۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه:

ادعای آل‌سعود درباره جنگ یمن مسخره است

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه ادعای پیروزی آل‌سعود در عملیات طوفان قاطع را یک بلوف سیاسی تمسخرآمیز دانست.
کد خبر : ۲۳۹۲۹۵

صراط: پس از قریب به یک ماه بمباران هوایی خاک یمن از سوی عربستان و برخی از هم‌پیمانان منطقه‌ای این کشور ، فرماندهان نظامی آل سعود اعلام کردند که عملیات طوفان قاطع علیه یمن به پایان رسیده و عربستان با قاطعیت به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کرده است. با این حال بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان بر این باور هستند که ادعای آل‌سعود مبنی بر پیروزی در جنگ علیه یمن مبتنی بر واقعیات نیست و در عمل هیچ یک از اهداف ادعای عربستان در عملیات نظامی علیه انصارالله یمن محقق نشده است. برای بررسی بیشتر اوضاع یمن مصاحبه‌ای را با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام دادیم.

قریب به یک ماه است که کشور یمن زیر آتش سنگین آل‌سعود است. تحلیل شما از این جنگ نابرابر چیست؟

به نظر من در مورد یمن یک مسئله خیلی روشن و شفاف است و آن شکست خوردن تحلیل‌های مادی در خصوص تحولات منطقه است و ما واقعا دست تدبیر پروردگار را در این رویدادها می‌بینیم. به نظرم کشورهایی مانند عربستان تا زمانی از اسلام و عربیت خودشان دفاع می‌کنند که این مسایل در راستای منافع خودشان باشد اما وقتی دعوا جدی باشد حتی حاضر هستند از این ادعای عربیت هم دست بکشند و عملا حمله به یمن نشان داد که نگاه آنها به اسلام و موضوع پان‌عربیسم تنها ابزاری است و افشای این نفاق واقعا یکی از عبرت‌های بزرگ این اتفاقات اخیر است.

در حالی که در سال‌های اخیر منطقه خاورمیانه در آتش افراطی‌گری گروهای تکفیری می‌سوزد عربستان و برخی از کشورهای عرب منطقه تمام توان خود را برای سرکوب یک جنبش مردمی در یمن به کار بسته‌اند. شما این تناقض رفتاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم زیاد از این اتفاق نباید تعجب کرد که چرا عربستان اکنون به جای مقابله با داعش به دنبال سرکوب مردم یمن است زیرا این کشور ماهیت خود را پیشتر نیز آشکار کرده بود. شما در زمان جنگ 8 ساله ایران و عراق نگاه کنید ببینید عربستان کی حامی صدام بود و کی مخالف آن؟ در اوضاع سوریه نگاه کنید ببیند آل سعود چه مواضعی داشته است؟ به نظرم همه این مباحث نشان می‌دهد که عربستان کاملا یک نگاه ابزاری به مسئله اسلامیت دارد و در عمل به دنبال منافع حداکثری خاندان آل سعود است.

بعد از نزدیک به یک ماه بمباران هوایی یمن فرماندهان نظامی عربستان اعلام کرده‌اند که در این حمله به پیروزی دست یافته‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟

بله خودشان این ادعا را دارند اما اشاره نکرده‌اند که دقیقا به کدام هدف دست پیدا کرده‌اند. آیا هدف اصلی این بود که انصارالله و مردم انقلابی را از فتح کامل یمن بازدارند؟ اگر این بود که محقق نشده است. اساسا حمله عربستان به یمن در حالی رخ داد که عربستان دید انصارالله یکی پس از دیگری استان‌های یمن را فتح می‌کند و از همین رو تلاش کرد تا با آغاز یک جنگ جدید علیه انصارالله مانع از ادامه پیشروی انقلابیون شود و از سوی دیگر نیروهای نظامی طرفدار علی‌عبدالله صالح را یاری کند. از سوی دیگر عربستان بعد از این حمله هم در منطقه و هم در سطح جهانی منفور ملت‌ها قرار گرفت و بنده به شخصه پیروزی برای آل‌سعود در این حمله نمی‌بینم. ادعای پیروزی آل سعود در عملیات طوفان قاطع یک بلوف سیاسی تمسخر آمیز است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در تحلیل عدم حمله نظامی انصارالله به خاک  عربستان از عبارت «صبر استراتژیک» استفاده کردند. تفسیر شما از این عبارت در خصوص تحولات یمن چیست؟

آل سعود سعی داشت تا جبهه جدیدی برای انصارالله بگشاید تا آنها با تقسیم نیروهایشان وارد دو عرصه نبرد شده و عملا شانس پیروزیشان به حداقل ممکن برسد. اینجا بود که صبر استراتژیک معنا پیدا کرد و در حالی که انصارالله و مردم مظلوم یمن زیر آماج سنگین بمباران عربستان بودند تمام توان خود را برای مقابله با نیروهای وابسته به غرب در داخل هزینه کردند و عملا در دام عملیات فریب عربستان نیفتادند.

عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دفاع از مردم مظلوم یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم نسبت به بقیه حوزه‌ها وزارت خارجه در این مسئله موفق‌تر عمل کرد. البته در برخی موارد نقص‌هایی دیده شد اما در مجموع برآیند عملکرد را مثبت ارزیابی می‌کنم. یادمان باشد که اصول دینی به ما حمایت از مظلوم و ایستادگی در برابر استکبار را تکلیف کرده است و نباید به بهانه برخی مصلحت اندیشی‌ها از این اصول عدول کرد. بر خلاف برخی تحلیل‌ها که مدام دم از منافع ملی می‌زنند ما باید بگوئیم که اساسا دعوای ما با برخی از کشورها سر منافع نیست بلکه دفاع از اصول و ارزش‌های الهی است. به نظر من عملکرد هلال احمر نیز در این زمینه مناسب بود و جای تقدیر دارد. البته نباید یادمان برود که مقامات دولتی روش دیپلماتیک خود را دارند اما باید در هر صورت از انقلاب مردم مظلوم یمن حمایت کنم. با اطلاعاتی هم که ما داریم قریب به یقین این انقلاب مردمی به فضل خدا به پیروزی دست پیدا خواهد کرد.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز