۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

نادران: دولت برای مبارزه با پول کثیف از خود شروع کند

نماینده مردم تهران در مجلس بر لزوم مبارزه با پول‌های کثیف تاکید کرد و گفت که دولت برای مبارزه با «پول کثیف» از خود شروع کند.
کد خبر : ۲۳۹۱۱۴
نادران: دولت برای مبارزه با پول کثیف از خود شروع کندصراط: نماینده مردم تهران در مجلس بر لزوم مبارزه با پول‌های کثیف تاکید کرد و گفت که دولت برای مبارزه با «پول کثیف» از خود شروع کند.

الیاس نادران نماینده مردم تهران و نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با نامه جمعی از نمایندگان پیرامون اعطای رانت 2 میلیارد دلاری پیرامون آب‌های مرزی، گفت: این موضوع یک داستان ادامه‌دار است و قرار است 4 سال به طول بینجامد.
 
وی با بیان اینکه ما با نگارش نامه ۲ هدف را تعقیب می‌کردیم، در بیان این اهداف اظهار داشت: هدف اول ما اصلاح روند یادشده بود و دوم به دنبال این بودیم که در اتفاقات بعدی که قرار است برای این پول بیفتد، قانون رعایت شده و اصل رقابت رعایت شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمامی موارد مدنظر در جلسات خصوصی به مسئولان دولتی گفته شده است، خاطرنشان کرد: امضاکنندگان نامه با آقای جهانگیری و برخی از وزرای اقتصادی دولت دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.
 
نادران از بیان جزئیات بیشتر پیرامون جلسات نمایندگان با جهانگیری و وزرای اقتصادی دولت خودداری کرد و گفت: علیرغم اینکه دولت پیرامون این موضوع یکسویه اطلاع‌رسانی کرد اما من مصلحت نمی‌دانم محتوای جلسه را افشا کنم زیرا بحث‌ها خصوصی بوده است؛ در نهایت ما امیدواریم بحث‌ها به خصوص برای جلوگیری از تکرار این رویه‌ها در سال‌های آتی موثر باشد.
 
وی درعین حال اعلام کرد که شنیده‌ام مصوبه دیگری در این زمینه به تصویب رسیده که جلوی اقدامات یادشده گرفته شده است.
 
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس، پیرامون پول‌های کثیف نیز گفت: ما مدت‌هاست این نگرانی‌ها و دلواپسی‌ها را نسبت به فضای سیاسی کشور داریم.
 
نادران در همین زمینه یادآور شد: آن زمانی که حزب کارگزاران از دل دولت سازندگی بیرون آمد این تذکر را دادیم که بالاخره رانت‌های دولتی و استفاده از رانت‌های نفتی، اطلاعاتی و قدرت برای وزرایی که کار حزبی می‌کنند می‌تواند زمینه‌ساز برخی انحرافات باشد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بعدها نیز متأسفانه مطلع شدیم برخی از دلالان نفتی و برخی از احزابی که امروز در دولت حضور دارند هم در زمان خودش کمک‌های مالی قابل توجهی کرده‌اند که هیچ وجهه اقتصادی، تجاری و سیاسی نداشته الا اینکه خواستند پولی را داده باشند تا یک کار غیرقانونی را برایشان هموار کنند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که دولت در زمینه مبارزه با پول‌های کثیف مصمم باشد یعنی برای نشان دادن حسن نیتش ابتدا از خود شروع کند و در همان گام نخست به سراغ مسئولین اجرایی خود و کسانی که در گرفتن پول‌های کثیف سابقه دارد، برود.
 
نادران با بیان اینکه ما در مجلس با طرح استانی کردن و رفع نواقص و دغدغه دوستانی که در این حوزه زحمت می‌کشند طرحی را تصویب خواهیم کرد که پول در انتخابات افراد مؤثر نبوده یا تأثیر کمتری داشته باشد،‌ خاطرنشان کرد:‌ ما به دنبال آنیم که وضعیت شفاف باشد تا وضعیت‌ها مشخص شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از لزوم شفافیت مالی سخن گفت و تأکید کرد: در صورت وجود شفافیت مالی اگر روزی پولی به جریانات سیاسی یا به حساب اشخاص سیاسی واریز شد که وجهی نداشته و در ازای آن هیچ خدمت قانونی شکل نگرفته باشد، مشخص خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه این موضوع (شفافیت مالی) در بسیاری از کشورها رفع و رجوع شده است، ابراز امیدواری کرد که در کشور ما نیز ضوابط مربوط به این موضوع انجام شود.
 
نادران همچنین مجددا بر لزوم مبارزه با پول‌های کثیف تاکید کرد و گفت: این موضوعات بیشتر از آنکه کار رسانه‌ای باشد یک کار تقنینی و مقرراتی است یعنی باید اقدام عملی صورت گیرد و اگر اقدام عملی صورت گیرد مردم آثار و برکاتش را مشاهده خواهند کرد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما اسنادی (اشاره به رانت و پول کثیف) که داشتیم را به مسئولان دولتی داده‌ایم، خاطرنشان کرد: با وزیر اقتصاد پیرامون یکی از مصادیق همین پول‌ها جلسه خواهیم گذاشت، اگر وزیر کشور هم اهتمام لازم را داشته باشد حتما به وی نیز (اسناد) ارائه خواهیم کرد.
منبع: فارس