۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲

طغیان یک بیماری واگیردار در 2 استان

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری واگیر شیگلوز که یک نوع اسهال خونی است در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به علت آبیاری سبزیجات با فاضلاب طغیان کرده است و امکان بروز آن در هر جایی که چنین سبزی‌هایی باشد وجود دارد.
کد خبر : ۲۳۹۱۸۳
صراط: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری واگیر شیگلوز که یک نوع اسهال خونی است در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به علت آبیاری سبزیجات با فاضلاب طغیان کرده است و امکان بروز آن در هر جایی که چنین سبزی‌هایی باشد وجود دارد.

محمد مهدی گویا افزود: بیماری شیگلوز یک بیماری واگیر و یک نوع اسهال خونی است که معمولاً از طریق مصرف مواد غذایی آلوده بروز می‌کند و منجر به طغیان این بیماری در یک محدوده جغرافیایی می شود.
 
وی ادامه داد: از مدتی پیش این بیماری در دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری و به خصوص شهرهای اطراف اصفهان مانند خمینی شهر، شاهین شهر، شهررضا، سمیرم و نیز شهرهای شهرکرد و بروجرد طغیان کرده است.
 
وی گفت: عامل این بیماری باکتری شیگلاست و منبعی که برای این بیماری در این شهرها شناسایی شده، سبزی هایی بوده است که با فاضلاب آبیاری شده است، در واقع خود سبزیها مشکلی ندارند و اگر مراحل پنجگانه پاکسازی، شست و شو و ضدعفونی سبزی ها به درستی انجام شود، سبزیها مشکلی ندارند.
 
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش فارس درباره تعداد مبتلایان و میزان فوتی این بیماری توضیح داد:‌ هنوز آمار دقیقی از تعداد مبتلایان نداریم ولی قطعاً هیچ موردی از مرگ و میر ناشی از این بیماری نداشته‌ایم،‌همه این بیماران به موقع درمان شده‌اند و هیچ عارضه ای بر جا نمانده است.
 
گویا اضافه کرد: بیماری شیگلوز در صورتی که به موقع تشخیص و درمان شود، معمولاً بعد از 2 یا 3 روز درمان می‌شود اما اگر دیر تشخیص داده شود به خصوص برای کودکان و سالمندان خطرناک می‌شود.
 
وی ادامه داد: منابع آبیاری سبزی با فاضلاب در مناطقی بوده که موارد بیماری شناسایی شده است، این منابع آلودگی اکنون کنترل شده‌اند و موارد بیماری که از این به بعد دیده می‌شود موارد انتقال از انسان به انسان و به علت رعایت نکردن بهداشت فردی و از طریق دست آلوده و مدفوع است.
 
وی گفت:‌ توصیه اکید وزارت بهداشت به مردم این است که نه تنها در شهرهایی که موارد بیماری دیده شده بلکه در تمام شهرها هنگام مصرف سبزی مراحل 5 گانه پاکسازی، شست و شو و ضد عفونی کردن را انجام دهند و حتماً بهداشت فردی به خصوص شستن دستها با آب و صابون هنگام اجابت مزاج انجام دهند.
منبع: فارس