۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

سرکرده داعش تغییر کرد +عکس

روزنامه های بزرگ جهان اطلاعاتی متناقض از زخمی شدن و یا هلاکت ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی تکفیری داعش درجریان یک حمله هوایی ائتلاف نیروهای بین المللی به فرماندهی آمریکا درعراق منتشر کرده اند.
کد خبر : ۲۳۹۱۰۰
صراط: روزنامه های بزرگ جهان اطلاعاتی متناقض از زخمی شدن و یا هلاکت ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی تکفیری داعش درجریان یک حمله هوایی ائتلاف نیروهای بین المللی به فرماندهی آمریکا درعراق منتشر کرده اند.

به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اطلاعات منتشر شده در شماره روز سه شنبه گذشته روزنامه انگلیسی گاردین در باره زخمی شدن البغدادی و تعیین جایگزین او را رد کرد اما مجله آمریکایی نیوزویک در شماره روز پنجشنبه گذشته خود نوشت که جایگزین البغدادی و سرکرده موقت داعش فردی است که ابوعلاء العفری خوانده می شود.

سرکرده تروریست‌های داعش تغییر کرد +عکس

گاردین به نقل از یک منبع که ارتباطی قوی با داعش دارد، نوشت:جنگنده های ائتلاف بین المللی 18 ماه مارس گذشته شهرستان البعاج در استان نینوای عراق را بمباران کردند که در نتیجه آن البغدادی به شدت مجروح شد تا جاییکه نمی تواند هدایت عملیات روزانه داعش ادامه دهد.

این منبع افزود: البغدادی در آستانه مرگ قرار دارد و به همین دلیل سرکردگان داعش نشستی فوری تشکیل دادند تا دراقدامی سریع ، تدابیر لازم را برای حفظ این گروه و تعیین جایگزین او اتخاذ کنند.

نیوزویک به نقل از هشام الهاشمی مشاور دولت عراق نوشت که «العفری به عنوان جایگزین موقت البغدادی برای سرکردگی داعش انتخاب شده است و تنها درصورت مرگ البغدادی جایگزین قطعی او انتخاب خواهد شد».

 

** ابوعلاء العفری کیست؟

نیوزویک نوشت: اطلاعات بسیارکمی از العفری در دست است اما الهاشمی او را چنین معرفی کرد، « عبدالرحمن مصطفی شهروند عراقی و متولد موصل که اکنون در الحضر به سر می برد».

العفری قبلا معلم فیزیک در شهر تلعفر در استان نینوا بوده و تاکنون ده ها مقاله و جزوه از او در باره شریعت چاپ و منتشر شده و گفته می شود از پیروان مصعب السوری پژوهشگر بارزجهادی است.

 

** نقش و جایگاه العفری در داعش

العفری از بارزترین سرکردگان داعش در موصل بوده و به تدریج در صفوف اول آن قرار گرفته و از مهمترین نیروهای تحت سرکردگی البغدادی شده است.

وی را فردی بسیار با هوش و دارای روابطی بسیار نزدیک با البغدادی معرفی کرده و گفته اند که یک سخنور قهار و داری قدرت نفوذ زیادی است.

حسن حسن پژوهشگر امور خاورمیانه می گوید: العفری یکی از بازیگران اصلی در داعش و اکنون مهمترین عنصر آن است و نقش مهمی را همزمان با شکست های داعش در سوریه و عراق از ماه سپتامبر گذشته در این گروه برعهده گرفته است.

شبکه عراقی سومریه نیوز به نقل از کارشناسان امنیتی گزارش داد: العفری دارای منصب هایی مهم در داعش بوده که از جمله آنها معاونت البغدادی و رییس مجلس شورای داعش است.

روزنامه انگلیسی تلگراف در ژوئیه گذشته نوشته بود که العفری زمانی با نام ابو سجی شناخته می شده و رابط بین البغدادی با امیران داعش در مناطق مختلف بوده است.

 

** روابط العفری با القاعده

حسن حسن تاکید کرد: اسامه بن لادن برای سرکردگی القاعده در عراق بعداز هلاکت ابوعمر البغدادی و ابو ایوب المصری در سال 2010، العفری را گزینه اول خود معرفی کرد.

الهاشمی هم خاطرنشان کرد: العفری در سال 1998 میلادی به افغانستان سفر می کند قبل از اینکه عضوی بارز در گروه القاعده شعبه عراق به سرکردگی ابومصعب الزرقاوی شود که بعدها و درسال 2004 به تاسیس گروه تروریستی داعش متعهد شد.

کارشناسان امنیتی احتمال داده اند که العفری تمایل دارد داعش با زیرمجموعه های القاعده مانند جبهه النصره مصالحه و ساختار سرکردگی داعش را بین اعراب و بیگانگان به طور مساوی تقسیم کند.

منبع: ایرنا