۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵

جهانگیری: 700میلیارد دلار خرج اشتغال جوان چینی و کشورهای دیگر شد

معاون اول رئیس‌جمهور با تشریح مهمترین جهت‌گیری دولت برای سال 94، گفت: برنامه‌ریزی کرد‌ه‌ایم که در سال 94 وارد رونق اقتصادی شویم.
کد خبر : ۲۳۹۱۱۸
صراط: معاون اول رئیس‌جمهور با تشریح مهمترین جهت‌گیری دولت برای سال 94، گفت: برنامه‌ریزی کرد‌ه‌ایم که در سال 94 وارد رونق اقتصادی شویم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل در نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهارداشت: مصرف‌کننده مورد نظر این نمایشگاه مراکز علمی و تحقیقاتی کشور هستند که برای جلب اعتماد آنها باید کالاهای مناسب با کیفیت و قیمت مناسب ارائه شود.
 
وی با اشاره به دغدغه‌های جدی دانشگاه‌ها اظهارداشت: البته مدتی است که از نظر تجهیزات به دانشگاه‌ها کم‌توجهی شده، به طوری که در جلسات با رؤسای دانشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های جدی آنها تجهیزات و مواد آزمایشگاهی بود که البته ردیف متمرکزی برای آنها اختصاص داده شد.
 
جهانگیری افزود: از طرف یکی از گفتمان‌های جدی که در سال‌های اخیر در بالاترین سطح نظام شکل گرفته است توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بوده زیرا ما از هر منظری که به اقتصاد آینده ایران نگاه کنیم و بخواهیم اقتصاد را از تک‌محصولی نجات دهیم و کالاهای مبتنی بر مغز انسان را صادر کنیم باید توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهیم.
 
معاون اول رئیس جمهور گفت: در این بخش سیاست‌های متناسب حمایتی تدوین شده است که تا حدی انجام شده ولی باید به صورت شفاف از سوی معاونت علمی و فناوری جمع‌بندی شود.
 
جهانگیری ادامه داد: البته صندوق توسعه ملی هم قبول کرده است که وام ریالی برای بخش‌های دانش‌بنیان ارائه دهد به طوری که بخش تجاری وام 12 درصد و بخش کشاورزی وام 10 درصد دریافت کند.
 
وی اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بسیار فعال شده است به طوری که پیش از این 25 میلیارد تومان اعتبار داشت با اینکه درآمد بسیار زیاد بود و می‌توانست به این قسمت اختصاص یابد ولی اختصاص نیافت و در 2 سال گذشته 500 میلیارد دلار به این بخش اضافه شد.
 
معاون اول رئیس جمهور گفت: یکی از دغدغه‌های مهم تولیدات کشور نیز نبود بازار مصرف  است در حالی که مطالبه بازار مهمترین مطالبه سرمایه‌گذاران است زیرا اقتصاد ایران در همین وضعیت تحریم بازاری در حدود 200 میلیارد دلار دارد و اقتصاد بزرگی محسوب می‌شود ولی سال گذشته حجم واردات ما 52 میلیارد دلار بوده است، بنابراین می‌توانیم با استفاده از این بازار تولید کالای دانش‌بنیان را توسعه دهیم.
 
وی عنوان کرد: البته هیچ تولیدکننده‌ای با تکیه بر بازار داخل از آینده خود مطمئن نیست بلکه باید خود را به بازار بزرگ بین‌المللی اتصال دهد.
 
جهانگیری با بیان اینکه مهمترین جهت‌گیری دولت برای سال 94 ورود اقتصاد کشور به دوره رونق است، گفت: تعداد جوان جویای کار منتظر هستند تا اقتصاد کشور فعال شود ولی اقتصاد ما نمی‌تواند بیش از این با این وضعیت ادامه حیات دهد و ما از ابتدای دولت ورود به دوره رونق را جزو سیاست‌ها قرار دادیم ولی می‌دانستیم که زمان‌بر است.
 
جهانگیری اضافه کرد: در ابتدای کار مصوبه‌ای با 107 بند تهیه کردیم که برخی در دولت عملیاتی شد و برخی جزو اختیارات دستگاه‌های دیگر بود که آن را پیگیری کردیم و برخی نیز نیاز به قانون داشت که به مجلس فرستادیم ولی برخلاف انتظار ما خیلی معطل ماند به طوری که مرداد ماه سال 93 این مصوبه را با یک فوریت به مجلس دادیم و انتظار داشتیم تا مهر ماه در اختیار ما قرار گیرد ولی هنوز این امکان رخ نداده است.
 
جهانگیری گفت: بخش خصوصی نباید دغدغه سرمایه‌گذاری داشته باشد.
 
وی سیستم بانکی را هم در اقتصاد کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: سیستم بانکی ایران در سال‌های گذشته آسیب‌های بسیاری دیده است به طوری که سال گذشته 90 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داشتیم که البته کاهش یافت.
 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سیستم بانکی کشور با بنگا‌ه‌داری مواجه شده است، گفت: دولت در لایحه خروج از رکود برنامه‌ای برای بانک‌ها ارائه داد و نرخ سود بانکی نیز در این برنامه قرار دارد، البته نمی‌خواهیم نرخ دستوری ارائه کنیم ولی نرخ سود بانکی باید متناسب با تورم باشد.
 
جهانگیری گفت: در سال‌های گذشته تورم 40 درصد و سود بانک‌ها 26 درصد بوده است در حالی که امسال تورم به 15 درصد رسیده بنابراین سود بانک‌ها هم باید کاهش یابد.
 
وی مؤسسات غیرمجاز پولی را سبب اخلال در اقتصاد کشور دانست و عنوان کرد: یکسری مؤسسات سیاست‌های پولی بانک را هم ارائه نمی‌کند و در سیاست اقتصادی کشور اختلال ایجاد می‌کنند و اگر بگوییم گروهی هستند که در سیاست اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کنند همین مؤسسات مالی غیرمجازند که یا باید با آنها برخورد شود و یا باید تابع باشند که البته مجوز کافی برای برخورد در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.
 
وی افزود: سال گذشته 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده است که اگر وارد تولید کشور شده باشد خوب است.
 
معاون اول رئیس‌جمهور منابع صندوق توسعه ملی را یک فرصت برای اقتصاد کشور دانست و گفت: البته بخشی از منابع این صندوق مسدود است ولی سال گذشته به گشایش‌های خوبی رسیدیم.
 
وی ادامه داد: در استفاده از منابع خارجی نیز تنها یک فرصت استفاده از فاینانس خارجی داشتیم که 18 میلیارد دلار گشایش یافت و فرمول‌هایی پیدا کردیم که در سال 94 فاینانس بیشتری وارد اقتصاد کشور کنیم.
 
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بسیاری از کشورها علاقه‌مند هستند که با ایران کار کنند و پس از توافقات نیز در این بخش گشایش بسیاری داریم.
 
جهانگیری اضافه کرد: بودجه عمرانی کشور 32 هزار میلیارد تومان بوده است که البته وضع بودجه کشور مشکلات جدی دارد که در آینده به آن اشاره می‌کنم ولی 4 میلیارد دلار در طرح‌های مهم مانند آب و خاک در نظر گرفته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه در سال همدلی و هم‌زبانی ملت و دولت باید همه بر تولید داخل تکیه کنند، گفت: نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که تولیدکننده داخلی مجبور شود بر روی کالای خود نام یک برند خارجی بگذارد، مصرف کالای داخلی باید افتخار باشد.
 
جهانگیری افزود: در سالهای گذشته 700 میلیارد دلار پول مملکت خرج شد و کسی نمی‌گوید روزی که این پول وارد کشور شد چند نفر در کشور شاغل وجود داشت و روزی که تمام شد چند نفر شاغل داشتیم، آمار می‌گوید در هر دو دوره تعداد شاغلان مساوی بود یعنی خرج این پول سبب اشتغال جوان چینی و کشورهای دیگر شد.
 
معاون اول رئیس جمهور گفت: ما برای دستگاه‌های دولتی در استفاده از کالای خارجی ممنوعیت ایجاد کردیم و در بخش خصوصی هم رسانه‌ها باید همکاری کنند.
 
وی افزود: موضوع صادرات هم بسیار مهم است و باید در صادرات غیرنفتی تمرکز کنیم، سال گذشته 50 میلیارد دلار صادرات کالا داشتیم که امسال باید بیشتر شود.
 
جهانگیری عنوان کرد: بازارهای اطراف را هم نباید دست کم بگیریم زیرا کشورهای اطراف ما بسیار پولدار هستند، عربستان بازار چند میلیارد دلاری دارد و عراق با فروش نفت دو، سه برابری ایران کشور پولداری است که دوست دارد با ایران کار کند، روسیه هم گرفتار تحریم‌هایی شده است و علاقه‌مند است بخشی از نیاز ایران را تأمین کند.
منبع: فارس