرفتار شده‌اند. به هر حال چاله و چاهی که انسان برای برادر خود می‌کند خود در آن چاه می‌افتد و آنها خودشان دچار صدها مشکل شده‌اند.

رئیس جمهور گفت: در سال 91 بودجه عمرانی 11 هزار میلیارد تومان، در سال 92 حدود 23 هزار میلیارد تومان و درسال 93 به 32 هزار میلیارد تومان رسید. یعنی می‌خواهم بگویم که در ظرف دو سال، علی رغم همه مشکلات ضمن آنکه بودجه جاری را پرداخت کردیم، بودجه عمرانی نیز افزایش پیدا کرد.

روحانی با بیان این مطلب که در بودجه سال 94 وابستگی ما به نفت از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر بوده و این یکی از افتخارات دولت است، تصریح کرد: علی رغم همه این مشکلات اگر بودجه دستگاه‌های اجرایی تا مرز 95 درصد پرداخت شد، بودجه‌های نیروهای مسلح را 100 درصد، هم درسال 92 و هم سال 93 پرداخت کردیم که در این بین حتی بودجه نیروی انتظامی در برخی از بخش‌ها بیش از 100 درصد پرداخت شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که برخی امروز به ما ایراد می‌گیرند که بنا بود (به تعبیر آنان) این دولت یک دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را دولت هر سال اضافه می‌کند، گفت: مخصوصاً در سال 94 که بودجه نیروهای مسلح با تصمیم دولت افزایش بیشتری داشته یکی از اشکالاتی که در ذهن برخی‌ها مطرح می‌شود، این است، اما جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله جداست. امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله جدا است.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما در جامعه نیاز به امنیت داریم و برای امنیت باید هزینه کنیم و موفق‌ترین نیروی امنیت جامعه، نیرویی است که خرجش کم باشد و بهره‌وری از توان آن نیرو بیشتر باشد. یعنی موثرترین نیرو کم هزینه‌ترین نیرو است که اگر اثربخشی ناجا را افزایش دهیم راه موفقیت آمیزی را طی خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به شعار سال با بیان اینکه همدلی در ابتدا باید میان بخش‌های مختلف ناجا باشد اظهار داشت: ناجا یک خانواده بزرگ و وسیع و با مسئولیت بسیار سنگینی است. از قلب شهرها تا لب مرزها پلیس مسئولیت سنگینی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش فقر و بیکاری را از عوامل مهم ناامنی در جامعه عنوان کرد و گفت: چسبیدید به دو فرع اسلام و فکر می‌کنید که همه معروف و منکر آنجاست. اما دنیای معروف و منکر بسیار وسیع است.

رئیس جمهور برهمین اساس خاطرنشان کرد: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید که چون این را خداوند گفته و یا روایتی است که پیغمبر فرموده است، خود را مسئول اجرای اسلام بداند. بی‌خود، خود را به مخمصه نیاندازیم و مردم را گرفتار نکنیم، وظیفه پلیس اجرای قانون است؛ به هر حال برخی از احکام شرع در قانون آمده و برخی هم مجلس مطابق با شرع تصویب می‌کند.

روحانی با بیان اینکه پلیس تنها جایی می‌تواند وارد شود که اولاً مصوبه قانون باشد و دوماً آن قانون صریح، روشن به او ابلاغ شده باشد، به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: نمی‌توان با نصب یک علامت رانندگی پشت یک درخت و در شهر، راننده‌ای را مجاب به رعایت قانون کرد و سپس بخواهیم که چون آن راننده آن علامت را ندیده او را جریمه کنیم. باید در اجرای قانون دقت داشته باشیم و بدانیم که آن قانون را شفاف، صریح و اعلان شده اجرا کنیم و یا در اصطلاح حقوقی ابلاغ شده باشد که آنجا پلیس می‌تواند وارد عمل شود و اجرا کند.

وی ادامه داد: در اجرای قانون، پلیس باید اولویت‌هایی را مدنظر قرار دهد؛ آموزش برای پلیس خیلی مهم است چرا که ناجا اولین جمعی است که با مردم سروکار دارد و مظهر اقتدار است و حتی مظهر اقتدار مسلحانه نیز هست.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتدار غیر از زور است و زور مقوله‌ای جدا از اقتدار است، گفت: اقتدار یعنی قدرت مشروع مقبول؛ ما می‌دانیم در برخی صحنه‌های اجتماعی اجرای برخی موارد سخت و مشکل می‌شود که اینجا آموزش و دقت مهم است و حسن خلق می‌خواهد.

روحانی گفت: یادمان نرود که صاحبان کشور مردم هستند و این را از ذهن‌مان دور نکنیم که تنها ملت ایران صاحب این کشور هستند و هیچ کس دیگری نیست و همه ما باید نوکر مردم باشیم و غیر از این نباید باشد، همه کارگزاران نظام نوکر ملت هستند و هیچ سمتی بالاتر از نوکری برای مردم نیست و پلیس باید این افتخار را داشته باشد که خادم مردم است.

به گفته رئیس جمهور، نحوه برخورد با مردم نیز باید همیشه مدنظر پلیس باشد و پلیس باید بداند که وقتی با مجرمی برخورد می‌کند، باید جرم او را مدنظر قرار دهد یعنی با جرم مجرم برخورد کند که مجرم و جرم متفاوت هستند. معیار پلیس نیز باید قانون باشد و هر کسی قانون را زیرپا گذاشت باید قانون را اجرا کند.

وی اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب را از وظایف همه مسئولین و به خصوص پلیس دانست و عنوان کرد: پلیس باید نسبت به دو طبقه جوانان و زنان حواسش جمع باشد. این دو طبقه، حساس هستند و وظیفه ما سنگین‌تر است و بیاموزیم از امیرالمومنین(ع) که به سرداران خود فرمودند که اگر یک زنی به شما فحش داد، حق نداری جواب او را بدهی باید در برابر فحاشی زنان سکوت کنید و حتی فرمودند که در جاهلیت اگر کسی با زنی برخورد کند در آن طایفه تا آخر عمر منفور می‌شود حالا آن آدم به تعبیر امروزی انسان نامردی بود که با یک زن برخورد می‌کرد؛ می‌خواهم بر این مطلب تأکید کنم که حساب زن فرق می‌کند؛ جوانان با بقیه مردم فرق می‌کنند، درست است که قانون برای همه مساوی است اما نحوه اجرای آن و ادب و اخلاق در اجرای قانون نیز مهم است که این نیاز به آموزش دارد.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر موضوع اولویت بندی ناجا در انجام وظایف خود، اظهار داشت: گاهی نیروهای مسلح و حتی خود دولت تمام فکر و ذهنش به سراغ تهدید می‌رود که اصلاً تهدید نیست و عده‌ای آن را بافته و درست کرده‌اند. اگر زمانش باشد، در جایی خواهم گفت که در 5 -6 مورد، ما کشور را از جنگ نجات دادیم اما زمانی یک تحلیل و اطلاعات غلطی می‌دهند که می‌گویند فلان جمعیت می‌خواهد حمله کند، فلان جمعیت می‌خواهد امنیت شهر را برهم بزند فلان دسته می‌خواهد، خرابکاری کند که گاهی اینها اغراق و مبالغه می‌شود شاید درصدی از آن درست باشد اما در موارد بسیار بر مبنای غیرصحیح است.

روحانی خاطرنشان کرد: همین الآن که من رئیس دولت هستم، هفته‌ای نیست که برای من چندین مورد تهدید می‌آورند. اما من چهار سوال که می‌پرسم متوجه می‌شوم که اساسا تهدید نیست البته ممکن است درصد کمی هم تهدید باشد.

به گفته رئیس جمهور، ممکن است گاهی تهدید فرضی، تهدید واقعی درست کند که باید حواس‌ها جمع باشد که اینگونه نشود و پلیس با انجام تحقیقات خوب و ارزشمند می‌تواند ریشه مشکلات را پیدا کند.

وی، دستورات و هدایت‌های فرمانده کل قوا در اجرای امنیت را یک نیاز برای اداره کشور دانست و بر لزوم ایجاد فضای فرهنگی برای کاهش موارد ضد امنیتی تأکید کرد و گفت: بر این نکته توجه کنیم که امنیت، فقط مسائل انتظامی نیست بخش‌های فرهنگی اجتماعی و محیط زیست هم به امنیت مربوط می‌شود. اجرای بخش نرم افزاری امنیت سخت تر از بخش سخت افزاری‌اش است.

رئیس جمهور به موضوع اولویت بندی در اجرای مأموریت‌ها اشاره کرد و گفت: قانون شکنی صدها و هزاران شعبه می‌تواند داشته باشد پلیس ضابط قانون است و باید قانون را اجرا کند و گاهی ممکن است که مردم عصبانی شوند و این به دلیل این است که اولویت‌ها رعایت نمی‌شود، یعنی مواقعی پیش می‌آید که پلیس همه توجه خود را معطوف به قانون شکنی‌های کوچک می‌کند. به عنوان مثال در پارکی همه توجه خود را معطوف به قانون شکنی کوچکی می‌کند و از اینکه در گوشه‌ای از پارک مواد مخدر جابه‌جا می‌شود، غافل می‌شوند. درست است تقسیم بندی‌ها کار را مشکل کرده و مشکلاتی را پیش می‌آورد، به هر حال این‌گونه شده و درباره این مسائل بحث شده است اما نکته مهم این است که اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: دولت می‌داند که پلیس بار سنگینی بردوش دارد و این را هم می داند در شرایطی که باب شهادت بسته شده، برای نیروی انتظامی گشوده است. از گوشه خیابان تا لب مرزها، شهادت برای نیروی انتظامی گشوده است و در خط مقدم مقابله با قانون‌شکنان است و مردم هم ارزش کار مأمورین ناجا را به خوبی می‌دانند.

وی با بیان اینکه توجه کنیم که تهدیدات خیالی ما را گرفتار نکند، اظهار داشت: حقوق شهروندی برای همه یکسان است قانون برای همه مساوی است همه ما ایرانی هستیم و در حقوق شهروندی از حق مساوی برخورداریم و پلیس نیز به این نکته توجه داشته باشد که توریست‌هایی که در کشورمان هستند در پناه قانون جمهوری اسلامی ایران و امنیت برقرار شده توسط پلیس به سر می‌برند. همه را باید یکسان ببینید و یکسان برخورد کنید تا مقبولیت کار شما در جامعه بیشتر شود.

رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه پلیس در انجام وظیفه خود دو موضوع رضایت خداوند و رضایت عامه مردم را مدنظر قرار دهد، گفت: به تیم جدید پلیس که از طرف فرمانده کل قوا مسئولیت را بردوش گرفته‌اند خوش آمد می‌گویم و از تیم قبلی نیز تشکر و سپاس دارم امیدواریم درسال همدلی و همزمانی ناجا به دولت در پیشرفت و رونق اقتصادی کشور کمک کند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۷۶
۹۴
گرچه به ايشان راى نداده ام ولى بسيار متين و سنجيده سخن مى گويد
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱۶۴
۶۴
حرف حساب
آنچه از هر حق و شرعی بالاتره قانونه
وگرنه میشه شهر هرت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹۸
۱۵۳
قانون درباره حجاب زنان چه می گوید آقای رییس جمهور؟؟!! چرا صورت مساله را تغییر می دهید؟؟!!
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۷۴
۱۴۰
جلال لابد وظیفه پلیس اجرای احکام شیطان است حتما از این به بعد پلیس باید به جای برخورد با بی حجابان با حجابها را از خیابان جمع آوری کند

متاسفم در یک مملکت اسلامی احکام اسلام حتی در سخن مسئولین هم دارد از بین می رود
حیف شهدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شهدا برای شماها شدن نوندونی.وقتی قافیه کم میارین شهدا رو علم میکنین اما موقع بخور بخور و چاپیدن از شهدا خبری نیست
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست عزیز یک بار دیگه متن را بخون تا درک درستی از مسایل پیدا کنی.
قانون مافوق همه احکام است و گرنه داعش هم به زعم خود احکام اسلام را پیاده میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹۳
۱۳
پلیس راهنمایی و رانندگی فقط و فقط به فکر ...... خودشون هستند و بسیار مغرورانه با رانندها برخورد بی ادبانه دارند و قبل از هر کلامی قبض جریمه را نوشته اند .
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۸۱
۹۹
آقاي ر وحاني مگر قانون ما برگرفته از متن اسلام نيست ؟
علی1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۸۲
۱۸
از اسلام تنها نام نشان باقیست شما ازکدام اسلام حرف می زنید ؟
اسلام خیلی مظلوم واقع شده خدا به همه ما رحم کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹۷
۳۱
اقا جلال چرا موقع تاراج این کشور و مردم از شهدا یادی نمیکنید؟
سعیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹۶
۹
آخه شما مطمئنید همه پلیسا دارن عین مقررات اسلام رفتار میکنن!!!
پس چرا مردم ترجیح میدن پای پلیس رو وسط نکشن