۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

علت تفاوت تصمیمات شورا و دیوان عدالت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران علت تفاوت در تصمیمات شوراها و دیوان عدالت اداری را مبانی متفاوت تصمیم‌گیری در دو ارگان توصیف کرد و گفت: در دیوان عدالت بر مبنای قانون تصمیم‌گیری می‌شود و در شورا براساس مبانی شهری و استفاده شهری.
کد خبر : ۲۳۹۲۷۲
صراط: رئیس شورای اسلامی شهر تهران علت تفاوت در تصمیمات شوراها و دیوان عدالت اداری را مبانی متفاوت تصمیم‌گیری در دو ارگان توصیف کرد و گفت: در دیوان عدالت بر مبنای قانون تصمیم‌گیری می‌شود و در شورا براساس مبانی شهری و استفاده شهری.
 
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به سخنان محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری که ناآگاهی شوراها به قانون را عامل گرفتاری‌های مردم دانست، گفت: بحث اصلی مطرح شده که ممکن است شوراها اطلاع از برخی قوانین نداشته باشند، درست است چرا که افراد باید مدتی در شوراها بمانند و مطالعه کنند تا به موضوعات و قوانین آشنایی پیدا کنند.
 
وی تصریح کرد: همانطور که در قوه قضاییه نیز ابتدا باید فردی چند سال آنجا بماند تا آشنایی و اشراف پیدا کندتا بتواند تصمیمات قضایی اتخاذ کند، شوراها نیز همینگونه هستند ضمن اینکه حتی در آرای دیوان عدالت اداری نیز گاهی‌ اوقات تصمیماتی گرفته می‌شود که ما به آنها می‌گوییم این تصمیم مغایر قانون است، خلاف بوده و نباید اینگونه باشد.
 
چمران در رابطه با اظهارنظر دیگر رئیس دیوان عدالت اداری که گفته بود شورای شهر به دنبال منافذی برای کسب درآمد از مردم است نیز گفت: شورای شهر قانونی تصویب می‌کند که براساس آن باید از تابلوهای تبلیغاتی عوارض اخذ شود و اتفاقاً یکی از موضوعات و اختلافات بین ما و دیوان نیز همین است که اکنون سالهاست بین ما و دیوان مورد بحث است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: کسانی که در دیوان عدالت اداری قضاوت می‌کنند بر مبنای قانون این کار را انجام می‌دهند و کسانی که در رابطه با اخذ عوارض از تابلوهای شهر تصمیم‌گیری‌ می‌کنند براساس مبانی شهری و استفاده شهری تصمیم می‌گیرند چرا که این تابلوها در فضای شهر قرار دارد و دید همه مردم شهر را گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: کسی که یک تابلوی 20 متری تبلیغی ایجاد می‌کند و میلیون‌ها تومان از آن درآمد دارد باید بخشی از آن را به شهر بدهد چون از فضای شهری استفاده کرده است در حالیکه در دیوان عدالت اداری این سوال مطرح می‌شود که مگر چه خدماتی به این تابلو ارائه می‌شود که می‌خواهید از آن عوارض اخذ کنید، برای مثال مگر تابلو را تمیز می‌کنید و پاسخ ما این است که خیر، کاری انجام نمی‌دهیم ولی این تابلو از فضای شهر استفاده می‌کند بنابراین مشکل اصلی متفاوت بودن مبناهای فکری دو طرف است.
 
چمران گفت: موضوع اخذ عوارض از تابلوهای تبلیغی بحث چندساله‌ای است که بین شورای شهر و دیوان عدالت اداری مطرح است و کسی که رأی صادر می‌کند بر مبنای خودش رأی درستی صادر می‌کند و ما هم که می‌گوییم بایستی تابلوها عوارض پرداخت کنند برای این است که فضای شهر و دید مردم ارزشمند است و اینگونه نیست که تمام فضاها را در اختیار شرکتی گذاشت چرا که از فضاهای شهری استفاده می‌کنید پس باید مخارج شهر را نیز بدهید.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: شوراها نیازمند پول نیستند چرا که به درد آنان نمی‌خورد ولی شورا این پول را برای شهرداری می‌خواهد تا شهر را اداره کند چرا که شهرداری برای اداره شهر منابع درآمد پایداری ندارد.
 
وی تصریح کرد: در سال 61 که شهرداری‌ها مستقل شدند براساس بند دوم قرار بود که از نظر مالی هم خودکفا شوند یعنی درآمدهای پایدار شهرداری مشخص شود ولی تاکنون این منابع تصویب نشده‌اند و مشخص نیست که درآمد پایدار شهرداری چیست.
 
چمران تاکید کرد: کار شهرداری‌ که منابع درآمد پایدار ندارد تلاش می‌کند راه‌هایی برای کسب درآمد پیدا کند تا شهر را اداره کند مثلاً قبلاً طرحی مطرح شده بود که از خانه‌های خالی عوارض اخذ شود که هم برای شهر درآمد ایجاد می‌کرد و هم سبب می‌شد خانه‌ها خالی نماند ولی یک نفر همین طرح را به دیوان برد و آن را باطل کرد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به قانونیی و شرعی بودن روش‌های کسب درآمد شهرداری گفت: چنانچه این روش‌ها غیرقانونی یا غیر شرعی باشد مانع اجرای آن می‌شوند ولی به طور کلی هر قانونی که برای کسب درآمد ایجاد می‌شود مانند اخذ عوارض از تابلوها یا خانه‌های خالی با شکایتی ملغی می‌شود.
 
وی تاکید کرد: یک بار نیز در دوره سوم مصوبه‌ای گذراندیم که براساس آن اضافه اشکوب (طبقه) به هر شکل ممکن ممنوع بود که این قانون پس از ریزش ساختمانی 7 طبقه در سعادت‌آباد و کشته شدن 25 نفر تصویب شد چرا که این ساختمان نیز باید 4 طبقه ساخته می‌شد ولی 3 طبقه اضافه بر روی آن ساخته شد و ساختمان فرو ریخت.
 
چمران افزود: ما تأکید کردیم به هرشکلی نمی‌توان اضافه اشکوب (طبقه) ساخته شود چرا که در شرایطی نزد فردی که نام خود را مهندس گذارده بود می‌رفتند و به وی پول می‌دادند و این فرد می‌گفت این ساختمان برای افزایش طبقات مقاومت دارد و در سعادت آباد نیز که ساختمان فرو ریخت این مقاومت تائید شده بود.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران  تصریح کرد: از نظر محاسباتی، زمانی که شما فونداسیون و ستون و تیر را برای 4 طبقه محاسبه کرده‌اید امکان افزودن 3 طبقه دیگر وجود ندارد اما این قانون را نیز به دیوان عدالت بردند و آن را رد کردند.
 
وی گفت: ما عنوان کردیم که این اقدام یعنی افزایش طبقه اقدامی خلاف قانون است برای چه مصوبه ما را رد کردید؟ آنها گفتند شورا نباید در این زمینه دخالت کند و این بحثی است که باید ارگان مشخصی آن را رسیدگی کند.
 
چمران خاطرنشان کرد: درخواست ما درخواستی منطقی بود ولی از آنجا که فردی می‌خواست در سرچشمه ساختمانی با اضافه طبقات بسازد این موضوع را پیگیری و از این مصوبه شکایت کرد و قانون لغو شد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: ما با رئیس دیوان عدالت اداری همکاری نزدیکی داریم و ایشان با تمام وجود مشکلات طرح شده توسط ما را حل می‌کنند اما گلایه ایشان تا اندازه‌ای درست است.
 
وی افزود: سالی چندبار با رئیس دیوان دیدار داریم و ایشان شعبه‌های تخصصی برای شورای شهر در نظر گرفته‌اند ولی یکسری مبانی دارند که با مبانی ما متفاوت است و عامل ایجاد این اختلافات است.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز