۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲

سیاری: خلیج عدن را ترک نمی‌کنیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان با بیان اینکه نیروی دریایی با اقتدار در خلیج عدن و مسیر عبور و مرور کشتی‌های تجاری برای تأمین امنیت به گشت‌زنی ادامه خواهد داد تأکید کرد: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که بی دلیل کشتی‌های ما را بازرسی کند.
کد خبر : ۲۳۹۱۶۴
صراط: فرمانده نیروی دریایی ارتش کشورمان با بیان اینکه نیروی دریایی با اقتدار در خلیج عدن و مسیر عبور و مرور کشتی‌های تجاری برای تأمین امنیت به گشت‌زنی ادامه خواهد داد تأکید کرد: به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که بی دلیل کشتی‌های ما را بازرسی کند.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش روز شنبه در برنامه من طهران شبکه خبری العالم گفت: محور گشت ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین و مقررات بین المللی و برای برقراری امنیت کشتی‌ها است.

وی درباره تعداد ناوها و کشتی ها در هر ناوگروه اظهار داشت: ناوگروه ما معمولاً 2 فروند ناو است البته بیشتر هم بوده و 3 فروند و 4 فروند هم بوده است.

دریادار سیاری، تأکید کرد که  سی و چهارمین ناو گروه اعزام شده به خلیج عدن "البرز" نام دارد.

* تکذیب ادعای ارسال سلاح به یمن

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که آمریکا و عربستان ادعا می کنند ناوگروه ایران جهت ارسال سلاح برای انصارالله اعزام شده است، اظهار داشت: وقتی که من مأموریت ناوگروه را اعلام و منطقه حضور آن را معلوم کردم، و کاری که اکنون در حال انجام است مشخص کردم، اینها جوابی قاطع به همه آن هایی است که این حرف ها را می زنند.

* خلیج عدن را ترک نمی کنیم و با اقتدار در منطقه هستیم

وی در ادامه گفت: این چنین نیست، و (مأموریت این ناوگروه) کاملا مشخص است؛ یعنی چیزی نیست که قابل رصد کردن نباشد. اما این که بخواهیم به خاطر حرف‌هایی که این ها می زنند منطقه را ترک کنیم و امنیت کشتی تجاریمان را از دست بدهیم، نه این طور نیست.

دریادار سیاری اظهار داشت: ما در منطقه حضور داریم، امنیت کشتی هایمان را برقرار می کنیم، چون به هر صورت مسیر عبور و مرور کشتی های ما است.

وی تأکید کرد: ما که نمی توانیم مسیر عبور و مرور کشتی هایمان را فراموش کنیم و کنار بیاییم تا آسیب پذیری مان بالا نرود.

دریادار سیاری گفت: ما با اقتدار در منطقه هستیم و گشتمان را انجام می دهیم؛ در بحث برقراری امنیت، نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه به دیگر کشورهای جهان هم کمک کردیم.

هیچ‌گونه پیام یا هشداری از آمریکایی‌ها یا سعودی‌ها دریافت نکردیم

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا نیروی دریایی ایران هشداری از آمریکا درباره نزدیک شدن به سواحل یمن دریافت کرده است، اظهار داشت: خیر. ما به عنوان مسئولان نیروی دریایی، از سلسله مراتبمان دستور و پیام می گیریم، از جای دیگر دستور نمی گیریم، ما کار خودمان را انجام می دهیم.
دریادار سیاری در باره اینکه آیا بین ایران و شناورهای دریایی آمریکایی و سعودی هیچ تماسی رد و بدل نشده است، گفت: خیر. هیچ گونه تماس و برخوردی وجود نداشت و دلیلی هم ندارد.

وی با این حال گفت: البته نوعی تماس در دریا وجود دارد، هر کشتی که از کنار یک کشتی دیگر می گذرد، با هم ارتباط برقرار می کنند و مبدا و مقصد و ملیت یکدیگر را می پرسند. چنین ارتباطی میان همه کشتی ها در همه عرصه های دنیا وجود دارد.

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که با توجه به اعزام ناو هواپیمابر روزولت آمریکا به منطقه نزدیک باب المندب، موقعیت این ناو در مقایسه با موقعیت ناو ما چگونه است، و آیا به ناوهای ما نزدیک است، می توان آن را با چشم غیرمسلح دید، اظهار داشت: دریا بسیار گسترده است، مگر ما با چشم غیر مسلح تا کجا را می توانیم ببینیم ؟ ده کیلومتر، بیست کیلومتر ؟ در دریای به این گستردگی و با حضور تعداد بسیار زیادی ناو در دریا، همه حضور دارند.

دریادار سیاری تأکید کرد: غیر از ما خیلی از کشورهای جهان هستند که در خلیج عدن برای برقراری امنیت حضور دارند.

اجازه بازرسی به هیچ کس نمی‌دهیم

دریادار سیاری درباره ادعای عربستان که بر اساس قطعنامه شورای امنیت، حق بازرسی کشتی های ایران را دارد، گفت: این طور نیست. من عرض کردم که حضور ما در آب های آزاد دنیا بر اساس قوانین و مقررات بین المللی است.

دریادار سیاری تأکید کرد: ما ماموریت برقراری امنیت در خلیج عدن را داریم، و بی دلیل هم به هیچ کس اجازه نمی دهیم که از ما بازرسی کند، چون همه چیز مطابق قانون انجام می شود و این چنین نیست که کسی از کشتی نظامی ما بازدید کند.

دریادار سیاری ادامه داد: البته آنها حتی اجازه گفتن چنین حرف هایی هم ندارند.

اهمیت باب المندب و خلیج عدن

وی افزود: می دانید که شمال اقیانوس هند و خلیج عدن و باب المندب یکی از بزرگترین راههای آبی دنیا است که بیش از یک سوم تجارت جهانی دراین منطقه انجام می شود؛ یعنی عبور و مرور تمام کالاهای آسیای جنوب شرقی به سمت خلیج عدن، باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز، مدیترانه و اروپا و از جبل الطارق به سمت قاره آمریکا. این مسیر عبور کالا است. بنابراین این مسیر اصلی عبور و مرور کالا به اهمیت این منطقه می افزاید.
دریادار سیاری گفت: از سال 86 بحث تروریسم دریایی و دزدی دریایی در این منطقه بوجود آمده و این امر در بعد اقتصادی ضربات زیادی به بدنه اقتصاد جهان وارد کرده است.

دریادار سیاری با اشاره به درخواست سازمان جهانی دریانوردی از کشورها برای تأمین امنیت خلیج عدن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که به این خواسته جهانی سازمان دریانوردی پاسخ مثبت داد، زیرا توانمندی حضور در آن منطقه را داشت؛ بنابر این ناوگروه خود را به منطقه خلیج عدن و باب المندب و قسمتی از دریای سرخ اعزام کرد که در مبارزه با دزدی دریایی فعال باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: بنابراین ما از آن تاریخ که حضورمان در آن منطقه را به خاطر مبارزه با تروریسم دریایی آغاز کردیم تا امروز در آنجا حضور مستمر داریم و تا امروز 34 ناوگروه اعزام کرده ایم. ما حتی چهار فقره تقدیرنامه از سازمان جهانی دریانوردی به خاطر حضور مداوم در خلیج عدن و مبارزه شدید با بحث دزدی دریایی، دریافت کرده ایم.

تأمین امنیت 2700 نفتکش و کشتی تجاری و خنثی سازی 25 مورد دزدی دریایی

وی خاطرنشان کرد: نتیجه حضور مستمر ما در آن منطقه مهم جهان این بوده است که ما تا امروز توانسته ایم بیش از 2700 فروند کشتی نفت کش یا تجاری مربوط به جمهوری اسلامی ایران را از این منطقه در مقابل دزدان دریایی به سلامت عبور دهیم. همچنین نزدیک به 200 مورد با دزدان دریایی درگیری شدید داشته ایم و سه گروه از آنها هم دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند.

دریادار سیاری گفت: علاوه بر این، نزدیک به 25 مورد نیز به کشتی های دیگر کشورهای دنیا کمک کرده ایم.

دریادار سیاری افزود: بارزترین نمونه کشتی متعلق به چین بود که ما این کشتی را از دست دزدان دریائی آزاد کردیم و دزدان دریایی همچنین یک کشتی تجاری ما را خارج باب المندب و زیر مدار 10 درجه ربودند و ما توانستیم پس از یک درگیری 48 ساعته کشتی را آزاد کنیم و برگردانیم.

ناوگروه البرز با هدف تأمین امنیت خطوط مواصلاتی در خلیج عدن حضور دارد

دریادار سیاری تأکید کرد: استمرار حضور ما در منطقه نتایج خوبی داشته است که موارد فوق نمونه ای از آن است.

دریادار سیاری اظهار داشت: علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، خیلی از کشورهای دنیا که کشتی آنها در منطقه در حال عبور هستند ، در آنجا حضور دارند و با کمک همدیگر امنیت منطقه را  برقرار می کنند.

وی افزود: شاید 10 یا 15 یا 20 ناو کشورهای دنیا در منطقه در حال گشت هستند و به تأمین امنیت منطقه می پردازند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اکنون سی و چهارمین ناوگروه ما برای تأمین امنیت خطوط مواصلاتی در منطقه حضور یافته است، و گشتهایش را طبق قوانین و مقررات جهانی انجام می دهد. حضور در دریاهای آزاد برای تأمین امنیت مطابق قوانین و مقررات جهانی است.
دریادار سیاری درپاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد ایران برای تأمین امنیت منطقه باب المندب و خلیج عدن ناوهای دیگری را به آن منطقه اعزام کند، گفت: بله این ناوگروه که بازگردد، ناوگروه بعدی به جای آن مستقر خواهد شد؛ و ما در شمال اقیانوس هند و آبهای آزاد دنیا برای برقراری امنیت در منطقه گشت می زنیم.

آمادگی رزمی صد در صدی ناوگروه ایرانی

وی افزود: کشتی‌های ما برای برقراری امنیت در آن منطقه در حال عبور هستند، و ما باید به برقراری امنیت آنجا کمک کنیم؛ ما و این کار را ظرف چند سال گذشته انجام داده‌ایم و محل عبور و مسیر ما مشخص است، و برای تأمین امنیت منطقه لازم نیست که کسی به ما تذکر بدهد.

دریادار سیاری درباره آمادگی ناوهای جمهوری اسلامی ایران گفت: قطعا ناوهای نظامی وقتی از بندر خود جدا می شوند و برای انجام مأموریت عزیمت می کنند، در آمادگی صد درصد هستند و این ویژگی همه ناوهای نظامی است. یعنی همه چیز باید در ناو در آمادگی صد درصد باشد.

وی افزود: بنابراین آمادگی ناوگروه های ما صد درصد است و همین موضوع در دیگر ناوها در بندر و یا محور گشت دیگر مناطق قرار دارند آمادگی صد درصد دارند و در بعد نیروی انسانی و هم تجهیزات و سایر امکانات که به آمادگی رزمی کمک می کنند، دربالاترین سطح آمادگی اعزام می شوند.

دریادار سیاری در خصوص اوضاع کنونی خلیج عدن، باب المندب و تنگه هرمز گفت: آبهای آزاد دنیا دریا عرصه بین المللی است. تنگه هرمز هم مانند باب المندب یکی از مهمترین آبراه های جهان است، و حدودا روزانه 18 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می کند و بسیاری از کشورهای دنیا نیاز به این انرژی دارند؛ بنابراین خطوط تجاری آنها در آنجا کاملا برقرار است و امنیت در منطقه برای آنان بسیار حائز اهمیت است.

به هیچ وجه اجازه ناامنی در منطقه را نمی‌دهیم

وی افزود: همانطور که همیشه اعلام کرده ایم، تنگه هرمز، و شمال اقیانوس هند در محدوده دریای عمان به عنوان مناطقی که در آنجا حضور داریم، امنیت آنها را برقرار کرده‌ایم و همچنان برقرار می کنیم و به هیچ وجه اجازه نمی دهیم که ناامنی به وجود بیاید و بلکه با هرگونه عامل به وجود آورنده ناامنی مبارزه می‌کنیم.
دریادار سیاری اظهار داشت: ما همواره در همه رزمایشها اعلام کرده ایم که ما در برقراری امنیت تنگه هرمز که یکی از مهمترین آبراه های جهان است، جدیت تمام به خرج می دهیم و امنیت آنرا تا کنون حفظ کرده‌ایم و حفظ هم خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که ناامنی در آنجا به وجود بیاید

وی افزود: آن ها گفته‌اند سواحل یمن؛ سواحل یمن در کنار آب های آزاد دنیاست، مگر می توانند در آب های آزاد دنیا چنین کاری کنند؟ ... این طور نیست ..

* حضور ایران در خلیج عدن ربطی به حمله عربستان به یمن ندارد

دریادار سیاری در پاسخ به سوالی درباره اعزام تعدادی از کشتی‌های جنگی ایران به شمال دریای عرب و خلیج عدن همزمان با تجاوز نظامی عربستان به یمن و ادعای طرف مقابل که هدف از اعزام این کشتی‌ها همان بحث‌های مربوط به یمن می باشد، تصریح کرد: این برداشت که جمهوری اسلامی ایران همزمان با حمله عربستان به یمن ناوگان خود را به سمت خلیج عدن اعزام کرده است، درست نیست. فکر کنم از سال 86 تاکنون در منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و تتگه باب المندب و دریای سرخ حضور داریم و علت حضور ما هم در این منطقه وسیع و گسترده بنا به دلیل مهم بودن این منطقه است.

وی افزود: اما در منطقه شمال اقیانوس هند که منطقه وسیعی است، امکان به وجود آمدن ناامنی و تروریسم دریایی وجود دارد اما بالاخره همه کشورهای همسایه در شمال اقیانوس هند باید با توجه به وزن ژئوپولوتیکی خود، در دریا حضور داشته باشند و با کمک همدیگر امنیت را برقرار کنند. همین موضوع در ارتباط با خلیج عدن نیز وجود دارند به دلیل آنکه یکی از آبراه های مهم جهان است و تجارت جهانی در آنجا جریان دارد؛ آنجا هم امنیت باید برقرار باشد.

وی ادامه داد: اگر کشورهای ساحلی منطقه خلیج عدن نمی توانند امنیت آنجا را برقرار کنند، مانند کشورهای یمن، جیبوتی، سومالی و اریتره که نیروی دریایی قوی ندارند، با توجه به اینکه این منطقه یک منطقه بین المللی است کشورهای دیگر که توانمندی دارند بنا به درخواست سازمان جهانی برای تأمین امنیت در آنجا حضور دارند.

منبع: تسنیم