۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

آغاز صادرات مرغ و لبنیات به روسیه

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه با رفع نقایص جزئی مورد نظر کنفدراسیون دامپزشکی روسیه، به زودی مرغ گوشتی و فرآوردهای لبنی ایران به این کشور صادر می شود گفت: بر خلاف اظهارات مطرح شده، روند صادرات به روسیه متوقف نشده است.
کد خبر : ۲۳۹۰۹۶
صراط: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه با رفع نقایص جزئی مورد نظر کنفدراسیون دامپزشکی روسیه، به زودی مرغ گوشتی و فرآوردهای لبنی ایران به این کشور صادر می شود گفت: بر خلاف اظهارات مطرح شده، روند صادرات به روسیه متوقف نشده است.

مهدی خلج گفت: سالانه تعداد متعددی از مراکز شیلاتی به ویژه میگو، کد EC ازسازمان دامپزشکی برای صادارت گرفته و در سایت اتحادیه اروپا اطلاعات خود را ثبت می‎کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع دارای صلاحیت در مجامع بین المللی، تولید مراکز دامی را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که مجموعه ای منطبق با ضوابط تولیدی باشد کد ec  تولیدکنندگان را اعطا و در هر 6 ماه تمدید می کند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های شیلاتی به ویژه میگو کشور از مزیت صادارتی  مناسبی برخوردارند، خاطرنشان کرد: بازرسان و ممیزان اتحادیه اروپا به طور مرتب و به صورت سرزده به ایران سفر کرده و فعالیت های سازمان دامپزشکی را راستی آزمایی می کنند.

فرایند صادارت مرغ و میگو ایران به روسیه متوقف نشده است

خلج اظهار داشت: کشور‌های روسیه، بلاروس ، ارمنستان و قزاقستان، تنها اقدام به واردات آن دسته از کالاهایی می کنند که  فدراسیون دامپزشکی روسیه  آن را ضمانت کنند، به همین منظور هماهنگی‌های لازم برای مطابقت با این استانداردها و انجام مقدمات صادرات به این کشور، در حال انجام است.

وی تصریح کرد: برای امکان صادارت محصولات دامی خود به این کشور،  مقامات دامپزشکی کشور سه بار با مقامات روسی جلسه داشته اند تا در نهایت با آمدن اکیپ کارشناسی روسی به تهران و بررسی شرایط تولید با صادارت شیلات ایران به روسیه موافقت شد.

این مقام مسئول  یادآورشد: در این ارتباط نام شرکت مورد تایید سازمان دامپرشکی ایران، برروی سایت فدراسیون دامپرشکی روسیه قرار گرفت تا دیگر منعی در ارتباط با صادارت این دسته از محصولات نداشته باشم.
خلج با بیان اینکه صنایع لبنی ما تا به امروز صادراتی به روسیه نداشته اند، خاطرنشان کرد: مسئولان این کشور برای امکان واردات محصولات یاد شده  از ایران، از مجتمع‌های شیر و سازمان دامپزشکی ایران بازدید کرده اند اما صنایع ما هنوز موفق به  رعایت کامل استاندارد‌های آنها نیستند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه دامپزشکی روسیه ایرادات جزئی ساختاری به صنایع لبنی گرفته است، خاطر نشان کرد:  صنایع لبنی  مورد نظر، در حال رفع نقایص خود هستند تا با تایید سازمان دامپزشکی ایران و اظهار نظر نهایی روس‌ها  محصولات خود را به این کشور صادر کنند.

 مرغ ایران با رفع نقایص کشتارگاه ها به روسیه صادر می‌شود
وی گفت: این کشور شرایط صادارت گوشت مرغ  ایران را نیز با این شرط پذیرفته است که  کشتارگاه‌های معرفی شده نقایص جزئی مورد نظر آنها را رفع کنند. در صورت رفع نقص‌های موجود مرغ گوشتی ایران نیز  به روسیه صادر می شود.

خلج با بیان اینکه میگو تولیدی کشور با تایید سازمان دامپزشکی هیچ منعی برای صادارت ندارد، تاکید کرد: بعد از رفع و رجوع موانع صادارتی دو محصول مرغ و فرآورده های لبنی،  موضوع صادارت تخم مرغ نیز به این کشور پیگیری می‌شود و با توجه به شرایط تولید این محصول در کشور، به نظر نمی رسد که مشکلی در این خصوص صادارت وجود داشته باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: برای صادارت تخم مرغ به روسیه تولید کننده گانی که شرایط بسته بندی و قدرت صادارت دارند می توانند درخواست خو را به سازمان دامپزشکی ارجاع دهند، اما تا به امروز هیچ تولید کننده‌ی برای صادرات این محصل به سازمان مراجه نکرده است.

صدور 31 هزار مجوز صادارت کالای دامی در سال قبل 
وی اظهار داشت: در سال 93 با توجه به تولید دوبرابری میگو  پرورشی کشور ، بالغ بر 13 هزار تن از این محصول به کشور های مختلف صادر شد.
این مقام مسئول در پایان گفت : در سال گذشته 70 کالای دام نظیرمرغ،  تخم مرغ، تخم مرغ نطفه دار، انواع نهاده‌های دامی و ... در قالب 31 هزار مجوز دامپزشکی به کشورهای مختلف صادر شد.

گفتنی است که در روز‌های گذشته  اخباری به نقل از مقامات روسی،  در خصوص توقف صادارت مرغ و فرآورده های لبنی ایران به این کشور به دلیل عدم تطابق با استاندرد‌ روسها مطرح شده بود.


منبع: تسنیم